Jeg har en hunkat, som nu har været konstant i løbetid siden d. 6 maj!!! Det er alt for lang tid efter min mening. Men er der overhovedet noget, jeg kan gøre ved det? Er der nogen, der har prøvet noget lignende.
Jeg er selvfølgelig bange for, om hun kan udvikle livmoderbetændelse eller lignende, når hun er i løb så lang tid.
Jeg havde en hunkat på et tidspunkt som var stort set kronisk i løbetid - da vi fik hende neutraliseret var hun smaskfyldt med cyster på æggestokkende. Nu kan jeg ikke lige huske dyrlægens forklaring om det var hormonforstyrrelse der var årsag til cysterne, eller om cysterne var skyld i hormonkludder. ( Det er en 3-4 år siden)
Jeg ville enten parre hende med det samme i håbet om at hormonniveauet efterfølgenden ville normaliseres, eller også ville jeg vælge at lukke hende nu. Hvordan har hendes løbetider ellers været?
Jeg er ikke sikker Pia. Det er en hunkat, jeg solgte som killing, men som jeg så har fået hjem igen. Så hvordan hendes løbetider har været tidligere, ved jeg faktisk ikke.
Som jeg ser det er der 3 muligheder: Parring, neutralisering, p-piller.
Jeg ved nogle siger man ikke må give en hunkat i løbetid p-piller, men jeg ville i sådan et tilfælde vælge at løbe risikoen.
Så ville jeg parre hende og så se efterfølgende hvordan og hvorledes hendes løbetider former sig, inden jeg ville lukke hende. P-piller ville jeg ikke bruge på en hun i fødedygtig alder som kan parres. Jeg har heller ikke erfaring med at p-piller gør noget for at justere på løbetiderne og slet ikke når de i forvejen er unormale, det udsætter dem bare hvis man er heldig, og så er man tilbage igen hvor man var inden man startede med pillerne. Så har du tid og mulighed så få hende parret
Jeg ville også skynde mig at få hende parret - og jeg ville såmænd ikke engang blive overrasket, hvis hun gik tom i første omgang. Alternativt hvis det slet, slet ikke passer med killinger kan du forsøge dig med vatpinden - den kan hos nogle hunkatte give ægløsninge, så der bliver ro. Kender et par stykker, der har haft stor succes med at stoppe endeløs løbetid på den konto.
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;602201]Jeg ville også skynde mig at få hende parret - og jeg ville såmænd ikke engang blive overrasket, hvis hun gik tom i første omgang. Alternativt hvis det slet, slet ikke passer med killinger kan du forsøge dig med vatpinden - den kan hos nogle hunkatte give ægløsninge, så der bliver ro. Kender et par stykker, der har haft stor succes med at stoppe endeløs løbetid på den konto.
VH
Susanne[/QUOTE]
Ja da Det er faktisk en gammel anerkendt metode, og det lyder værre end det er. Man tager sin hunkat, som er i klar og tydelig løbetid, i nakkeskindet. Så tager man en til formålet skoldet og afkølet (!!) vatpind og stikker bare lige indenfor skeden, hvor den forsigtigt drejes lidt rundt. Gentages 3 gange med ca. 10 minutters mellemrum. En hankats penis er altså ikke ret stor, så det er KUN den lille, korte del med vat der må komme ind - man skal IKKE rage den rundt i kattens livmoder! Da hun jo er i løbetid vil hun ikke føle det som et overgreb, der er jo ikke engang modhager på som på penis. Det er faktisk ret fredeligt, og hos nogle hunkatte er det langt nok til at give ægløsning og dermed ro de næste 42 dage. Nøjagtigt det samme, som hvis man har en god teaser tom. Det er hunkattens egne hormoner, der her går i gang, og det kan være en fordel fremfor p-piller. Jeg har aldrig selv prøvet det, for jeg har aldrig haft behov - men jeg har hængt i den anden ende af telefonen en gang, mens en veninde lavede “den med vatpinden” på en hunkat der havde været i uafbrudt løbetid i næsten 2 måneder. Det virkede fremragende! Kender også flere andre, der har brugt metoden med godt resultat. Metoden er bl.a. beskrevet i Feline Husbandry, ligesom der er beskrevet hvordan man kan fremkalde ægløsning ved hjælp af akkupressurpunkter - men det har jeg altså nada erfaring med og derfor ingen chance for at have en mening om.
VH
Susanne
Jeg vil gerne indrømme, at jeg aldrig før har hørt om den fremgangsmåde.
Umiddelbart virker det (selvfølgelig) ret unaturligt at “parre” sin hunkat med en vatpind.
Jeg troede faktisk at det var min fantasi, der løb af med mig - derfor satte jeg de dersens
En almindelig løbetid kan være noget “anstrengende” i længden, både for katten og for ejeren.
En løbetid der varer SÅ længe, som her omtalt, må da være noget nær en pine for både kat og ejer.
Hvis man kan hjælpe katten med vatpindemetoden, ja hvorfor så ikke …
så længe man ved, hvad man har med at gøre og hvorfor man gør det.
Gammel metode, anerkendt …hmmm… måske i visse kredse. Det var og er i al fald ikke noget jeg på nogen måde hverken vil forsøge mig med eller anbefalet uagtet at den står i Feline Husbandry. Nogen ting mener jeg man bør holde labberne fra og lade naturen gå sin gang. Jeg har desværre hørt om nogle hvor det absolut er gået galt, og med ret så voldsomme skader på katten.
[QUOTE=Lindvig;602356]Som jeg også skriver, så skal man vide, hvad man har med at gøre og hvorfor man gør det.
Hvad er det du har hørt ?
Hvilke voldsomme skader har disse “nogle” forårsaget på katten ?[/QUOTE]
At en kat er i løb og gerne vil parres er ikke det samme som at den bare sidder stille og konsekvensen af de tilfælde jeg har kendskab til var at vatpinden røg længere ind og gjorde så stor skade at katten måtte opereres/neutraliseres. Jeg ved med sikkerhed at ingen af de to opdrættere jeg kender, der begge gjorde sig dyre købte erfaringer i dag kunne finde på at gøre brug af den, tværtimod.
Jamen afvis bare at det er gammel og anerkendt - Niels Pedersen ved sikkert ikke ret meget om katte, og Feline Husbandry er en ny bog - not Det er ganske rigtigt ikke særligt kendt i Danmark, men ret udbredt i engelsktalende “kredse”.
Og helt ærligt - hvis man kan mærke på sin hunkat, at hun ikke er klar, så er man simpelthen en idiot hvis man forsøger at stikke en vatpind op! Sorry to say… men en villig hunkat er tydelig nok, og er hun ikke tydelig nok, så bør man jo lade være.
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;602364]Jamen afvis bare at det er gammel og anerkendt - Niels Pedersen ved sikkert ikke ret meget om katte, og Feline Husbandry er en ny bog - not Det er ganske rigtigt ikke særligt kendt i Danmark, men ret udbredt i engelsktalende “kredse”.
Og helt ærligt - hvis man kan mærke på sin hunkat, at hun ikke er klar, så er man simpelthen en idiot hvis man forsøger at stikke en vatpind op! Sorry to say… men en villig hunkat er tydelig nok, og er hun ikke tydelig nok, så bør man jo lade være.
VH
Susanne[/QUOTE]
Jeg er sikker på at de to som begge havde et uheld med det, er rigtig glade for at blive kaldt for idioter, og jeg er glad for at jeg fik hjælp til at gøre klart hvad jeg tænker om Niels Pedersen og Feline Husbandry…
Kære Susanne, hvis du mener de har båret sig forkert an, så spørg ind til hvordan det dog kunne ske og lad være med at drage egne konklussioner på det. Faktisk var det i begge tilfælde noget som de to opdrættere ikke kunne kontrollere der gjorde at katten reagerede ved at ville smutte fra dem. Faktisk var det to gamle rotter der havde gjort brug af metoden mange gange før, men som måtte erkende at visse ting kan forstyrre selv en hun i løb. Før de stod i situationen kunne ingen overbevise dem om at metoden kunne have bagsider, så meget erkendelse havde de da det var gået galt og de gik ud med det offenligt for at andre ikke skulle ende som de.
Fair nok, Pia - men ALT kan jo gå galt, når man har med levende dyr at gøre… Jeg har heldigvis aldrig hørt om nogen, der er så uheldig, at det ligefrem lykkes at ødelægge en hunkat så fuldstændigt indeni med en vatpind, at hun må neutraliseres af det - jeg betragter det som et fuldstændigt bizart uheld. Jeg kender derimod et andet fuldstændigt bizart uheld, hvor nogens kat for ganske almindelig tørkost galt i halsen og kvæles af det - alt kan jo gå galt her i livet, hvis man er uheldig nok, men derfor ville jeg nu ikke anbefale at vi så allesammen holder os fra tørkost. Så besynderlige uheld ville ikke afholde mig fra ret meget andet end måske at køre på cykel, og i så fald kun som en dårlig undskyldning.
Men bortset fra det, så er det faktum at metoden ikke er ret kendt i Danmark jo ikke det samme som at den ikke er gammel eller anerkendt. (Den har været brugt i årtier - det er gammelt for mig) Hvad man vælger at bruge i den slags tilfælde hænger jo i høj grad sammen med hvor i verden man bor, lige som så mange andre ting, vi gør i forbindelse med kat
VH
Susanne
Men så lader du jo bare være! Der er jo ikke tale om tvang her! Der er tale om en metode, som mange opdrættere i årtier har anvendt og haft stor succes med - men det er da frivilligt, og du kan jo bare give din kat p-piller hvis det passer bedre. Men der ER et alternativ til p-piller, og så afgør man selv hvad man vil bruge sin viden til.
VH
Susanne
[QUOTE=Lindvig;602350]
Hvis man kan hjælpe katten med vatpindemetoden, ja hvorfor så ikke … så længe man ved, hvad man har med at gøre og hvorfor man gør det.[/QUOTE]
Netop kardinalpunktet Gælder nu så mange andre steder i katteopdræt også
VH
Susanne