? - laver i selv marcipan?

nå men…var lige inde ved deli damen og fedte lidt, så 2 poser spanske (snack)mandler står i køkkenet og afventer videre behandling

[QUOTE=Alice;1132624]Jeg ELSKER marcipan, men pga af det store sukkerindhold i købe marcipan har jeg ikke kunne nyde det pga min diabetes, så i år vil jeg lave det selv, og erstatte sukker/flormelis med sukrin.
Jeg vil bruge denne opskrift : http://www.findeopskrifter.dk/click/index/672788/?site=minebedsteopskrifter.dk
Jeg smagte min nabos sidste år, hun havde lavet marcipan efter den opskrift, dog havde hun givet en ordentlig skvis mandelessens osse - De smagte himmelsk :-)[/QUOTE]
Odense laver en sukkkerfri marcipan :slight_smile: Men jeg ved ingenting om diabetes, så måske duer den ikke?
Den er selvfølgelig dyre end det almindelige, men jeg så den på tilbud så sent som i sidste uge til 18 kr for 150g :slight_smile:

…uanset om man bruger det ene eller andet sødemiddel er der lige en lille god en her…nemlig at man kun bruger så meget at man kan få massen til at hænge sammen, højere mandel indhold = mere smag

  • vores næsten lokale matas (der efterhånden kun handler med kosmetik) viste sig at have spanske øko mandler, var faktisk derude for at få skummetmælkspulver - intet marcipan uden nougat :høhø: - men det havde de til gengæld ikke

min delidame havde ret…eller…halvvejs, jeg har kun smuttet den ene pose…men der var bid !
så nu ligger der en enkelt bittermandel til udblødning…og så skal der smuttes et halvt kg californiske

ganske god marcipan :

500 gram mandler (der er 450 g i nettos poser )
1 bittermandel
lidt ahornsirup

bittermandlen sættes i blød 1 døgn i koldt vand, derefter kan den afskindes uden videre, den flækkes og sættes i blød i 24 timer, skift vandet flere gange

de søde mandler sættes i blød i koldt vand 12 - 24 timer, eller til de uden videre kan afskindes

lægges til tørre i et viskestykke i et par timer, vendes et par gange…

blendes i håndfulde, eller hvad der passer til din blender, ikke for mange, så bliver massen let for grov

fordi mandlerne har stået i blød bevarer de mandelsmagen bedre end mandler der er skoldet, de suger også vand…derfor kan den færdigblendede masse æltes sammen helt uden sukker…
MEN…sukker er en god smagsgiver, jeg har brugt ca 70 gram ahornsirup
eller sagt på en anden måde ca 80 - 85% mandler ± det vand de har suget

  • smagen er egentligt ikke marcipansød, men langvarig, sødlig og rund…absolut med en god balance

Hmm… det kunne da være at man skulle prøve den opskrift Jim…
Det jeg har mest mod marcipan er nemlig den der kvalme klistrede sødme :slight_smile:

(og dur det ikke, så kan man jo let lave det om til en god (pære)tærte eller lignende :wink:

altså…jeg har lavet marcipan en 3-4 år, men kun for sjov…jeg har fulgt flere af de opskrifter man finder på nettet, nogle giver en bedre marcipan end købemodellen, andre ikke…
men her er hvad jeg har lært :

brug friske mandler, den eneste mulighed er at læse pakkedato…plukkedato er jo aldrig oplyst - dem jeg har brugt denne gang er pakket i oktober 13
undlad skoldning, varme tager mandelsmagen - læg dem hellere i blød til de kan pelses, gør man det suger mandlen noget af vandet - vej før og efter, så har du vandindholdet ! - eller det extra vandindhold

bruger du tørsukker kan du blende det sammen med mandlerne

i følge mange opskrifter skal massen ristes let…varme fjerner mandelsmagen, men ristningen tilfører noget andet…jeg har undladt ristning

bittermandel…jo mere du udvander den jo mindre smag, så det afhænger af hvor voldsom den er ( bittermandel lugter som koncentreret tysk marcipangris)

jeg begik den fejl IKKE at veje mandlerne - hverken før eller efter afhudning, men posen indeholdt 450g, jeg endte med 570g marcipan, brugte ca 70 g sirup…mandlerne har altså absorberet ca 10% af deres kropsvægt

  • start med lidt sukker, du kan altid fylde mere i, også når det har modnet en uges tid
  • lad være med at bruge økomandler, de er elendige

:inlove:

Jeg går godt nok ikke i gang med at lave marcipan - men jeg vil da prøve at lægge mandlerne i vand til ris’a’la’manden i stedet for at give dem et opkog.

det gider jeg så godt nok ikke…skal jo alligevel spækkes med 2 vaniljestænger + en 1/4 dåse vaniljesukker…næsten

Hmmm…noget kunne tyde paa at du ikke saadan rigtig vaerdsaetter Ris a l’amande :smiley:

åh jo…men det bliver jo spækket med alskens andre smagsstoffer, så det er jo ikke ligefrem mandel der slår hårdest der…her burde det nærmere hedde ris a vanille :høhø: :savle: …vanilje er forresten en af mine kæpheste…:surrender1:

Jaeh, men prøv lige at forestille dig en ris a la mande UDEN mandler! :uha:

la’ nu være med at give mig “gode” ideer…ku’ jo være jeg blev lynchet hvis nu jeg prøvede

I hvert fald her i huset :høhø: Men ok, jeg foretrækker også selv at lave den, så bliver den som jeg vil have den fremfor alle de der rædsomme slatne, smagsløse udgaver man får rundt omkring :wink:

Her er der så mange mandler i at det nærmest knaser :smiley:
Og så med en god sjat vanillie også… bunker af flødeskum og kun en lille del risengrød… serveret med så megen kirsebærsovs UDEN bær, at det nærmer sig kirsebærsuppe med ris a l’amande :smiley:

Jo, jeg laver det hele selv :wink: