? - laver i selv marcipan?

ja…egentlig bare et spørgsmål…laver i selv det klistrede stads eller køber i bare :?

jeg køber det - for jeg synes faktisk ikke at det man laver selv bliver helt ligeså godt i konsistensen…

smagen er jo milevidt fra hinanden hvis man spørger mig, og indrømmet - jeg synes man skal op i ret så store portioner før smagen bliver ligeså afrundet og ensartet som den man køber der jo producerer tons af gangen…

jeg kender mange der gør det og det smager herligt - men i forhold til hvor enormt et arbejde der ligger i at lave det selv - så synes jeg på ingen måde at alt arbejdet står mål med smagsforskellen… så købemarcipan her :slight_smile:

odense altså… ikke Anton Bergs - den er alt for sød… jeg har faktisk lige fået 1500 g marcipan for 100 kr i superbrugsens åbningstilbud så jeg har julekonfekten i hus :slight_smile:

Jeg bryder mig ikke om marcipan :ups:
Men de ganske få gange, hvor jeg har skulle bruge en større mængde, har jeg foretrukket at lave det selv… det smager en smule mindre grimt :wink:

Skal jeg lave kransekage, så bruger jeg dog købemarcipan - nej, jeg er heller ikke begejstret for kransekage :smiley:

Sjovt nok at jeg ikke kan lide marcipan… er nemlig vældig glad for mandler :slight_smile:

Laver det aldrig for kan slet ikke lide det.
Men den købte er 1% bedre end hjemmelavede.

Jeg bryder mig ikke om marcipan, MEN køber en rå økologisk på Stengården i Birkerød som er fantastisk; den smager af mandler :slight_smile:

Mener det er den fra woodshade, som også laver lækker mørk nougat.

http://www.woodshade.dk/dk/dk_raavarer.pdf

altså…jeg har lavet det selv…flere gange, men der mangler “noget”…har så godt nok aldrig brugt bitre mandler…de er ikke til at opdrive her i provinsen…yderligere er flere af de opskrifter man finder med et bittermandel indhold så stort at det grænser til det kriminelle

  • sukkerindholdet i købe marcipan er højt, men odense er da kommet op på 63% mandler, hjemmegjort kan vel komme op på 70% eller mere
  • mandler og mandler er 2 ting…spanske siges at være bedre end californiske…skal prøves, hvis de kan findes
  • de fleste opskrifter skriver at mandlerne skal ristes eller ovntørres, det betyder at mandelolien forsvinder, men også at man får en mandel mel, i stedet for en mandel crem

jeg har tænkt mig at bruge sirup, agave, ahorn eller hjemmelavet frem for sukker, kun en antydning af vand (eller intet) og i stedet en ren mandel crem til at holde det sammen

  • holdbarheden burde være til mandlerne bliver harske…1 år eller mere

:inlove:

Jeg prøvede selv at lave marcipan sidste år - men jeg synes ikke, at det var det helt store hit - det var grynet.

Og al den tid det tager at tage tøjet af mandlerne… :tihi::tihi: nej, i år køber jeg den marcipan jeg skal bruge :savle:

[QUOTE=Jim;1132536]altså…jeg har lavet det selv…flere gange, men der mangler “noget”…har så godt nok aldrig brugt bitre mandler…de er ikke til at opdrive her i provinsen…yderligere er flere af de opskrifter man finder med et bittermandel indhold så stort at det grænser til det kriminelle

  • sukkerindholdet i købe marcipan er højt, men odense er da kommet op på 63% mandler, hjemmegjort kan vel komme op på 70% eller mere
  • mandler og mandler er 2 ting…spanske siges at være bedre end californiske…skal prøves, hvis de kan findes
  • de fleste opskrifter skriver at mandlerne skal ristes eller ovntørres, det betyder at mandelolien forsvinder, men også at man får en mandel mel, i stedet for en mandel crem

jeg har tænkt mig at bruge sirup, agave, ahorn eller hjemmelavet frem for sukker, kun en antydning af vand (eller intet) og i stedet en ren mandel crem til at holde det sammen

  • holdbarheden burde være til mandlerne bliver harske…1 år eller mere[/QUOTE]

Der SKAL bruges bitre mandler - kunsten er, som du selv har oplevet, ikke at bruge for mange :slight_smile:
Det må være muligt at bestille den slags on-line et elelr andet sted :slight_smile:

Hvordan er det egentlig med købemarcipan - er der stadig en uforholdsmæssigt høj % af abrikoskerner i???
For det er nok det som gør, at mange synes hjemmelavet marcipan smager underligt - de ikke vant til den rene ægte vare :slight_smile:

Jeg laver det altid selv. Men der er stor forskel på resultatet, alt efter hvilken fremgangsmåde man vælger.
Jeg kører først mandlerne gennem en kværn, alternativt en kort tur i blenderen. Derefter bliver det blandet med lidt flormelis, inden jeg kører det hele gennem kødhakkeren 5-6 gange. Jo flere gange man kører det igennem kødhakkeren, jo finere bliver marcipanen. Til sidst ristes massen på en pande ved meget svag varme, sammen med en æggehvide.Til 500 g mandler bruges 5 bitre mandler. Alternativt kan man bruge 1-2 tsk mandelessens.

INTET slår min hjemmelavede marcipan. Siden jeg begyndte at lave det selv, bryder jeg mig slet ikke om købemarcipan. Jeg synes det alt sammen er for sødt, og slet ikke smager rigtigt af marcipan. Så selvom det ER et stort arbejde at lave det selv, og faktisk også en del dyrere, så gør jeg det gerne hvert eneste år. Resultatet er simpelthen så meget bedre - hvis man vel at mærke, bruger gode mandler, og ikke de billigste fra f.eks Netto.

Nej, det er lige knap jeg kan svinge mig op til selv at lave konfekt-delen - altså købe færdig nougat og marcipan og lave det til konfekten :wink:

Jeg elsker marcipan! :smiley:

Men jeg foretrækker at købe, da jeg ellers har en forestilling om at mit køkken og arbejdsbord vil se ud som om der er smidt en bombe i marcipanen. :wink:
Kan også bedst lide Odense’s, eller den billige fra Netto.

Den billige fra Netto har faktisk også fået fine karakterer i flere tests :slight_smile: (Kokkens Køkken)

Jeg er sådan lidt… meh… med marcipan. Jeg kan da godt nok li’ det, men det er sjældent jeg selv laver konfekt, og marcipan fra bunden? Det ville jeg slet ikke overveje (eller jo efter denne tråd ville jeg måske overveje det, men så skulle det være for processens skyld mere end for det færdige resultat L)

Jeg ELSKER marcipan, men pga af det store sukkerindhold i købe marcipan har jeg ikke kunne nyde det pga min diabetes, så i år vil jeg lave det selv, og erstatte sukker/flormelis med sukrin.
Jeg vil bruge denne opskrift : http://www.findeopskrifter.dk/click/index/672788/?site=minebedsteopskrifter.dk
Jeg smagte min nabos sidste år, hun havde lavet marcipan efter den opskrift, dog havde hun givet en ordentlig skvis mandelessens osse - De smagte himmelsk :slight_smile:

[QUOTE=solveig;1132607]Jeg laver det altid selv. Men der er stor forskel på resultatet, alt efter hvilken fremgangsmåde man vælger.
Jeg kører først mandlerne gennem en kværn, alternativt en kort tur i blenderen. Derefter bliver det blandet med lidt flormelis, inden jeg kører det hele gennem kødhakkeren 5-6 gange. Jo flere gange man kører det igennem kødhakkeren, jo finere bliver marcipanen. Til sidst ristes massen på en pande ved meget svag varme, sammen med en æggehvide.Til 500 g mandler bruges 5 bitre mandler. Alternativt kan man bruge 1-2 tsk mandelessens.

INTET slår min hjemmelavede marcipan. Siden jeg begyndte at lave det selv, bryder jeg mig slet ikke om købemarcipan. Jeg synes det alt sammen er for sødt, og slet ikke smager rigtigt af marcipan. Så selvom det ER et stort arbejde at lave det selv, og faktisk også en del dyrere, så gør jeg det gerne hvert eneste år. Resultatet er simpelthen så meget bedre - hvis man vel at mærke, bruger gode mandler, og ikke de billigste fra f.eks Netto.[/QUOTE]

kunne godt tænke mig at vide hvordan du behandler bittermandlerne ? Odense bruger 3 (!) bittermandler til 360 kg masse

  • æggehvider brugte jeg sidste år…massen blev grynet, forrige år kan jeg huske at jeg kun brugte vand og sukker, den blev bedre og lidt grovere end odense

[QUOTE=Ann K;1132550]Der SKAL bruges bitre mandler - kunsten er, som du selv har oplevet, ikke at bruge for mange :slight_smile:
Det må være muligt at bestille den slags on-line et elelr andet sted :slight_smile:

Hvordan er det egentlig med købemarcipan - er der stadig en uforholdsmæssigt høj % af abrikoskerner i???
For det er nok det som gør, at mange synes hjemmelavet marcipan smager underligt - de ikke vant til den rene ægte vare :)[/QUOTE]

now…grunden til at jeg vil have fundet spanske mandler er at træerne er lavet fra frø, de har et naturligt højere indhold af bitterstoffer (amygdalin) end de californiske der er podet - derfor er de californiske mere ensartede og søde i smagen, helt uden bitterhed

der er en 4-5 steder i DK hvor man kan købe bittermandler…bl.a. kgs lyngby og rødovre

har faktisk ikke nærlæst deklarationen, men der står da hhv 63% og 60% mandler på a.b. og odense, i hvert fald odense står der ikke noget om abrikoskerner…
og sjovt nok, abrikoskerner har også et indhold af amygdalin …mon det bliver brugt som bitterstof

[QUOTE=Jim;1132668]now…grunden til at jeg vil have fundet spanske mandler er at træerne er lavet fra frø, de har et naturligt højere indhold af bitterstoffer (amygdalin) end de californiske der er podet - derfor er de californiske mere ensartede og søde i smagen, helt uden bitterhed

der er en 4-5 steder i DK hvor man kan købe bittermandler…bl.a. kgs lyngby og rødovre

har faktisk ikke nærlæst deklarationen, men der står da hhv 63% og 60% mandler på a.b. og odense, i hvert fald odense står der ikke noget om abrikoskerner…
og sjovt nok, abrikoskerner har også et indhold af amygdalin …mon det bliver brugt som bitterstof[/QUOTE]

Ved du om man kan købe disse mandler online ?

det ka’ du da, hvis du mener bittermandler…specialkoebmanden.dk, har vist også abrikoskerner

Og ellers bor jeg i Rødovre, hvis man sender en adresse og cash, så skaffer jeg gerne bittermandler :slight_smile:

forresten så lykkedes det mig at finde spanske mandler helt lokalt… i 110 grams snackposer…til 35 kr pr. pose…men det lykkedes ikke at købe dem

" der er 1-2 bittermandler i hver pose, så jeg vil sende dem retur!"

  • og så fik jeg så ideen, behandler jeg alle mandlerne som bittermandler, med behørig udvanding i 24 -36 timer og evt lidt varmebehandling bliver en stor del af amygdalinen udskilt som cyanbrinte (amygdalinen reagerer med vand) og så blander en enkelt pakke med en pose californiske…

[QUOTE=Jim;1132665]kunne godt tænke mig at vide hvordan du behandler bittermandlerne ? Odense bruger 3 (!) bittermandler til 360 kg masse

  • æggehvider brugte jeg sidste år…massen blev grynet, forrige år kan jeg huske at jeg kun brugte vand og sukker, den blev bedre og lidt grovere end odense[/QUOTE]

Ih du godeste. Der skulle have stået 2 (to) bitre mandler til 500 g søde mandler :ups:
Og jeg lader dem stå i blød i vand natten over.