LCHF cookies med peanutbutter og chokolade

50 - 75 g blødt smør.
3 spsk sukrin gold - man kan bruge andet sødemiddel, men jeg kan godt lide den lette karamelsmag, som gold giver.
1 æg
1 dl affedtet mandelmel - skriver affedtet, fordi man ikke må forveksle det med det mandelmel man selv kan male med enten blender eller hakker.
Evt ½ tsk vaniliepulver - jeg bruger det ikke til peanutbuttervarianten, men gerne, hvis jeg bruger hasselnødde- eller mandelpasta.
1 tsk bagepulver
3 store spsk chunky peanutbutter, eller hasselnøddepasta eller mandelpasta…
50 g hakket mørkt chokolade - mindst 70%

Pisk smør og sukrin gold, tilsæt ægget og pisk godt sammen.
Tilsæt alle de tørre dele og peanutbutter… rør sammen…
Rør til sidst den hakkede chokolade i …

Bages ved 180 grader i 10 - 12 minutter, eller til de er gyldne i kanten…
Smager pragtfuldt lune, men næsten endnu bedre efter at have fået lov at “sætte sig” et døgn tid i køleskab…

Opskriften er kraftigt inspireret af Jane Faerbers opskrift i “LCHF Bød og Kager”

Jeg har også lavet en variant med hasselnøddepasta og tørrede hindbær/tranebær… den var gooood! :slight_smile:

tak - jeg må simpelthen spørge, hvad gør det at bruge affedet mandelmel- altså bortset fra mindre fedt?

Og hvor køber man det?

Affedtet mandelmel minder i konsistens mere om mel… dvs at brød og kager ikke så let smuldrer som hvis bare man bruger fx blendede mandler.
^Jeg køber det hos INCO, hvor det hedder affedtet mandelmel på posen… men man kan vist købe det hos diverse helsekostbutikker også (jeg mener endda at det kan fås i visse supermarkeder)

superbrugsen har som regel mandelmel, der står så vidt jeg husker intet om at det er affedtet, men det er det…

Man kan i helsekostbutikker få det der kommervfra Funktionel Mad og det hedder bare fedtreduceret mandelmel