Legekammerat?

Hej kattegale

Jeg har en lille hankat på snart 1,5 år. I den sidste tid er han begyndt at tisse alle mulige steder i lejligheden.
Han er tjekket hos dyrlægen for 3 måneder siden, hvor han blev behandlet for urininfektion. Han er indekat og har været det hele sit liv, med undtagelse af i sommers, hvor han var ude nogle gange.
Han har i lang tid ikke tisset indenfor, men begyndte så igen da sommerferien var slut.
Da vi kom hjem fra ferien hos mine forældre tissede han indenfor hver nat. på samme tidspunkt flyttede min kæreste ind, så jeg tænkte at det nok var stressrelateret. Jeg begyndte at klikkertræne ham og det hjalp på tisseriet.

I en lang periode har han ikke tisset indenfor, men er så begyndt igen. I den sidste uge har han tisset 1-2 gange.
Min tanker omkring at få stoppet tisseriet er at få en legekammerat til ham, da jeg tror det bunder i kedsomhed fra hans side af. Han tisser nemlig kun om natten. Jeg vil meget nødigt af med ham, da han er min lille guldklump:hjerte:
Hvad tror I? Skal jeg skaffe ham en legekammerat eller finde på noget andet?

Kæresten min er ikke voldsomt glad for tanken om en ny kat, da han har en smule allergi (Min teori er at det er den berygtet mande- jeghaderkatte-allergi også han ikke kan overskue, hvis der lige pludselig er to der tisser overalt :dokdok:) Så hvis I har nogle fantastiske argumenter for at skaffe kat nr 2, så kom frem med dem :slight_smile:

Hvilken type legekammerat skal jeg kigge efter? Skal det være en hankat eller ville en hunkat også kunne bruges? og hvad med alder? Er det nemmest med en killing eller ville en kat på hans egen alder kunne fungere?:gruble:

Det blev jo til en del spørgsmål, men jeg håber I gider hjælpe mig.

Mvh. Louis og Nikoline

Hej.

Du skriver at Louis er behandet for urinvejsinfektion for 3 mdr. siden. - det kán jo være kommet igen, så første trin på vejen er at få ham tjekket hos Dr. Dyr.
Jeg formoder at han ér kastreret? Det kan jeg ikke lige læse ud af din beskrivelse, men hvis ikke han er kastreret er det på høje tid! :slight_smile:
Når Louis er blevet tjekket og forhåbentlig er i tip top stand (og kastreret), SÅ kan du begynde at se efter en legekammeret :slight_smile:
Derudover tror jeg sagtens at tisseriet kan være relateret til jeres ferie. Nu har han hele sommeren, haft dig på fuld tid, har fået lov at komme ud og opleve en helt masse spændende ting og nye omgivelser. Pludselig bliver han sendt hjem til en lejlighed igen, uden adgang til naturen og du er ganske sikkert startet på job igen = Stor kedsomhed og ensomhed!
For ja, det er kedeligt for en mis, at være alenekat - specielt hvis man er en ung teenage dreng med krudt i rumpetten.

Når du ser efter en legekammerat synes jeg du skal finde en dreng mere - lige børn leger bedst - og en ungkat på alder med ham selv, vil fint kunne gå an :slight_smile:
Det er også vigtigt at finde en ven, der ligner din dreng i sind. Altså hvis Louis er en stille dreng der helst vil ligge og putte hele dagen, er det nok ikke en god ide at finde en kammerat med alt for meget krudt i - og det samme gør sig selvfølgelig gældende den anden vej :slight_smile:

Kæresten - stik ham en Alnok - så er der ikke længere nogen undskyldning :wink:

/Mette

Jeg spørger lige dumt sikkert - men har han en bakke indenfor? Hvis ikke, ville jeg omgående skaffe ham sådan én med noget godt grus i.

Tak for svarene:)
Louis er både kasteret og har bakker indenfor. Både en med låg og en uden låg, sågar med to forskellige typer af grus, for at være sikker på at det ikke var her problemet var.
Jeg er studerende og har i den sidste periode kun haft undervisning 2 timer dagligt, så jeg har været en hel del hjemme ved ham.

Jeg vil tage ham til dyrlæge igen og så om der skulle gemme sig endnu en urinvejsinfektion.

Don Louis - God idé at tage ham med for lige at få dyrlægen til at tjekke ham helt igennem, for om der evt. skulle være andet. Og så tag også gerne en urinprøve med (vil jeg også tro dyrlægen foreslår, det er som regel sådan en de vil se og ikke katten når man har mistanke om blærebetændelse), så det kan blive tjekket med det samme :slight_smile:

Argumenter for kat nummer to…nej, absolut ikke, men flere imod det.

1: Du bor sammen med en kæreste med allergi som accepterer den ene kat, men siger nej til flere.
Anskaffelse af dyr bør absolut være i fælles enighed.

2: Du kan absolut ikke løse en kats urenlighed ved at anskaffe en kat mere.
Tværtimod riskerer du at anskaffe et problem mere, da visse adfærdsproblemer, så som urenlighed har det med at “smitte” til andre katte, fordi katte i stor grad forbinder steder med lugt af urin eller afføring, som steder det er tilladt at bruge i stedet for bakken…

Følgende forudsætter selvfølgelig at katten ikke fejler noget fysisk, som infektion el.lign:

Måske (eller nærmere sandsynligvis) hænger kattens urenlighed sammen med, at den i perioder har fået lov at komme ud.
Nogen katte skal bare en enkelt, eller få gange, have lov at smage frihedens glæder før de er hooked på mere.
og frustration over at blive lukket inde efterfølgende kan udløse urenlighed.

Det er også langtfra alle katte der kan tackle at slæbes med på ferie og andre steder…
Katte er vanedyr. Ofte skal der ikke meget forandring til før en kat stresses og det udløser uheldige følger.

Nogen bliver urenlige af det og andre igen kan reagere med at udløse sygdomme de har gået med skjulte anlæg for…

[QUOTE=Felis;680041]Argumenter for kat nummer to…nej, absolut ikke, men flere imod det.

1: Du bor sammen med en kæreste med allergi som accepterer den ene kat, men siger nej til flere.
Anskaffelse af dyr bør absolut være i fælles enighed.

2: Du kan absolut ikke løse en kats urenlighed ved at anskaffe en kat mere.
Tværtimod riskerer du at anskaffe et problem mere, da visse adfærdsproblemer, så som urenlighed har det med at “smitte” til andre katte, fordi katte i stor grad forbinder steder med lugt af urin eller afføring, som steder det er tilladt at bruge i stedet for bakken…

Følgende forudsætter selvfølgelig at katten ikke fejler noget fysisk, som infektion el.lign:

Måske (eller nærmere sandsynligvis) hænger kattens urenlighed sammen med, at den i perioder har fået lov at komme ud.
Nogen katte skal bare en enkelt, eller få gange, have lov at smage frihedens glæder før de er hooked på mere.
og frustration over at blive lukket inde efterfølgende kan udløse urenlighed.

Det er også langtfra alle katte der kan tackle at slæbes med på ferie og andre steder…
Katte er vanedyr. Ofte skal der ikke meget forandring til før en kat stresses og det udløser uheldige følger.

Nogen bliver urenlige af det og andre igen kan reagere med at udløse sygdomme de har gået med skjulte anlæg for…[/QUOTE]

Hvilken løsning på mit problem, vil du så anbefale?

Lige en lille opdatering, hvis nogen skulle have interesse :slight_smile:

Kort tid efter jeg lavede det sidste indlæg, stoppede han med at tisse og har ikke gjort det siden. Han nåede (heldigvis - de var virkelig grimme og slidte:) ) lige at tisse på kærestens yndlings-shorts.

Min teori er at han skulle vende sig til at “dele” min opmærksomhed med en anden. Så i denne omgang bliver det ikke til en lillebror til Louis.

Lige et billede af vidunderet :slight_smile:

Tak for opdateringen. Godt det har løst sig - jeg tror, du har ret i, at det har været stress i forbindelse med, at din kæreste flyttede ind.

Og mange tak for billedet - han ser da bare så imponerende flot ud med det store hvide overskæg. Og de øjne, altså… :hjerte:
Ham må du endelig poste nogle flere billeder af ovre i fotoafdelingen - han er en stjerne. :smiley:

dejligt problemet løste sig

flyttestress-tisseri er ikke et ukent fænomen :slight_smile:

han er da skøøøøøøøøøøn!!!

Tak for updaten :ok:

Herligt det gik i sig selv igen

:slight_smile:

Tak for svarene. :rock: Jeg må lige få taget nogle billeder, så jeg kan få ham vidst frem herinde:)

Ja tak. Vi bliver aldrig trætte af kattebilleder. :slight_smile: