Legesyg killing møder rolig kat

Vi har fået en sød hun killing på 13 uger og har sammenført hende med vores 5-årige, rolige hunkat efter alle kunstens regler: duftudveksling, netdør, godbidder i hinanden nærvær, delikat, zylkene mm. De har nu været sammen i knap 6 uger og kan sagtens opholde sig sammen uden problemer. Vores gamle kat er ikke interesseret i killingen, men accepterer hende - så længe killingen er rolig. Killingen er dog langt fra rolig. Og hun kan galoppere lige o ansigtet på vores gamle kat, når hun enten er v at spise eller sove. Så hvæser hun eller giver en lap. Killingen er mildest talt frygtløs og respektløs (og super nuttet). Vores gamle kat er derfor ‘på stikker’ (hun ved jo aldrig hvornår hun bliver overrumplet). Derfor er vores gamle kat ikke sig selv - hendes rutiner er ændrede og hun holder for det meste til halvvejs under sofaen. Hun kan dog sagtens sove i killingens nærvær (til tider i samme seng) og går som oftest glad rundt m halen i vejret. Men hvordan får vi vænnet killingen af med at overrumple vores kat, så katten kan føle sig tryg igen?

Det gør i ikke. Der vil være fuld knald på en killing i mindst et år endnu.

Det i kan gøre, er at adoptere en jævnaldrende killing i samme alder, således at de 2 frække møgunger kan brænde al den energi af sammen, og give den voksne lidt fred og pusterum til at deltage når hun selv føler for det. Killingen opfordrer den gamle til leg. HELE TIDEN. Hunkatte elsker at lege tagfat, og den bedste måde at starte tagfat på, er ved at daske eller flyvesparke den anden i hovedet og løbe afsted hurtigt.

Hvis i ikke synes at en 3 kat er vejen frem, så må i aktivt ind og lege med killingen og stimulere hendes krop og hjerne og sanser, så den gamle kan få lidt fred. Det er hårdt arbejde at holde et energibundt i den størrelse beskæftiget. Drillepinde, aktivitetslegetøj, gemmeleg, tagfat, flere drillepinde, gemme godbidder, træne tricks som giv pote osv kan være med til at stimulere hende og give den ældre lidt fritid uden at skulle være ene babysitter for en hyperaktiv unge. :stuck_out_tongue: Den slags kan udmatte de fleste. :slight_smile:

10 Synes om

Jeg er helt enig med @Barky og kunne ikke have sagt det bedre selv :slight_smile:

Worst case scenario er at jeres gamle kat kan blive endnu mere stresset end hun er lige pt (vil dog lige tilføje at det ikke er sikkert det sker, kun at det er en mulighed)

Det kan også være at der stille og roligt kommer lidt mere gang i den gamle, men hvis ikke hun så småt er på stikkerne legmæssigt nu, så kan jeg godt have mine tvivl om hvorvidt det sker.

@Frida, kunne du måske fortælle om dine erfaringer med dine to lømler i sin tid, da de flyttede ind til din gamle matriark

1 Synes om

Min gamle kat var godt nok 14 år da de to lømler flyttede ind men tror også det måske kunne være en løsning her. Der skete nemlig det som @Barky beskriver at de to små tog alle de vilde lege sammen og så hyggede de med den gamle kat der nærmest blev en slags bedstemor for det. Det fungerede bare så fint. Jeg havde først sat en ungkat ind til hende, men den terroriserede hende totalt.
Senere da killingerne blev voksne så puttede den unge hunkat rigtig meget med den gamle. Det er ved at være et år siden at den gamle fik fred som 18 årig. Og de to små lømler er nu 4 år og mere fredelige. :heart:

2 Synes om

Tak for input. Vi har ikke helt mod på endnu en killing. Kan vi lokke den femårige ud fra sofaen på nogen måde? Skal vi fx lukke killingen ind på et værelse om natten så den gamle får lidt fred? Eller skal vi bare lade dem finde ud af det? Der har aldrig været antræk til aggression udover et hvæs hist og her.

Vores gamle skovkat Milly var 13, da Somali-killingen Ivanhoe flyttede ind. Han havde krudt i r*ven, men lærte hurtigt, hvem der bestemte - det er en del af killingelivet at blive sat på plads af de ældre… :slight_smile:

3 Synes om

Nej det er super synd for killingen at den skal lukkes fra fordi at den opfører sig som alle killinger gør i den alder.

Hvis i ikke vil købe hende en legekammerat i samme alder, og den voksne kat ikke gider lege så meget med hende som hun gerne vil, så må i træde til og beskæftige “barnet” ved hjælp af de ting jeg skrev. I må aktivt tage del i legen. I må træne tricks med hende og lege med hende og gemme godbidder i en papkasse med sammenkrøllede avispapir eller lade hende fiske efter godbidder i et fad med vand. Der er mange måder at aktivere en killing på, man skal bare gøre det.

Det er 100 gange nemmere at købe en killing mere i samme alder, end selv at aktivere killingen. Så slipper i for at sidde med en drillepind i hånden mindst 2 timer om dagen. :sweat_smile:

7 Synes om

Tak for al jeres input. Mine børn leger med killingen i timevis dagligt og den er også begyndt at gå udendørs. Killingen stortrives. Kattene kan spise i nærheden af hinanden. De kan - nogle gange - gå roligt forbi hinanden. De har duttet næse et par gange. Alt virker til at gå fremad. Bortset fra at vores fem-årige kat stadig kun ligger under sofaen. Med store pupiller. Håber snart hun bliver mere tryg og kommer ud​:cry::cry: har endda købt et højt kradsetræ m hylder så hun kunne komme op i højden og føle sig tryg. Men jeg kan ikke få hende andre steder hen end under sofaen​:cry: mon det bliver bedre når der nu er gået en måned? Det virker specielt til at være spisetid, der stresser hende. Der kan hun aldrig få fred til at spise fordi killingen nedstirrer hende eller vil snuse hende i numsen. Måske vil skal lukke døren når hun spiser så hun kan få ro?

1 Synes om

Du kan evt. overveje at købe Kalm og give som tilskud? Det kan fås som piller og flydende, der skal gives på vådfoder etc. Fås i håndkøb hos dyrlæger. Det kan måske hjælpe din gamle pige til lidt ro. Synd hun har taget den unge livlighed så tungt :frowning:

1 Synes om

Jeg synes helt sikkert, du skal sørge for, at den store kat får fred og ro til at spise. Nu ved jeg ikke, om de bruger kattebakke, men i så fald er det også vigtigt at være opmærksom på, om hun kan få lov til det i fred.

Det kan være svært at give hende opmærksomhed, hvis hun gemmer sig under sofaen hele tiden. Men måske kunne I prøve at sætte jer på gulvet ved siden af sofaen og bare snakke stille med hende og ind imellem lægge en godbid ind til hende. Det er ikke sikkert, det får hende til at komme ud, men så kan hun i hvert fald mærke, at I også er der for hende stadigvæk.

2 Synes om

Din gamle mis skal have lov til at spise i fred og ro. Killingen kan sagtens lære at den skal lade hende være, det vil dog nok tage noget tid.

Da jeg i sin tid fik kat, var det to brødre der på papiret var bedste venner, det var bare ikke sådan i praksis Den ene havde fokus på den anden hele tiden, så de var vildt stressede begge to. Jeg havde en adfærdsterapeut til at hjælpe mig med dem, og en af de ting der især var vigtige var, at de begge havde ressourcer nok, således at der var mindst en pr kat, dvs bakke, madskål, soveplads etc.

Udefra din beskrivelse af din gamle kat er hun stresset, så i spisesituationen må du hjælpe hende således at hun får fred og ro enten ved at de spiser i hver sit rum, eller ved at holde killingen væk fra den gamle. Vurder i situationen hvad du synes virker bedst.

Jeg har 7 katte, hvoraf de 5 sagtens alle kan spise ved siden af hinanden i køkkenet, 1 spiser af egen tallerken væk fra de andre men stadigvæk i køkkenet, og de andre ved godt at den tallerken spiser man ikke fra, før han er gået. Den sidste spiser i stuen med døren lukket, så de andre slet ikke kan komme i nærheden af hende, døren åbnes først, når hun er færdig med at spise. Hvis døren var åben ville den sidste ikke få noget at spise, for hun trækker sig med det samme, der er bare den mindste smule aktivitet rundt omkring hende.

Så det er med at finde ud af, hvad der virker i de forsk situationer også sørge for ros, ros og ros i lige præcis de situationer.

Du skrev, at de havde duttet en lille smule næse, det er supergodt.

5 Synes om