Let fødselsdags aften-ting?

Jeg har besluttet mig i år til at holde 2 gange fødselsdag - jeg kender for mange søde mennesker Gg

Den ene er om aftenen den anden er om dagen.

Til den om aftenen har jeg sagt til folk at de skal komme kl. 20 og have spist osv. men nu sidder jeg lidt og tænker at jeg egentlig gerne vil byde folk på andet end velkomstdrink og snacks.

Jeg har ikke alverden af penge ej heller alverden i plads, så hvad LET ville man kunne byde folk?

Jeg sidder lidt og tænker noget a la pindemadder som kan arrangeres i køkkenet og så kan folk selv gå derud og tage så der ikke fylder inde på stuebordet, og kattene ikke bliver fristet over evne.

Har i andre nogle bud på hvad der ville være let at servere for 18 mennesker, i tilfælde af at alle kommer? (jeg er sindssyg!)

Hjemmebagt pizza skåret i små firkanter. Det koster bestemt ikke hverken
en hel eller halv bondegård selv at bage sådan nogen - og du kan oven i
købet lave dem i god tid i forvejen og så blot lune dem - og så smager
det jo godt :slight_smile:

Hvad med gode ‘gammeldags’ hjemmebagte boller?
Evt med pålæg (rulle-pølse, ost og lignende)

Det kan også gøres for en rimelig penge og smager dejligt.

Tillykke når dagen kommer :flag:

:slight_smile:

og så kan du evt også lave små pølsestykker svøbt i butterdej. Det smager himmelsk :)det er godt nok ikke en let spise, men en dejlig snack der ikke fylder alverdens.

Du kan også lave noget lækkert dip med forskellige grønsags stave til :slight_smile:

Sandwiches :slight_smile:

Jeg ville også sige noget lækkert dip til grøntsagsstave og chips. Guacemoule(lærer aldrig at stave det!!!), Taziki(nok heller ikke stavet rigtigt :slight_smile: ) hummus (ja, igen… men du forstår) og hvad man nu ellers synes er lækkert at ‘døbbe’ i :slight_smile:

Ellers kunne du jo begive dig ud i noget sushi, men det er jo dyrt. Desværre nu du så godt kan lide det :slight_smile:

Og 18 mennesker… det er en del :smiley:

Denne her er både let, lækker og elegant :ok:Fik den på en kursusweekend for et år siden og har selv lavet den flere gange siden :slight_smile:

Wrap med laks
(Jubiii :wehu: så lige, at den findes online - så er jeg fri for at skrive det hele ind :muhaha: )

Vi brugte revet peberrod på kurset og lavede den uden forårsløg og avocado - så det kan man fint undlade. Den er lækker alligevel :slight_smile:

Hva med nachos med forskellig dip?? Og hertil også selleri og agurkestave som også kan dippes.

Man kan komme lidt kyllingestykker af filet ved nachosérne.

jeg er sikker på at en slags sandwiches med pålæg og lidt grønt vil gøre lykke, og det ka laves for relativt små penge og man ka sagtens få det til at se indbydende og lækkert ud og samtiddig lave 4-5 forskellige slags

Sidst jeg holdte fødselsdag, købte jeg ciabattaflutes i Netto (en lille 10’er eller sådan stykket), smed dem i ovnen, kom Miracle Whip, skinke, ost, tomat og salat i. Så blev de store flutes skåret ud til 4 sandwiches (ca 15x15 cm). De smagte riiigtig godt, og selv med “så meget” fyld, husker jeg det ikke som synderligt dyrt.

[quote=Beydana;336774]D

Wrap med laks

Den har vi prøvet flere gange og den er en succes hver eneste gang :savle:

[quote=Beydana;336774]Denne her er både let, lækker og elegant :ok:Fik den på en kursusweekend for et år siden og har selv lavet den flere gange siden :slight_smile:

Wrap med laks
(Jubiii :wehu: så lige, at den findes online - så er jeg fri for at skrive det hele ind :muhaha: )

Vi brugte revet peberrod på kurset og lavede den uden forårsløg og avocado - så det kan man fint undlade. Den er lækker alligevel :)[/quote]

Mange tak også fra mig.
Jeg holder måske ikke “tøseaftner”.
Det er jeg vist for gammel til. :stuck_out_tongue:

Men venindefrokost - det vil jeg bruge den til. :klapper:

[quote=Bamse;336758]Jeg ville også sige noget lækkert dip til grøntsagsstave og chips. Guacemoule(lærer aldrig at stave det!!!), Taziki(nok heller ikke stavet rigtigt :slight_smile: ) hummus (ja, igen… men du forstår) og hvad man nu ellers synes er lækkert at ‘døbbe’ i :slight_smile:

Ellers kunne du jo begive dig ud i noget sushi, men det er jo dyrt. Desværre nu du så godt kan lide det :slight_smile:

Og 18 mennesker… det er en del :D[/quote]

:slight_smile: Tag det så smilende og varmt, som det er ment, når jeg kommer med ordene Gu-a-ca-mole (2 a’er - nemt at huske, når du tænker på, at e’et er der kun 1 af i 2 a’er). Mht tz-a-tz-iki, så er det også det, jeg kalder dobbelt-ord. :slight_smile:
Jeg er ikke ude på at korrekse nogen, men giver gerne mine tanker om kampen med stavningen videre - f eks husketips til de “overfyldte” ord.

Med dobbelt-ord mener jeg, at der er “dobbelt op” af mindst 1 ekstra bogstav. Hvis det var stavet med 2 gange ts, så ville det svare til udtalen. Men det ville jo være for nemt :øhmm: :tihi: Næh, der må z’er til, begge steder.
Da jeg startede på et studium befængt med filosofi-snobber, så var det “bare” at finde på huskeregler for, hvordan man skudsikkert staver til Nietzsche… Det er dobbelt-op ord. Ikke Nitsje eller Nitsche, men Ni-et-z-sch-e.
Ligesom man i tysk skulle vænne sig til s-c-h som en evig trio, sådan skal der også proppes ekstra bogstaver ind i nogle “almindelige” ord.
Som barn læste jeg nogle pragtfulde - og i dag sikkert dybt “politisk ukorrekte” - bøger om en dansk dreng i Afrika. Og alle ord var opdelt af bindestreger mellem stavelserne. Jeg ved ikke, hvor meget det gjorde for min læse-evne, men jeg tror, at det stimulerede min sprogbevidsthed om ordenes bestanddele.
Og når jeg skal stave noget, der er svært at huske, så er det den metode, jeg bruger. Jeg skal skrive det ned, så jeg kan se det (visuel hukommelse fremfor auditiv), og evt. dele det op. Bet-le-hem (en anden elev spurgte mig om, hvordan man stavede det) - og det var så skrevet uden h i de kredse. Begge dele er vist OK :? Men jeg har heller ikke voldsomt godt styr på israelsk/palæstinensisk/old-jødiske stednavne :wink:
Betydning spiller også ind. Hummus eller hommus, det er ligefedt, men humus, det betyder altså muld og ikke mad :ok:

Har forøvrigt længe haft planer om at lære at lave sushi - så kunne man selv bestemme mængden af grøntsager ifht ris, og med så meget tang, man nu vil :savle:

Og brugen af denne her -kaisålæredet overlader jeg til andre, som nyder denslags…

Misi - Jeg tager det slet ikke ilde op! Jeg er en klovn til at stave, det er noget jeg bare ikke har givet mig tid til, nogensinde nu, kan jeg se. Så sådan nogle huske-ting kan jeg godt lide. De er også lidt sjove :slight_smile:

Så kom du bare med dem :slight_smile:

Super :tak:
Jeg ville sikkert også være bedre til hovedregning, hvis jeg virkelig trænede - men jeg nøjes med at afrunde til ca-tal, når jeg er på indkøb og savner et overblik :ups:

Frugtsalat -savle

Nogle gange kan man få kæmpe-oste, hvor kg-prisen så er meget, meget lavere, end hvis man køber et lille stykke.
Det kunne være en god basis for pindemadder. Så kunne man købe kæmpe-glas oliven (eller de der metaldunke, ses hos etn. grønthandlere), radiser i bundter - så er der ofte rabat - små, halve radiser på ost, nammenam!

Ellers synes jeg, at Charlottes ide om pizza skåret ud i hapsere lyder lækkert. Som jeg vist har været inde på (i Bøllemissens tråd :? ), så er det rigtig lækkert, hvis man ruller dejen tyndt ud på romersk maner, og så er der mere fyld end dej. Det kan sagtens være billige ting så som tynde skiver løg og kartofler lagt i lag eller taglagt, og så med kun lidt ost. Tomatsauce (Aldi har nogle udmærkede billige, både alm. og Arrabiata) smurt tyndt ud og tynde skiver aubergine og løg er også godt… Måske skal man for-bage pizzabunden lidt, så den bliver sprød :savle:
Hvis det skal se blæret ud, så køb små tomater (ikke mini/cherry, bare små), hul dem ud og fyld hjemmelavet tzatziki i.
Nemt lavet af reven agurk (2 eller 3 ad gangen tilbud - Aldis grøntafdeling kan være overraskende god, især med f eks agurker) og en “spand” 1-2%s yoghurt naturel og så hvidløg, sføli :savle: