Lidt akut! Forstoppelse

Slaggy er blevet vaccineret i dag.

Nu skøjter hun rundt på bagdelen og kan tydeligvis ikke komme af med det hun skal af med.

Hvad skal jeg gøre?

Kan det være pga. vaccinen?

Jeg tvivler på, det har noget med vaccinen at gøre og i hvert fald har jeg aldrig hverken hørt om det eller oplevet det :slight_smile:

Hvis du har noget tun i olie kan du prøve at give hende det. Olien smører tarmene og hjælper hurtigt til med at få løsnet proppen.

[quote=Temple Bar;402660]Jeg tvivler på, det har noget med vaccinen at gøre og i hvert fald har jeg aldrig hverken hørt om det eller oplevet det :slight_smile:

Hvis du har noget tun i olie kan du prøve at give hende det. Olien smører tarmene og hjælper hurtigt til med at få løsnet proppen.[/quote]

Jeg har kun tun i vand, så det dur ikke :frowning:

Det eneste olie jeg har, er solsikkeolie.

Hun skøjter ikke rundt på bagdelen mere.

Så lykkedes det hende vist. Hun har lige været på bakken og kom af med det. :slight_smile:

Jeg bestilte malt i går, men det hjælper mig jo ikke nu.

Men så vil jeg købe noget tun i olie, som hun kan få.

skøjte på bagdelen plejer at være analkirtlerne - dem burde dyrlægen ha’ chekket.

Hun havde afføring siddende i enden, som hun ikke kunne komme af med.

Det bedste “smøremiddel” er altså parafinolie (som også er i kattemalt).
Det lægger sig som en beskyttende hinde i tarmene og bruges derfor også - hvor mærkeligt det end lyder - til diarré, hvor tarmene er irriterede. Det virker ikke “befordrende”, kun “smørende” og optages IKKE i organismen i modsætning til div. andre olier, hvorfor det også kan bruges (få dråber) til helt små flaskekillinger med hård mave.

[quote=Mega;402688]Det bedste “smøremiddel” er altså parafinolie (som også er i kattemalt).
Det lægger sig som en beskyttende hinde i tarmene og bruges derfor også - hvor mærkeligt det end lyder - til diarré, hvor tarmene er irriterede. Det virker ikke “befordrende”, kun “smørende” og optages IKKE i organismen i modsætning til div. andre olier, hvorfor det også kan bruges (få dråber) til helt små flaskekillinger med hård mave.[/quote]

Jeg bestilte kattemalt i går. Det hjælper mig bare ikke så meget lige nu, desværre.

Nu har hun kastet en hårbolle op. Hun har virket lidt sløv, men er lidt i tvivl om, om jeg bare er pylret.

Jeg er alene hjemme med dem, så nu har jeg lukket til stuen, så de kun kan være på værelset og i entréen. Så føler jeg, at jeg bedre kan holde øje med dem.

Hun hvæsede lige af Mosier - dét plejer hun altså ikke.

Puh, bliver lidt nervøs. Håber bare hun er sløj efter vaccinen. :frowning:

Vores katte har meget sjældent forstoppelse, men når de en sjælden gang har det, så plejer tun i olie eller Whiskas dåsemad at klare det problem:ok: Ingen af delene har vi hjemme, men Netto er ikke så langt væk…

Tak :slight_smile:

Ja, tager i Netto first thing i morgen og køber noget tun i olie.

[quote=Blabl;402775]Tak :slight_smile:

Ja, tager i Netto first thing i morgen og køber noget tun i olie.[/quote]

Hun skal kun have en spiseskefuld til at starte med - det løsner og smører… og lugter… Får hun får meget, får hun tynd mave…

:tak:

Har mine haft en træls hårbolle kan de godt være lidt matte i sokkeholderne før og efter den er kommet op…

STOOOOOP lige op her.
Læs følgende citat!!!

Tun indeholder tungmetaller der kan göre katten rigtig slemt syg. Tun bör derfor begränses, bare fordi katten er vild med det betyder det ikke at det er godt for den.
Se evt. denne side for mere information om käledyrs helbred.
http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=1&cat=1399& articleid=1029

Giv ALDRIG jeres katte tun med eller uden vand og olie.

Mine misser elsker også lugten af en dåse nyåbnet tun, og makrel i tomat, og paté, og pebermakrel og og og, men nej - det er menneskemad.

Skal missen have smørelse findes der mange rigtig gode olier på markedet også f.eks. lakseolie.

Mvh. kds

[quote=kds;402805]STOOOOOP lige op her.
Læs følgende citat!!!

Tun indeholder tungmetaller der kan göre katten rigtig slemt syg. Tun bör derfor begränses, bare fordi katten er vild med det betyder det ikke at det er godt for den.
Se evt. denne side for mere information om käledyrs helbred.
http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=1&cat=1399& articleid=1029

Giv ALDRIG jeres katte tun med eller uden vand og olie.

Mine misser elsker også lugten af en dåse nyåbnet tun, og makrel i tomat, og paté, og pebermakrel og og og, men nej - det er menneskemad.

Skal missen have smørelse findes der mange rigtig gode olier på markedet også f.eks. lakseolie.

Mvh. kds[/quote]

tja…overdrivelse fremmer forståelsen eller hvad?
På samme side står der bl.a. under “Foods you should not feed your cat” “Canned tuna (for human consumption): Large amounts can cause malnutrition, since it lacks proper levels of vitamins and minerals.” og i flere andre af deres artikler reffererer de til tun (i forb. med at øge vandindtag og i forb. med pillegivning).

Én spiseskefuld tun, for at hjælpe på forstoppelse/hårbolle, er altså ikke farlig for en kat. Den skal jo ikke leve af tun alene resten af dens liv, det er EN SKEFULD!! :sorry:

Man skal ikke fodre med tun daglig på grund af det høje magnesiumindhold. Men at give det i en kort periode for at få gang i maven - det sker der ikke noget ved.

Mine katte får aldrig tun

Ja, det er blevet sagt - én skefuld tun skader nok ikke. Tværtimod, hvis det kan sætte gang i maven. :slight_smile:

I morges blev jeg vækket Slaggy-style - Man vågner med følelsen af at blive overvåget, og drejer man hovedet til siden, så sidder hun der og stirrer på én :rock: Og SÅ skulle der kæles og puttes til den store guldmedalje.

Så jeg tror bare hun var lidt sløj ovenpå vaccinen og fordi hun døjede med en træls hårbolle.

[quote=kds;402805]STOOOOOP lige op her.

Tun indeholder tungmetaller der kan göre katten rigtig slemt syg. Tun bör derfor begränses, bare fordi katten er vild med det betyder det ikke at det er godt for den.

Giv ALDRIG jeres katte tun med eller uden vand og olie.
[/quote]

Der står jo netop, at det skal begrænses - ikke at de aldrig må få det :slight_smile:

Hvis vi har åbnet en dåse tun og der er lidt tilbage, får kattene da resterne. Men de får aldrig tun som foder ellers.

Tun i olie passer bestemt ikke damen. Hun vil slet ikke røre det.

Hun ville gerne have en aldi-pind, så den kan ikke være helt gal.