Lidt om Maestro og hans katte

Hej og :velkommentilkg:

Tusinde tak allesammen - inden jeg på vanlig vis giver ChatGPT opgaven (som er en af den slags den bare løser på 2 sek):

Er der nogen som på /almindeligt dansk/ kan komme med en forklaring på de forskellige coat typer? Jeg har i den grad forsøgt at få styr på det ved at læse diverse sider på nettet, men det virker stadig om om at der ikke er en entydig klar beskrivelse “out there”?

Tabby, tortie, torbie, calico…? Jeg er sådan nogenlunde med, men hvis nu man har både vildt mix, men andre steder striber? Er man så tabby-tortie, tortie-tabby, tabtortie… ??? :smiley:

2 Synes om

Ja, han var ikke kun en fantatisk (og typisk) softy coon - han var også en super onkel. Han og niece Andrea havde et særligt forhold :slight_smile:

4 Synes om

Ja, men Fellinis var i en særklasse for sig selv. Han havde helt lysegrønne øjne som var nærmest selvlysende. Jeg har aldrig før/siden oplevet en kat med sådanne øjne.

Hvis ham den lille grå/hvide mini-Fellini (hvis navn bliver ‘Luca’) som ankommer om 4-5 uger får lignende øjne så melder jeg mig syg på arbejdet og så sætter jeg mig bare og kikker på ham :slight_smile:

Fellini var halvt vild / halvt killing i en voksen coon skikkelse. Grynte & hvæse samtidigt af fryd var hans særlige varemærke - og så var han bare ren luksus at have i favnen! 8.5 kg fluffball! Håber en af de 2 hanner som er på vejr får mindst samme fluffyness :smiley:

5 Synes om

Du spørger bare hvis du vil have noget uddybet :slight_smile:

2 Synes om

Sikke nogle fantastiske billeder af dine smukke katte - du er en god fotograf. :thumbup:
Men det er jo også en af dine interesser. :hoho:

1 Synes om

Nå, jamen du kan jo godt finde ud af at bruge et kamera :besvimer:
Velkommen her til :slightly_smiling_face:
Herinde findes nogle hard core ems-kode knækkere (systemet, der fortæller hvilken farve og mønster katten har) Jeg gør kun i masker :wink:

Der er forskel på genetik og på, hvad de forskellige forbund kalder diverse farver/mønstre - og nogle gange varierer beskrivelsen også mellem racer, bare for at gøre livet lidt mere besværligt :wink:

Tabby er (groft sagt) stribet - og det kan så uddybes med variationer af stribet (f.eks. makreltabby), tortie er trefarvet uden hvid, torbie er TICAs navn for tortie-tabby og calico er CFAs navn for tortie med hvid :slight_smile:

3 Synes om

Takker meget :slight_smile:

Havde ca regnet ud at calico var flerfarvede, men også at de havde hvidt i sig dem jeg fandt.

Tortie havde jeg på næsten rigtig, men havde misset det med at der ikke må indgå hvid farve (skal siges at Andrea så må være tortie, også selvom hendes knurhår gik fra sorte til hvide da hun blev middelaldrende).

Update: Ser killinger nævnt som tortie med noget hvidt. Med “hvidt” menes der så større områder? For Leia som ankommer her om ca 5 uger som har lidt hvidt i pelsen (tortie eller ej)?

Torbie… tortie+tabby!

Så tror jeg at jeg er helt med :slight_smile: -

1 Synes om

Det ville være spild af din tid … jeg har det med computere, som jeg har det med biler … de skal bare starte og levere det jeg forventer af dem, så er jeg ligeglad med, hvad der gemmer sig bag skallen :ups:
Ja, okay … jeg er ikke helt ligeglad med hvad der gemmer sig under motorhjelmen på en bil. Nu er der ikke så mange stejle bakker her i DK (trods bjergetape i Tour De France :tihi: ), men min allerførste bil, en Fiat 127, som jeg jo kørte rundt i på Island, der var det hurtigere (og mindre ydmygende) at gå op ad en bakke, end at tage bilen :cool:

4 Synes om

Mht bilen kan jeg følge dig, jeg gider ikke rode med min egen bil selvom jeg har en rimelig ide om hvordan den fungerer. Til gengæld er jeg ikke ligeglad med hvad den kan.

Lige nu kører jeg i en Volvo V70 2.5T Momentum (en 2007 sag der kører som ny…), 210hk automatic og en kørekomfort uden lige.

Men jeg ruller ikke rundt i byzoner med den hvis jeg kan undgå det :smiley: - dvs det sker jo hvis jeg skal handle. Men den kræver plads ifbm vending/parkering.

4 Synes om

I får lige 2 friske skud af hhv Leia og Leo (2 af de 4 killinger som ankommer om en måneds tid) :slight_smile:

14 Synes om

Så var jeg igen på besøg hos ungerne. De vokser stille og roligt, dvs Luca havde taget godt på :smiley: - ellers er det kun på hovedformen man kan se forskel fra uge til uge.

Nok snak, her nogle skud fra seancen hvor vi kom endnu tættere på hianden :slight_smile:

12 Synes om

Og så portrætter, også fra d.d. 1/9-2023

Luca

Leo (stort set over sin forkølelse)

Leia

Luna

13 Synes om

Jeg er spændt på at se dem som voksne, for lækre er de jo alle fire. :hjerte:

1 Synes om

Besøg nr. 5 - de er nu 12 uger gamle, ca 2 kg - og jeg håber på at kunne få dem hjem om 4-5 uger !

10 Synes om

Er nu 100% sikker på at Leia skal have en ADHD diagnose. Hun stjæler hele billedet, vil altid være den første til at få fat på legetøjet :slight_smile:

De 2 hanner er som de fleste andre coon drenge jeg har oplevet, vil helst bare sove og kæles for :smiley:

3 Synes om

Nu MÅ jeg snart vinde i lotto… skal jeg virkelig nøjes med 4 :smiley: :smiley: :smiley:

2 Synes om

Beskriv dine behov & budget - så skal jeg gerne komme med forslag til en selvbyg-PC :slight_smile:

Jeg har heldigvis en computer lige nu (7-9-13 knock on wood) og forhåbentlig længe endnu, for budget er 0 kr. :rolleyes: Og jeg er absolut en total teknisk spade, så jeg ville ikke kunne samle en selv, så det letteste for mig, er at købe en færdiglavet. Men skulle jeg vinde i eurojackpot, vender jeg stærkt tilbage. :wink: