Lige en lille opdatering

[QUOTE=hmm;868544]Kan se du bor på sjælland, så ved ikke om den er dyre der over for jeg bor i Jylland og har jo hørt det er lidt dyre over på jeres ø.

[/QUOTE]

Det var da pudsigt, for alle mine opdrætterveninder i Jylland
er altid meget misundelige når de hører hvad jeg giver for de
forskellige ting hos dyrlægen, her på øen.

[QUOTE=DK Thomani;868606]Det var da pudsigt, for alle mine opdrætterveninder i Jylland
er altid meget misundelige når de hører hvad jeg giver for de
forskellige ting hos dyrlægen, her på øen.[/QUOTE]

Så er du en af de få der får det billig, for at hørt flere sige det er dyrt på sjælland i forhold til vores dyrelæger her i Jylland, men undskyld jeg sagde noget .

Nu er det ikke for at bringe en dæmper over det hele, men synes jeg vil fortælle alligevel.

Min misser som jeg overtog i februar er tidligere avlshan som fortsatte strint efter kastrering. Opdrætter prøvede også sådan en stav men det hjalp lige lidt. Han var nok for meget i vanen med at skulle strinte og var jo også omgivet af fertile hunmissere og en ny fertil avlshan.

Det endte jo så, som i kan regne ud, med at hun valgte at lade ham omplacere og jeg var så heldig at få lov til at få ham hjem i forsøget på om det kunne hjælpe på strint (hvis nu det bare var vanen og de vante omgivelser der gjorde at han fortsatte). Herhjemme har der ikke været et eneste strint, ikke engang en tissetår ved siden af bakken, så det har i den grad været mere vanen end hormoner der har trigget ham, så selvom staven ikke skulle virke (som jeg selvfølgelig ikke håber blir tilfældet for nogen af jer) så er det altså ikke nødvendigvis lig med en one-way til dr. dyr.

Jeg håber min lille fortælling blir fuldstændig irrelevant for alle, men synes lige den skulle med alligevel :slight_smile:

Det tvivler jeg på, for min dyrlæges priser er nu ikke billigere end de fleste andre Sjællandske dyrlæger.

Netop staven ser jeg som en evt. nødløsning hvis man har en kastrat der går igang med at strinte. Dejligt at høre om en der har prøvet og haft gode resultater. Det skal jeg huske.

Du har så en godt håb for at han aldrig går igang igen - for nu stopper I jo den dårlige vane og det er ofte det vigtigste.

Tak fordi I valgte at give katten en chance.

[QUOTE=Teresa Guldager;868972]Netop staven ser jeg som en evt. nødløsning hvis man har en kastrat der går igang med at strinte. Dejligt at høre om en der har prøvet og haft gode resultater. Det skal jeg huske.

Du har så en godt håb for at han aldrig går igang igen - for nu stopper I jo den dårlige vane og det er ofte det vigtigste.

Tak fordi I valgte at give katten en chance.[/QUOTE]

Tak for dine ord …

Dejligt at høre, at det virkede - og forhåbentligt holder. Den er noteret, hvis det nogensinde skulle blive aktuelt. :thumbup:

En anden løsning, som der også er blevet fortalt om her på forum indenfor de seneste dage, er omplacering, hvor en strinteriet ofte vil stoppe i et nyt hjem. Og det er da bedre at give katten en chance mere end at aflive.
Jeg kan desværre ikke lige finde tråden, men den beretning gjorde også stort indtryk. :slight_smile:

Det står såmænd i indlæg #23 i denne tråd :slight_smile:

Du har ret - det var jo Blitz. Jeg var bare helt fokuseret på, at det var i en helt anden tråd. Tak, Mette. :slight_smile:

[QUOTE=Blitz;868622]Nu er det ikke for at bringe en dæmper over det hele, men synes jeg vil fortælle alligevel.

Min misser som jeg overtog i februar er tidligere avlshan som fortsatte strint efter kastrering. Opdrætter prøvede også sådan en stav men det hjalp lige lidt. Han var nok for meget i vanen med at skulle strinte og var jo også omgivet af fertile hunmissere og en ny fertil avlshan.

Det endte jo så, som i kan regne ud, med at hun valgte at lade ham omplacere og jeg var så heldig at få lov til at få ham hjem i forsøget på om det kunne hjælpe på strint (hvis nu det bare var vanen og de vante omgivelser der gjorde at han fortsatte). Herhjemme har der ikke været et eneste strint, ikke engang en tissetår ved siden af bakken, så det har i den grad været mere vanen end hormoner der har trigget ham, så selvom staven ikke skulle virke (som jeg selvfølgelig ikke håber blir tilfældet for nogen af jer) så er det altså ikke nødvendigvis lig med en one-way til dr. dyr.

Jeg håber min lille fortælling blir fuldstændig irrelevant for alle, men synes lige den skulle med alligevel :)[/QUOTE]

Ja, det var helt sikkert en rar historie at få med!! Pt. ser Bastian ud til at holde sig på måtten. Der bliver holdt meget skarpt øje med ham indenfor og lige pt. er der visse rum han simpelthen ikke har adgang til uden opsyn, og lige nu går det. Syntes bare det var så mærkeligt at han først begyndte på det pjat efter at have boet her et års tid. Men måske hænger det sammen med at han er kommet som en stresset og usikker kat, som efterhånden hviler mere i sig selv og derfor simpelthen gør opmærksom på at “det-er-mig-der-bor-her”… :?

Stadig ingen tissetåre nogen steder . Han sover nu både i kammer og soveværelse. Vi er bare så glade for den udvikling der har været og hvor hurtig den er kommet.

Kan kun sige til andre hvis i har de problemer vi havde med Diesel, så skulle i overveje den chip.

dejligt at det bliver ved med at virke :ok:

Rigtig dejligt for jer at det virker, og det er helt sikkert noget jeg kraftigt vil overveje til Bastian. Men lige nu er hans strinteri næsten ikke eksisterende. Det var slemt i foråret, men nu hvor vejret er bedre og han er meget ude, er han stort set stoppet med det igen heldigvis.
Men begynder han igen næste forår, så tror jeg at jeg vil forsøge med sådan en chip.

Samen kastrater strinter da også for at afmærke deres territorie. Det lugter blot ikke.

Hvor er det bare dejligt at læse. :slight_smile: Håber det holder ved. :slight_smile:

Har blev det jo hormoner til at starte med på Gismo, og alt er roligt pt. - Starter han på noget igen er det chippen.

Ja vi er også så glade har ringet til dyrelægen og givet en opdatering. Han er lige så glad som os, for det er jo lidt forsøg det her for det er jo beregnet til hunde og det er ikke noget han har gjort i, men det er ikke sidste gang det er blevet brugt med sådan godt resultat

Kan du fortælle om det er Suprelorin eller det andet middel, som jeg ikke husker navnet på, for det bruger jeg aldrig med mindre det er fordi vi ønsker at hæmme angst - det gør det andet middel nemlig - Suprelorin er nemlig ikke en p-stav - og det er ikke østrogen der sættes ind - det hedder noget andet, og det er nogle andre meget nørdede ting i hjernen, som påvirkes - signalstoffer - som jeg gerne slår op, hvis nogle ønsker det.

Min hund er på Suprelorin lige nu, og jeg anvender det tit til hunde, hvor man vil se om en given adfærd er hormonel… Og man tester også ofte kastrationer med det - før man kastrerer for at se om hunden bliver angst når terosteronniveauet daler. De første 3 uger stiger det dog hos hunde - og det kan give slagsmål osv - jeg ved ikke hvordan det virker på en kastreret kat. Det er nyt for mig, og meget spændende. Har du overvejet om årsagen er usikkerhed? I så fald ville det forklare at han er stoppet nu i perioden hvor terosteronen stiger og giver mod - og i så fald vil det måske komme igen - men nu er katte jo ikke hunde, så jeg er ude i ren gætværk her.

Det er meget spændende forsøg - og dejligt, at det virker. Blot har jeg lidt svært ved at se det som andet end en symptombehandling. Han kan jo ikke gå på det evigt… mig bekendt… nu er han jo kastrat - så det kan han måske? Sagde dyrlægen noget om det?

Ih jeg er 100 spørgsmål - undskyld - du kan bare svare i PB hvis det er :smiley: Jeg synes bare det er så dejligt, hvis der findes sådan en nem løsning på et problem, som hverken kat eller ejer jo trives med - så ville være ren win win.

Har ikke hørt dyrelægen om den bliver ved med at virke på hans adfærd. Jeg har gjort op med mig selv hvis der skulle komme problemer igen så ville han få en chip igen. For jeg er så positiv over hvordan Diesel er blevet.
Syntes de 1000 kr er godt givet ud når man ser hvilken kat vi har fået efter den chip, vi har mærket en hurtig virkning. Det er det der overrasker os mest det er der gik så få dage og vi kunne se forskel.

Ved du hvad midlet hedder?