Lilla "bordtennisbold" på knæet

Jeg skal prøve at forklare så godt jeg kan. For nogle uger siden (4 vil jeg tro) skete der noget med mit knæ en dag jeg bare gik almindeligt i mit køkken. Kort efter kom der en bule lige nedenudenr knæskallen og den voksede og voksede og voksede og blev nærmest lilla:uha: og på størrelse med en bordtennisbold. Jeg var for 2-3 uger siden hos lægen (stivkrampe…noget jeg syntes nødvendigt når jeg har det liv jeg har:tihi: og jeg vidste det var præcist 10 år siden den sidste injektion). Nå, jeg viser lægedamen mit knæ, når nu er er der og hun siger noget på latin og ved præcist hvad det ER OG kommer af. “Du har kravlet for meget på dine knæ”, siger hun, og jeg må give hende ret, for jeg har nok i 25-30 år vaket mine gulve på knæene. Ordet skurrekoneknæ popper op i mit hovede og jeg ved jo godt det er slitage og et overforbrug af knæ:høhø:. Her idag vil jeg så vise Poul knæet igen og sætter mig i sofaen og samtidig med jeg tager mine leggies af og siger…“det er underlige bulen ikke springer”…fisme så…så springer den i samme nu da jeg tager det blå støttebind jeg har gået med i 12-14 dage. Og ud af biúlen står en lille geiser af gult olielignende væske. Og det bliver ved og ved. Til sidst sidder jeg med en halv køkkenrulle fyldt med gult væde og knæbinden er helt vådt. Jeg trykker oven for bulen for mit knæ har jo også været hævet og nu kommer der endnu mere. Jeg stopper dog da farven skifter fra karrygult til rustrødt for det må besyde der er blod involveret. Det er en smule ømt men heller ikke mere. Er der nogen der har oplevet noget lign. Det skal lige siges det er højre knæ OG mit gode knæ. Det venstre kom jeg til skade med i en håndboldkamp for 394743743945 år siden:tihi: eller også er det 24:høhø: og det har altid været det ømme…nu har jeg så 2:rock:

:S

Uha, det lyder da slemt ubehageligt - det må da have været en byld af en slags - siden der kommer så meget snask ud af den ??

Mon ikke, at du skal have noget antibiotika til lige at få det hele væk ??

:slight_smile:

Det lignede ikke betændelse. Men så fuldstændig ud som madolie og mindst lige så gult, nok mere gult.

Sikke dog en omgang :S - kan det ikke ha’ været ledvæske, der var i din ‘bordtennisbold’?

Ej puha Brita - det lyder ikke rart… Håber den er i bedring nu den er blevet tømt!

Det kunne det udmærket være… og du Brita gør meget klogt i at bruge din aften på den nærmeste skadesstue!
Det er ikke normalt at sådan en bule springer af sig selv…

Lidt læsestof om Skurekoneknæ - selv om du nok selv har googlet :slight_smile: Men så bliver vi andre så kloge…

Jeg vil straks læse linket, tusind tak. Jeg havde ikke fået googlet mit problem og det mærkelige er det egentlig ikke gør ondt, blot en smule ømt. Og går jeg er der intet.Jeg tror også der er ophobet ledvæske

INGEN tvivl om dit link, AnnK er ramt rigtigt. Det passer helt og holdent til min situation, blot var min bule ikke som et hønseæg, men kun som en bordtennisbold. At ligge på knæ kan jeg ikke…og gør jeg det en smule er det som at have et knæ der er fyldt med vand eller som skumgummi. Jeg vil lige tage kontakt til min læge på mandag. Havde dette været et af mine dyr, havde jeg jo gjort noget promtè, så jeg må nok også hellere tage det en smule alvorligt når det er mig selv

Puha, det lyder ikke rart, og vil give de andre ret i at du bør kontakte lægen, og lige holde øje med det her i weekenden :slight_smile:

Lugtede det væske der kom ud? Ledvæske er også normalt klart i farven, det bør i hvert fald ikke være karrygult, det tyder på betændelse, hvis det er betændelse så ender det også ofte med at der kommer blod ud.

HVIs det er betændelse kan det være du er heldig at det går i sig selv igen nu der er hul, meeeeeeen jeg ville nu nok lige gribe knoglen og ringe til vagtlægen imorgen og lige høre om de vurderer om det er akut… du risikerer det spreder sig i din krop, omend jeg nok umiddelbart vil mene at det ikke har gjort det hvis du ellers har det godt.

rigtig god bedring :slight_smile:

Det var en del mere gult end kroppens væske plejer at være og det var da jeg blev ved med at presse på bulen og omkring knæskallen der til sidst kom noget rustrødt væske. Der er stadig masse af det og jeg klemte mere ud iaftes inden jeg gik i seng. Jeg har ikke ellers gener, men ringer til min læge imorgen formiddag på arbejdet.Væsken lugtede ikke, siger Poul. Jeg har næsten ingen lugtesans så jeg lod ham snuse. Men bulen og knæ-omgivelserne har længe været brændvarme og det indikerer jo også en form for betændelse.Nu må vi se hvad fru doktormand siger imorgen

:ok:

Rigtig god idé med et lægebesøg.

Det lyder ganske rigtigt, som Ann K også skriver, som en irriteret slimsæk foran knæet (skurekoneknæ eller præpatellar bursitis).
Det er en irritationstilstand typisk pga. en form for overbelastning.
Symptomer på en sådan irritationstilstand kan minde en del om de symptomer man også ser ved betændelse - dvs kardinalsymptomerne er basalt de samme: rødme, varme, hævelse, smerter. Forskellen på irritation (inflammation) og betændelse (infektion) er tilstedeværelsen er, om der er bakterier tilstede (infektion) eller om irritationen er steril (inflammation).
Men med det du skriver, så synes jeg på ingen måde det lyder inficeret - ved infektion i disse slimsække, så bliver de højrøde og byldeømme.

Vævsvæske fra en irriteret slimsæk er typisk klart og gulligt, evt lidt blodtilblandet. Og man ser hyppigt at der kommer nærmest en helt ballonagtig væskedannelse.
Hvis det derimod er lugtende, uigennemsigtigt, puslignende, så er det tegn til betændelse (infektion).

Du skal holde meget øje med, at der - når der nu er gået spontant hul på ballonen - ikke kommer reel betændelse i området - for det er altså en risiko.
Det vil være tiltagende smerter, rødme, hævelse, evt. feber og almensymptomer.
Og så skal du selvfølgelig sørge for at holde området godt rent.

[QUOTE=Churchtown;1073232]Det lyder ganske rigtigt, som Ann K også skriver, som en irriteret slimsæk foran knæet (skurekoneknæ eller præpatellar bursitis).
Det er en irritationstilstand typisk pga. en form for overbelastning.
Symptomer på en sådan irritationstilstand kan minde en del om de symptomer man også ser ved betændelse - dvs kardinalsymptomerne er basalt de samme: rødme, varme, hævelse, smerter. Forskellen på irritation (inflammation) og betændelse (infektion) er tilstedeværelsen er, om der er bakterier tilstede (infektion) eller om irritationen er steril (inflammation).
Men med det du skriver, så synes jeg på ingen måde det lyder inficeret - ved infektion i disse slimsække, så bliver de højrøde og byldeømme.

Vævsvæske fra en irriteret slimsæk er typisk klart og gulligt, evt lidt blodtilblandet. Og man ser hyppigt at der kommer nærmest en helt ballonagtig væskedannelse.
Hvis det derimod er lugtende, uigennemsigtigt, puslignende, så er det tegn til betændelse (infektion).

Du skal holde meget øje med, at der - når der nu er gået spontant hul på ballonen - ikke kommer reel betændelse i området - for det er altså en risiko.
Det vil være tiltagende smerter, rødme, hævelse, evt. feber og almensymptomer.
Og så skal du selvfølgelig sørge for at holde området godt rent.[/QUOTE]

:slight_smile:

Tak for en rigtig god forklaring på symptomerne - men jeg tænker, at når der nu er hul på - så er der vel lettere adgang for bakterier ??

Så måske det skal pakkes lidt ind, det knæ ??

[QUOTE=Tante Tut;1073237]:slight_smile:

Tak for en rigtig god forklaring på symptomerne - men jeg tænker, at når der nu er hul på - så er der vel lettere adgang for bakterier ??

Så måske det skal pakkes lidt ind, det knæ ??[/QUOTE]

Der er lettere adgang for bakterier.
Jeg skrev ikke noget om at pakke det ind, for det tog jeg faktisk for givet at det var og det lå også underforstået i min anbefaling om at holde området rent.
Men jo, ingen tvivl om, at det bør være pakket ind :slight_smile:

Jeg har et knæbind på, som vaskes rent hver aften,. for jeg sover ikke med det. Det er et dyrt støttebind fra apoteket…sådan lidt skumgummiagtigt og blåt, så ved du sikkert hvad jeg mener.Jeg holder øje med det og ianset hvad ringer jeg lige til min doktordame imorgen. Jeg føler ikke der er noget galt infektionsmæssigt og det er kun ømt og det er jo i sagens natur naturligt nok.Lidt sjovt, jeg håbede lige du Lone kom på banen fordi jeg ved du er prof. og ved noget om det fagligt.