Hej allesammen. vi fik her den 20 december en tidlig julegave af vores hunkat da hun fødte 3 søde killinger:-) men problemet er at den sidste killing, som kom godt 4 timer efter de andre er meget lille og virker til at være “bagud” i udviklingen i forhold til de to andre. den åbnede først øjenen 3 dage efter de andre og her hvor de er 18 dage gammle vejer den kun 195g. De andre vejer 320g. den får mad men kan ikke rigtig være med når de to andre mosler sig ind foran og skubber den væk, og den virker en smule svag. Mit spørgsmål er om nogen her ved om det er normal at killingen er så lille, eller tror i vi skal gå til dyrelægen med den?
Jeg synes I skal tage til dyrlægen med den. Men i mellemtiden kan I fodre med modermælkserstatning til katte. Det lyder til at den ikke er stærk nok til at klare sig mod de større (Survival of the Fittest… :S)
maven ser og føles meget normalt og den ser også normal ud i munden. dens ene øje ser dog ud til at være forskubbet en smule, som om det sidder lidt forkert, men de kan selvfølgilig godt være at det bare er fordi det først lige har fået dem
Jeg tror vi prøver med dyrlægen lige så snart alt den sne er væk. vi er lidt sneet inde lige nu så vi må nok venter til lørdag. havde lige killingen oppe nu og den ser lidt mærkelig ud. som om dens hovedet er alt for stort i forhold til kroppen, og derfor vælter den rundt, da det store hovede er så tungt
Hvis du tager til dyrlægen, så tag både dens mor og dens søskende med - mormis vil stresse, hvis du går med hendes killing, og dyrlægen kan sammenligne den med de andre.
Hvor bor du henne i landet? Måske kunne en opdrætter i nærheden af dig lige smutte forbi, og se hvordan killingen ser ud, og evt. give dig nogle små fif til fodring?
vi bor 15 km udenfor viborg. men vi har lige haft vores nabo som har lidt mere styr på killinger over og se på den, og hun mener bare vi skal give den noget ekstra killinge foder de næste par dage og så ellers se tiden an. tak for de mange svar og gode råd:-)
Anders, det du skriver om killingen store hovede og lille krop er et typisk tegn på, at den ikke får næring nok, og det burde den kunne få, eftersom der kun er tre killinger i kuldet.
Jeg har set det før, især ved fladbrystede killinger.
Den flade brystkasse giver ikke hjertet plads til at arbejde optimalt, og killingen får derved ikke næring nok.
Dårligt hjerte kan give samme symptomer, men en dyrlægen kan konstatere begge dele.
hvis i kan komme til århus har jeg både mælkeerstatning og sutter til engangssprøjetr. de flasker dyrlægen har er ofte for store i sutten til små killinger. giver også gerne vejledning i hvordan i skal gøre det. tager missemor sig af den ( vask mm.) eller ignorerer hun den ? hvis hun gør det så haster det MEGET
Vi har ikke mulighed for at komme til århus men vi har dog fået tid hos dyrlægen senere så nu håber jeg vi kan få den bette ven stor og stærk igen:-) og det ser ud til at moren tager sig rigtig godt af killingen så det er heldigvis ikke et problem:-) angående det med brystet så ser det umiddelbart fint nok ud menvi vil lige prøve at nævne det til dyrlægen
Dyrlægen sagde at vores lille plet(som han hedder) var underernæret men ellers en sund killing. så vi har fået noget modermælkserstatning og så prøver vi at fede ham lidt op:-)
Lige en lille opdatering:
I aftes begyndte vores lille Plet at få en svulst ligende udvækst over det ene øje, og vi måtte til dyrlægen igen i morges. Udvæksten var blevet så stor og havde gjort Plet så svag, at dyrlægen ikke længere mente at han ville kunne få et ordentligt liv. Vi fik ham derfor aflivet og nu lider han i det mindste ikke mere.