Link eller ideer søges til aktivering

Ja, sagen er vi jo havde snakket lidt her hjemme om ny hund i løbet af sommeren, men pga. nogle ting gjorde det at vi sprang til, da vi fik historien om denne unge hund.

Men hun er jo meget modsat Eva, som er gammel og også magelig og som oftes meget rolig anlagt.
Ka´Tika som hun hedder er 3/4 border collie og 1/4 collie. Ligner af sind helt sikkert borderen. Hun er 5 mdr og dette er minimum hendes 4 hjem måske 5. Pga. hun er en aktiv og glad hund.

Første dag rendte hun næsten på væggene, men efter et par gode gåturer og aktivering i haven, hvor vi øvede sit/dæk - ja så er hun allerede her på 3 dag en helt anden hund. Ligger sig roligt på tæppet inde, følger mig dog over alt, men det er ok.

Eva og kattene har taget godt i mod hende. Men vil jo gerne aktivere hende korrekt også så hun ikke udvikler nogle unoder med tiden. Vi har søgt efter foder i haven i dag og det syntes hun var sjovt og blev da noget træt bagefter.
Jeg er sikker på mental stimulering er det rette, så måske nogle af jer sidder med gode ideer ? eller link til sider ?

I morgen går turen til dr. dyr - for trods adskillige hjem har ingen ønsket at ordne chip/vac :doh:

MVH
Gitte

Det er da en stor opgave, I har påtaget jer, ikke mindst, når I også har en ældre, gigtplaget hund at tage hensyn til.
Jeg har aldrig selv haft border, og kunne heller ikke drømme om at få det, netop pga. aktivitetsbehovet, men jeg har i mange år trænet sammen med bordere.
Noget af det vigtigste ved borderne, er at de er meget signalfølsomme. Det er derfor vigtigt at være meget rolig i omgangen med dem. Et andet særkende er, at deres arbejdsvillighed ingen grænser kender. Hvor min egen shih tzu taber interessen efter at have gennemført samme bane 3 gange, bliver borderen ved og ved, så længe ejeren beder den om det. Lige villigt hver eneste gang.

Jeg vil klart anbefale jer at gå til træning med den. Agility og hyrdning er det, de fleste borderejere bruger hundene til. At lære tricks med klikkertræning er også oplagt.
God arbejdslyst. :slight_smile:

Jeg ville også anbefale agility til en border. Langt de fleste af dem ELSKER det. Har I tiden og lysten kunne rally også være en mulighed, men personligt ville jeg nok sætte agility højest. Jeg mener dog at en hund skal være ca 10 mdr før den får lov at starte til agility da den lige skal have knoglerne udviklet ordenligt først. Spor søgning og gemmeleg kunne også være oplagte.

Nu sagde du “i haven og søge efter foder”, det er en god ide. Eventuelt køb en foderbold og lade den arbejde for maden på den måde istedet for at fodre i skål (hvis I foder med tørfoder).
(Jeg husker et råd fra “Mig og hunden” hvor hun tog en hul knogle og fyldte op med leverpostej og frøs ned. Den fik hunden så som aktiveringsting i frossen tilstand)

Tillykke med vovsen, den ser skøn ud.

En fast regel i huset som børnene altid er vant til at følge, er når hundene er på deres tæppe eller forgang, så har de fri, Det er deres sted i fred og ro. Tika som vi kalder hende er allerede faldet meget til ro efter nogle gode gå turer, samt aktivering med alm. Lydighed og søg efter guffer div. Steder .

Der starter først nye hold op i den lokale hndeklub efter sommerferien, men i næste uge starter vi på yvalpeleg et par byer herfra, et sted hvor hvalpe og unghunde mødes og lære hinanden at kende under rolige forhold.
Eva har jo hendes foretrukne plads i sofaen, der putter hun når hviler, mens Tika fra start lære ikke at komme i sofaen, på den måde har Eva stadig sin plads til ro.

Samtid er jeg afsted på tur morgen og aften, bare Tika og jeg, da det længere turer og Eva er med på den korte til middag, det ser ud til at fungere fint for alle parter.

Mvh
Gitte

Ps, der er bestilt bøger på bibliotek ang klikkertræning og hundetricks