Linsedeller

På opfordring lægger jeg her min opskrift på linsedeller. Den er lidt på slump, for det er som regel sådan, jeg finder på nye ting, og denne opskrift er ret ny - prøvet en gang, men de smagte virkelig godt:)

Du skal bruge:

Ca. 2½ dl grønne linser
Løg
2-3 fed hvidløg
1 fintreven gulerod
1 æg
1 skvæt mælk
Fuldkornsmel (jeg brugte rug)
Salt
Karry
Peber

Sådan gør du:

Kog linserne meget møre, tæt på/nærmest udkogte, ca. 40 minutter (jeg kogte dem dagen før)
Blænd/mos 2/3 af linserne og bland med de umosede linser
Hak løg og hvidløg
Riv gulerodden
Bland alle ingredienser til en fars - den er lidt løs i det, og skal have mel nok til at den hænger sammen og kan vendes uden at de går i stykker. Konsistensen var nok lidt blødere end kødfrikadeller, da dellerne kom på panden.
Steg dellerne gyldenbrune i olivenolie

Et voila!

Der bliver mange deller ud af portionen.

åh det lyder lækkert! :savle: Dumt spørgsmål, men går ud fra at man også kan bruge de røde linser? :ups:

Røde linser koger mere til “grød” efter min mening… jeg ved ikke om de vil være velegnede?

Til gengæld har jeg en lignende opskrift hvor man bruger hvide bønner, den smager også rigtig godt. Ulempen ved hvide bønner er den lange udblødningstid… jeg plejer at udbløde en hel pose af de tørrede på en gang og så fryse portioner af udblødte bønner :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1037632]Røde linser koger mere til “grød” efter min mening… jeg ved ikke om de vil være velegnede?

Til gengæld har jeg en lignende opskrift hvor man bruger hvide bønner, den smager også rigtig godt. Ulempen ved hvide bønner er den lange udblødningstid… jeg plejer at udbløde en hel pose af de tørrede på en gang og så fryse portioner af udblødte bønner :)[/QUOTE]

nåh ja, det tænkte jeg ikke lige på :tihi: grønne linser it is :slight_smile:

Hvad spiser du sammen med dellerne?

Jeg har bare spist salat til af de grøntsager jeg lige havde liggende.

Men jeg tror en råkost af rødbeder, gulerødder, æbler el. Appelsiner og nødder vil være rigtig god til. Eller en kålsalat

:høhø::høhø:

Jeg er bare så træt og ikke rigtig vågen - så jeg læste din tråd som lin-sedler (lønsedler) :rock:

Og så var det noget helt andet - tak for opskriften - den skal jeg prøve :savle:

Jeg spiste dem forleden aften sammen med en gratin med sødkartofel og blomkål…
De er virkelig lækre og meget mættende :ok:

Så fik jeg også prøvet dem :smiley: NØJ de er gode! Mums!

Jeg har spist dem med rodfrugt-mos til (pastinak, gulerødder og rødbede) - yum yum :slight_smile:

• Updated - - -

Hahaha Ozzy og Stevie kan åbenbart også lide linsefrikadeller… Og Ib går rundt ogser MEGET fornærmet ud over at han ikke har fået noget “kød” L

• Updated - - -

Forresten kogte jeg løget sammen med linserne, det giver en anden smag end når man river det i en fars - knap så voldsomt :slight_smile: Jeg kan godt li’ smagen af løg i fars, men her ville jeg også ha’ lidt ekstra smag til selve linserne, derfor :slight_smile:

Hvidløgene ploppede jeg i bare i blenderen sammen med de kogte linser. Og så brugte jeg en blanding af sigtet speltmel og fuldkornshvedemel fordi det var det jeg lige havde ved hånden :slight_smile: