Linser, kikærter og tørrede bønner - opskrifter søges

Er der nogen, der ligger inde med nogen spændende opskrifter med linser, kikærter og tørrede bønner? Og som har lyst til at dele :bebe:

Jeg har en enang fået noget indisk dal, som var dejlig suppe/stuvning-agtigt. Det smagte supergodt, og var dejligt spicy - det kunne være et hit at prøve at frembringe det i sit eget køkken, men alle opskrifter - både hovedretter og tilbehør - er meget velkomen. Tænker, at vi skal spise vegetarisk et par gange om ugen, og der er så vidt jeg ved, en del proteiner i linser, kikærter og bønner (har jeg ret?)

Jeg takker på forhånd:)

Min kæreste har lige introduceret mig for falafel serveret med salat i pitabrød. Det var rigtigt lækkert :ok:Han havde opskriften i en gammel bog, men den mindede meget om denne her .
Derudover elsker jeg bare humus :slight_smile:

Ja, vi elsker også falafler og laver dem jævnligt :slight_smile:

MMMMM, det må snart være tid igen:spaghetti:

Jeg kan anbefale dig at tage et kig på www.dk-kogebogen.dk

Og så vil jeg sige at der er uendelige anvendelsesmuligheder for bønner, linser o.lign.
Som vegetar bruger jeg efterhånden en del bønner og linser i mit køkken, og vil prøve at lave en liste over hvad jeg gør med den:
Linser kan udblødes og bruges i salat (Uden kogning)
Alle typer bønner kan bruges til smørepålæg a la hummus. bønnerne skal udblødes og koges efter anvisningen på pakken, og derefter blendes sammen med krydderier mm
Alle typer bønner og linser er gode i gryderetter, både sammen med kød, eller i stedet for kød.
Linser kan bruges i stedet for ris i risotto
Bønner er godt som fyld i supper
De fleste typer bønner og linser kan bruges til spirer - noget jeg gør en del for tiden, da spirer er lækre i salat.
Alle bønner er gode som del af fyld til ovnbagte retter, fx. fyldte svampe, fyldt peberfrugt o.lign. Bønnerne blendes så sammen med fx. løg, krydderier o.lign

Tak Louise - hvordan gør du, når du laver spirer?

Det kommer an på hvad jeg spirer. Og jeg er lige begyndt på det, så har endnu ikke fundet en god metode, da jeg ikke bruger spirekasse.
Men du kan evt. købe en spirekasse hos en helsekost, det skulle efter sigende lette det noget.

Jeg har for nylig lavet en hummus af røde linser og hasselnødder - den var rigtig god. Opskrift her: Berlingske | Læs nyheder på berlingske.dk

Har her til aften lavet dette… som faktisk blev rigtig godt, selv om det dybest set bare var udfra tanken om, hvad jeg kunne lave hurtigt :slight_smile:

1 lille løg, 1 lille peberfrugt… skæres i skiver og svitses af på en dyb pande med lidt olivenolie… brun evt lidt kød i strimler samtidig.
Hæld 1 dåse flåede tomater i og kog godt ind…
Krydder med salt, peber og chilliflager efter smag (frisk hakket chilli kan også bruges).
Tilsæt hvad der svarer til den mængde man får af ½ dl tørrede sorte bønner…
og tilsidst 50 g kogt pasta…

Serveres evt med et godt brød eller bare alene…

Her rækker portionen til en person - men både løget og peberfrugten var altså også meget små :slight_smile:

Dotte, fik jeg sendt dig Helle Zs opskrift på indisk dhal? Hun er en cool & sej dame: Smuk og lidt rå, kontant, men venlig, og hun gemmer ikke sit varme hjerte af vejen. Og så er hun en handlingens kvinde - det beundrer jeg.

Hun har drevet restaurant både i Portugal og på Flakfortet - konen har skruet hænderne ræddi godt på skafterne! At hun så bagefter står med indtil flere ryg-operationer, en invalidepension (i disse tider!), hvor hun keder sig til døde - sidst, jeg hørte fra hende.

Hun har garanteret været inde over det indiske køkken rigtig grundigt, og her kommer en af hendes lækre retter:
Helles indiske dhal
(linseret a la mums! Man krydrer efter behag, jeg er lidt vild med den)

Den gule karry laves sådan:

2 spsk gul karrypasta
olie
Kokosmælk ( bruger altid fedtfattig)
250 g. kartofler i tern
100 g spinat
200 ml grøntsagsbullion.

Karrypastaen svitses i olien til den begynder at dufte. Derefter tilsættes al kokosmælken og koges op. Derefter kommes kartoflerne og bullionen i, hvorefter det skal koge ved svag varme i 10 minutter eller til kartoflerne er møre.
Afslutningsvis puttes spinaten i, og når den er varmet igennem er retten klar.

“Min” kokosmælk er fra Santa Maria og har 6% fedt og 50 kcal pr. 100 gram. Jeg har glædeligt fortrængt hvad de almindelige inderholder - bruger altid den her, da jeg ikke synes der er nogen forskel overhovedet…

Jeg tror faktisk også fint den røde karryret kan laves uden kylling - måske med nogle løg og minimajs i stedet for (red: Min understregning, da der efterspørges vegetarmad)

Den røde laves sådan her:
Jeg svitser 2 spsk rød pasta i en wok sammen med lidt olie, indtil den lugter dejligt. Derefter putter jeg halvdelen af en dåse fedtfattig kokosmælk i og lader det koge op. Når det er kogt godt igennem putter jeg kylling i, som jeg har skåret i tynde strimler på tværs af muskelfiberne. Tror jeg brugte omkring 400-500 g.
Når kyllingen er kogt godt igennem putter jeg resten af kokosmælken i sammen med 250 g. bambusskud, 3-4 spsk fiskesovs og 1 spsk sukker.
For lige at peppe den lidt op, puttede jeg lidt finthakket chili i uden kerner.
Lige inden retten er færdig kom jeg en god håndfuld basilikumblade i.

Efter fiskesovsen kom i gik jeg i panik, for der lugtede den virkelig af fisk, men efter bambussen kom i forsvandt det hurtigt…

(og sorry for min lidt underlige sammenskrivning af opskriften, men manden har smidt opskriften ud, så den er på gefühl…)

Jeg plejer at grille aubergine på vores grillpande. Skærer bassen i tynde skiver og smører dem godt ind i noget olie, hvorefter de får en tur på panden. Det tager ikke så længe og smager lækkert Jeg har faktisk aldrig lavet dem i ovnen, nu jeg lige tænker mig om…

Siden du er vegetar, så kan jeg fint anbefale lasagne med feta og spinat. Dengang jeg var vegetar var det
min yndlingsspise næst efter nøddepostej… nammenam…
Fandt faktisk lige en opskrift her: Spinat og feta lasagne
Jeg plejer dog at bruge fuldkornslasagneplader, da jeg synes de mætter mere… (ciat slut)

Ouh, Aubergineskiver stegt/bagt/whatever med lidt hexeri, det er bare bedst!

En af mine allerbedste mad-oplevelser var ‘ages ago’, da min bedste balletveninde holdt sin 25- års-fest i noget, der vist hed “Bag Stalden” eller lignende, tæt på Skovshovede kro.
Aldrig har nogen kok fået en banal aubergine til at smage så himmelsk, hver en bid var lækker!
Så det handler vist mest om kokken, hans talent, og hans holdinger til sæsonvarer vs lækker vege.mad :-?

Tak Mirea - de skal prøves :slight_smile:

Jeg har lige lagt en opskrift på varm linsesalat ind i går.

Tak :slight_smile:

Der er osse bønnefrikadeller, dem spiste vi rigtig meget da vi var unge og ikke havde nogen penge :slight_smile:
Der er en opskrift i Tørsleff’s Den Røde Kogebog (som jeg selvfølgelig ikke lige kan finde) - sært nok optræder den ikke i registret, men jeg tror den måske står under kartoffelfrikadeller.

Det er hvide bønner, udblødte og kogt (sådan at der er ca ½ kilo kogte bønner) - de køres gennem en kødhakker (eller food processor) med lidt tvebakker eller rasp og røres med æg, mælk og krydderier som en almindelig frikadellefars.

Uhm nu sidder jeg og får totalt lyst til dem!

[QUOTE=TrekkieGrrrl;690104]Der er osse bønnefrikadeller, dem spiste vi rigtig meget da vi var unge og ikke havde nogen penge :slight_smile:
Der er en opskrift i Tørsleff’s Den Røde Kogebog (som jeg selvfølgelig ikke lige kan finde) - sært nok optræder den ikke i registret, men jeg tror den måske står under kartoffelfrikadeller.

Det er hvide bønner, udblødte og kogt (sådan at der er ca ½ kilo kogte bønner) - de køres gennem en kødhakker (eller food processor) med lidt tvebakker eller rasp og røres med æg, mælk og krydderier som en almindelig frikadellefars.

Uhm nu sidder jeg og får totalt lyst til dem![/QUOTE]

Den står også i min vege-opskriftssamling, som jeg kan maile dig, hvis du vil?

Flere lækre opskrifter:
http://www.rogilds.dk/index.asp?Cat=12

Bilka har pt. en opskriftssamling, de udleverer i grøntafdelingen - heri er der en opskrift på linse-karrysuppe med topping af pærer, nødder og bacon. Den er god! :ok:

Du får lige denne her, som jeg fandt via Birthes sovse-links:

Og så gentager jeg lige: Kogetiden halveres, hvis du sætter bælgfrugterne i blød mindst natten over (gerne mere, med vandskift pga lektin-udvanding) og fryser dem ned, f eks i portionsposer :ok:

Gammelt nyt måske, men jeg nævner lige "Månebarnet"s madblog. Det er hendes version af vegansk mad, nogle gange på lidt uventede måder:

Nogle vil måske finde det diskutabelt, jeg er sådan set bare interesseret i opskrifterne :slight_smile: