Litter kwitter

Hej,

Jeg vil høre om nogen har erfaring med litter kwitter, og mest af alt: hvilket grus har I brugt ifm tilvænningen? Almindeligt klumpende kattegrus stopper vel toilettet hvis det falder grus ned i det?

På forhånd tak for råd :+1:

Ingen erfaring :slightly_smiling_face: Men jeg tror du allerede før du begynder at træne, skal vænne mis til den slags grus du skal bruge :slightly_smiling_face: Nogle er mere sarte end andre, og du har fuldstændig ret. Alm grus skal ikke i toilettet.
Du kan finde grus der kan skylles ud på bl.a Zooplus. :slightly_smiling_face:

Katte har et naturligt instinkt omkring at grave og dække deres afføring mv. til. Det behov har jeg aldrig ønsket at fratage dem, så har ingen erfaringer at dele ud af. Men jeg ved at dengang de kom frem var der nogle tråde på kattegalleri.dk om det. Jeg husker det dg ikke som en udpræget succes for dem der forsøgte :smil:

1 Synes om

Blev nødt til at Google… Mangler så lige at forstå, hvordan man lærer dem at skylle ud efter sig…? :thinking: :smirk:

Lige den del er nok den letteste, altså hvis man har et toilet med knap. Mine skyller da af og til ud i toilettet

1 Synes om

Jeg er godt klar over instinktet og det dertil hørende behov.
Jeg har to killinger på 6 måneder, som på sigt skal have udeadgang, så jeg formoder at de vil få dækket deres gravebehov der. Jeg ønsker blot selv at blive fri for kattegrus i hele hjemmet, såvidt det er muligt :wink:

Skal de være fritløbere med tiden, så ville jeg spare mig energien nu her (for det er et stort og langvarigt projekt at komme igennem alle stadierne) og se om ikke blot de bliver katte, der kun går på toilet udenfor. :smil:
I stedet ville jeg gå efter at mindske gruset i huset. Hvis du ikke allerede har det sådan kan jeg anbefale:

  1. overdækket bakke hvor lemmen er fjernet, så du styre hvor katten går ud af bakken. Maxi Zoo har en glimrende til 129 kr. som har den øgede fordel at den er godt dyb, så man derfor kan have et dybt nok lag grus til at tisseklumperne ikke sætter sig fast på bunden af bakken og går i stykker når de skal fjernes.
  2. Vend åbningen ind mod et hjørne/væggen, så kattene ikke kan drøne ud med 127 km/t, men er nødt til at gå roligt.
  3. Læg et par måtter foran. Kattene gider typisk ikke gå på de der fancy nogen af plast, men de billige hvide bademåtter fra IKEA fungerer rigtig godt. De mere langlurvede tager det endnu bedre, men dem jeg har haft i fingre har været for bløde, så kattene får for nemt skubbet dem rundt, det sker ikke med de billige hvide. Der skal være måtte nok til at kattene tager mindst det første og meget gerne de to første skridt på måtterne. Grus derpå rystes ind i bakken hvergang den tømmes.
    ´
    Disse tiltag mindsker mængden af grus i hjemmet betragteligt :smil:
1 Synes om

Tak Eva - jeg har gjort mange af de ting du beskriver. Er blot lun på toilet-ideen, da jeg i så fald helt kunne undvære at skulle have en kattebalke stående

1 Synes om

Jeg har altid haft fritløbskatte - de er typisk selv holdt op med at bruge bakken, når de er gamle nok til at gå ud efter eget valg, og så har jeg fjernet den.
Skal katten af en eller anden grund holdes inde længere end den kan holde sig, kan bakken jo altid sættes frem igen. :wink:

1 Synes om

Godt udgangspunkt - så mangler du bare at få det koblet på “jeg er fææærdig”… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Synes om

Det er snart mange år siden Litter kwitter kom frem - kan huske at jeg kort øjeblik syntes det kunne være smart…men ved nærmere eftertanke kan jeg kun se ulemper

  1. opfylder ikke kattens naturlig toilet behov. I forvejen går katte på kompromis med at bruge en bakke. At tvinge dem op på toilet er endnu mere unaturligt og jeg tænker det vil dramatisk øge risiko for urenlighed…ved der er et par stykker her der har erfaring med urenlighed - og det er max træls. Urenlighed kan hurtigt blive en vane for kat - så det er noget der skal undgås for en hver pris.

  2. opfylder ikke kattes naturlige siddestilling når de skal tisse/afføring. Som med mennesker tænker jeg det vil kunne give problemer.

  3. hygiejne - jeg ville ikke selv gide hele tiden at skulle tjekke toilet og omgivelser for katte tis/lort. Selv med en stor bakke kan der godt være tisdryp eller en lille poop uden for bakken. Tænker det vil være endnu mere udtalt ved toilet hvor de ikke vender sig som i bakken og skraber - og dermed ‘drypper’ ned i bakken.

  4. man kan være så heldig at katte også bruger bakken til at kaste op i…det er guld værd. Så meget nemmere at gøre rent end når det er midt på gulvtæppet…katte kan ikke bruge toilet til at kaste op i.

  5. den lange bane/hvis katten bliver syg. Når kat bliver gammel - gigt andre sygdoms problemer - kan det blive fysisk umulighed at komme på toilettet. Og så står man med kat der måske ikke vil bruge en bakke…ofte kan man opdage sygdoms tegn via bakken - eks tis hyppighed.

Syntes ikke selv bakker er specielt morsomme at tømme flere gange om dagen, fylde op, vaske, slæbe grus - men det er jo en del af ‘pakken’ når man har kat.

At feje grus der kommer uden for er dog en lille ting syntes jeg med det rigtige setup/grus, og en fejebakke tæt ved bakken. Grus her kommer max 1 m væk fra bakken - og det er med langårs misser med lådne sutsko og store poter…der er meget lidt der lige kan fjernes ved hurtigt fej eller i
forbindelse med almindelig støvsugning.

8 Synes om