Livet med en Bengal - Langt

Inspireret af KG racebeskrivelser tænkte jeg at ville give mit bud på en Racebeskrivelse :slight_smile:

Bengal Kattens Historie
Bengal kattens historie starter i 1963, hvor en amerikansk dame - Jean Mill - krydsede en asiatisk leopardkat(ALC) med en huskat som vi kender i dag. Formålet med denne krydsning var at skabe en kælekat med huskattens dejlige og hengivne temperament, men med ALC´ens smukke udseende. Bengalkatten har også fået sit navn efter dens vilde forfader som hedder Felis Bengalensis på Latin.

Jean Mills forsøg på at skabe en stueleopard blev af forskellige grunde aldrig gjort færdigt, men i 1980 startede hun projektet op igen. Hun bragte ALC´er, ALC hybrider og spottede huskatte sammen og grundlagde Bengal racen. Det var en svær proces, men i slutningen af 80’erne blev bengal katten anerkendt i den amerikanske katteorganisation TICA.
I gennem 90’erne har racen været i stor udvikling som stadig den dag i dag forsætter rundt i verden. Bengalkatten ligner mere og mere ALC´en, som er forbilledet. Denne udvikling er opnået igennem seriøst opdræts arbejde, og ALC´en er i dag oftest mange generationer fra Bengalkatten.
De første Bengalkatte kom til Danmark i midten af 90’erne, og racen blev godkendt at den europæiske katteorganisation Fife i 1999. Bengalkatte racen er i stor udvikling i Danmark, da flere og flere forelsker sig i den lille stue leopard.

Bengal Kattens Udseende.
Størrelse
Medium til stor
Hoved
Bred, moderat, kileform med rundede konturer, længere end bredt. En smugle mindre i forhold til kroppens proportioner - må ikke tages til det ekstreme. Blidt krummet pande til næseryg, næsen meget svagt konkavt buet. Stor og bred, let opsvulmet snudepude. Høje markante/fremtrædende kindben.
Ører
Medium til små, generelt korte ører med en bred base og rundede spidser. Sat langt fra hinanden, skal følge hovedets konturer set forfra, set fra siden skal ørerne være fremadrettet.
Øjne
Ovale, må være en smule mandelformede. Store, men ikke udstående. Sat langt fra hinanden, med en lille hældning mod ørernes base
Krop
Lang og kraftig, stor i forhold til hovedet. Robust knoglestruktur, aldrig spinkel. Bagkroppen lidt højere end skulderpartiet
-Meget muskuløs, må ikke være spinkle.
Pels
Kort til medium lang, meget tæt liggende. Pelsens struktur er tyk, luksuriøs, usædvanlig blød at røre ved og bør være glansfuld. Glitter er ønskværdigt, men ikke nødvændigt

Farver og mønstre
Bengalen har to mønstre: spotted og marble.
Spottede bengaler kan have små spotter (prikker) eller rosetter med tydelig outline og en tredje farve i midten.
Marble kaldes for “classic tabby” hos andre raser. Forskellen er at marble mønstret hos en bengal skal være tydeligt trefarvet og have et horisontalt flow.

Bengalen har fem godkendte farver i FIFe.
Sortspotted (BEN n24) og sortmarble (BEN n22)
seal sepia spotted (BEN n2431) og seal sepia marble (BEN n2231)
seal mink spotted (BEN n2432) og seal sepia marble (BEN n2232)
seal lynx spotted (BEN n2433) og seal lynx marble (BEN n2233)

Sortspotted og sortmarble har grønne, gule eller rav farvede øjne.
De lyse varianter (seal sepia, seal mink og seal lynx) kaldes for “sne”. Øjenfarven hos seal mink og seal sepia er gyldne eller turkis mens en seal lynxpoint altid har blå øjne.´
Tica har man også godkendt 2 sølv varianter Sølvspotted og Sølvmarble.

Hvad er Bengalkatten for en størrelse??
Bengalen er en glad, charmerende, aktiv, sjov og intelligent kat.
Den er sund og robust med en stærk, men blid personlighed. Den vil sno dig om sin klo, hvis den får chancen og du skal stå tidligt op, for at hamle op med dens altid kvikke hjerne.

Bengaleren er meget klog og nem at opdrage, hvis den får sine behov for kontakt og aktivitet opfyldt. Hvis ikke, er den meget opfindsom og vil begynde at klatre i stueplanterne eller op og ned ad væggene og finde på lege, som du aldrig havde drømt om.
Bengalen er social og pladskrævende og det betyder, at den bliver frustreret og ked af det, hvis den ikke har selskab af mennesker, katte eller andre dyr. Det er derfor vigtigt at gøre sig klart, at en Bengal ikke vil trives ved at være alene hjemme i en lejlighed hele dagen, da den VIL savne selskab.
Bengalen skal helst have en legekammerat, i form af en anden kat eller en hund, hvis du er hjemmefra i mange timer ad gangen.

Dette skal forstås helt bogstaveligt:
Du kan ikke holde ud at have en Bengal, der keder sig! Du vil gå til af dårlig samvittighed og du bliver nødt til konstant at reparere tapet og møbler!
Men på trods af dens vilde oprindelse er Bengalen en udpræget familie kat, for der må gerne ske noget HELE tiden. Den holder meget af børn, leger hensynsfuldt og sover gerne i sengen. Ikke altid under dynen, men f.eks. ovenpå.

Den er meget kærlig og hengiven overfor sine mennesker og ønsker hele tiden at være i nærheden af dem og deltage i alle gøremål, hjælpe i køkkenet, gå med på wc og gerne hjælpe med at lægge tøj på plads.

Bengalen kan godt lide at klatre og se tingene fra et højt perspektiv, så derfor vil det være godt at sørge for at have et eller flere kradse miljøer de kan boltre sig på så behøver du heller ikke springe rundt og underholde katten dag og nat, men det er nu sjovt ind imellem at være del i deres noget usædvanlige leg.
Sådanne miljøer behøver ikke at fylde hele din lejlighed de kan godt stå i et hjørne eller bag en dør.

En Bengal elsker som sagt at springe og klatre og vil have nogle yndlingspladser på reoler og skabe. Den vil dog som regel foretrække at have en plads lige i nærheden af dig, f.eks. i sofaen eller vindueskarmen.

En god ide er at tale med sin Bengal for de har som regel en masse på hjertet de gerne vil dele. Vi bliver tit kaldt ned i den anden ende af huset for at se at der sidder en fugl uden for vinduet.
Du vil sjældent kede dig med en Bengal i hjemmet.:slight_smile:

:hjerte:Og smukke, smukke, smukke er de !

Cats og Conni

Dejlig beskrivelse af bengalen, jeg har altid beundret deres smukke pels. :wehuu:

De bengaler jeg har mødt har været meget verbale, er det et typisk træk hos racen?

De er sådan nogle smukke katte.
Hvis du nu spørger en admin rigtig pænt, så tror jeg godt du kan få den her beskrivelse op til de andre, hvis der ikke er andre bengal beskrivelser :slight_smile:

[quote=KKH;399714]

De bengaler jeg har mødt har været meget verbale, er det et typisk træk hos racen?[/quote]

De fleste Bengalkatte har meget på hjertet de gerne vil dele. Nogen med en meget Vild stemme så folk tror de er gale og andre med små bitte skingre stemmer…
Da vi fik Toulouse troede vi der var noget galt med ham, for han gik og miavede NON STOP!! Den der info om at de var meget snaksagelige havde vi ikke fået:tihi:

[quote=Bamse;399716]De er sådan nogle smukke katte.
Hvis du nu spørger en admin rigtig pænt, så tror jeg godt du kan få den her beskrivelse op til de andre, hvis der ikke er andre bengal beskrivelser :)[/quote]

Ja… de er meget smukke, men de er så meget mere end det :inlove:

Der liggger allerede en udemærket en :slight_smile:

[quote=Naja;399725]De fleste Bengalkatte har meget på hjertet de gerne vil dele. Nogen med en meget Vild stemme så folk tror de er gale og andre med små bitte skingre stemmer…
Da vi fik Toulouse troede vi der var noget galt med ham, for han gik og miavede NON STOP!! Den der info om at de var meget snaksagelige havde vi ikke fået:tihi:[/quote]

Ja netop de kan lyde som om de er gale og lige på nippet til at flippe ud. Dog siger deres kropssprog noget andet, ihvertfald dem jeg har mødt.

Snakke snakke, brokke brokke og hvorfor må jeg ikke det og hvorfor kan jeg ikke det? Det er de spørgsmål der høres mest i huset, når Leopold er i nærheden.
Jeg kan nikke genkendende til alt det du skriver og mere en det. Der skal udforskes og undersøges konstant. Er en ting flyttet så starter balladen, for hvor er det henne og hvorfor har i taget MIN bedste soveplads.

For en uges tid siden flyttede vi vores fryser og det brokker han sig over endnu, for nu kan han ikke ligge og iagttage dræbersvalerne ude i carporten.
Dræbersvaler er sådan nogen der dykker ned og giver katten midterskildning.
Jeg var nød til at sætte en kasse ud i gangen, så hertugen kunne ligge behageligt, når han skal holde øje med svalerne og hvad sker der? Hans Velærværdige Prikkethed gider da ikke sådan noget pjat, nu er det sjovere at kigge på sommerfugle og fange græshopper.

Men bort set fra det, så elsker jeg min prikkede hustyran og drillepind, for han kan jo ikke undvære mig og skal altid vide hvor jeg er.
Jeg kan heller ikke undvære ham, men det skal han ikke vide, for så bliver han ikke til at være i hus med.
Bliver nød til at slutte, for Leopold har lige opdaget noget frygteligt ude i køkkenet og har lige fortalt for jeg ved ikke hvilken gang: MIN MADSKÅL ER TOM:tihi:
Knus Elin

Lige et enkelt billede af Hans Velærværdige Prikkethed øh eller er det Prikkede Velærværdighed? Nå ok det er altså Leopold

Nej, hvor er det bare en flot race! Er snaksommeligheden et træk fra deres huskatgener? Synes meget af beskrivelsen passer godt på min ene huskat. Men det kan selvfølgelig være en tilfældighed :slight_smile:
Mvh Maja

Yeps - bengaleren S N A K K E R hele tiden helst. Jeg har Leopolds bror, Bastian, og han kan heller ikke fordrage forandringer. Nøj hvor kan han da fortælle og brokke sig når man har flyttet en stol eller noget. Han går også udenfor og snakker med sig selv, eller prøver at råwe os op herinde i huset, at vi altså er nøøøødt til at komme ud NUUUUU, og se den hersens sommerfugl, eller hvad det nu måtte være.

Når vi så bevæger os ud til ham, så kommer snakketøjet rigtig i gang, men med en hel anden stemme. Nøj hvor kan han fortælle op og ned af stolper og vægge, om alt hvad der foregår i HANS rige.

Bastian har SÅ mange forskellige stemmer og nuancer i sit sprog, og vi kan altid høre hvad det er han vil. Han har lyde til når vi skal gå ud og åbne bruseren, så han kan få vand. Andre lyde når han vil ud, når han er sur, når han er træt, når han er kælen og så videre - og så videre. Men han mjaver stort set aldrig. Han bræger :tihi:

Mange tror han er lige ved at æde hovedet af dem, hvis ikke de kender ham. Han har nogle meget karakteristisk hilselyde overfor mennesker han ikke kender, og det kan godt lyde meget vildsomt. Men Bastian er den mest fredsommelige kat jeg nogensinde har haft. Han kunne aldrig finde på at gøre mennesker fortræd.

Til gengæld er hans stemmepragt en kæmpe fordel overfor fremmede katte. Han skriger dem bare ind i hovedet med sin mest vildsomme og gennemtrængende stemme. Det lyder som om han er klar til at pelse dem, og de fremmede katte flygter for et godt ord. De tør bestemt ikke komme ham nær, så farlig han lyder :tihi:

OH yes… snakke det kan de… jeg har ofte lange samtaler med Toulouse :slight_smile: