Livmorbetændelse

Hej har lige besøgt vor dyrlæge han siger katten har livmorbetændelse. Og det næsten er sikkert at det er p-pillerne skyld. Da hun ikke været drægtig endnu. Han fortalte at 10% af hunkatte udvikler dette og pillerne giver forandring i livmor og danner cyster. Nogen som har erfaring med det og kan hjælpe mig med yderlig info eller artikler om denne form for betændelse.

P-piller er sådan lidt en pest eller kolera ting :expressionless:
Det er velkendt at infektion og forandringer er bivirkninger, og det generelt er noget skrammel, med mindre det er absolut nødvendigt i en kort periode.
Hun skal naturligvis ikke have flere p-piller, en antibiotikakur, og muligvis også en kur med injektion Alizin.
Derefter anbefaler de fleste en hurtig parring.
Alternativt kan du, når hun er rask give hende en Supreloin chip. Det er der også mange holdninger til.
Her i huset lever vi med løbetider :wink:
Uanset, så pøj pøj med missepigen :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Hvis hun ikke skal bruges i avl er det bedst at få hende steriliseret

Tak for dit svar hvad er en kur med Alizin hvad vil det bevirke? Hun er jo ikke blevet parret er det for at rende hende ud. Ved du det? Hun er sat i behandling med et præp: Ronaxan virksom stof doxycyclin. Som hun skal have i tre uger. Og helt holde med p-piller.
Kommer hunkatte i synk. Løbtid?

Husk at give hende noget at drikke eller spise efter ronaxan, da man skal sikre sig den ikke ligger i halsen… ronaxan kan være en meget træls ting at hive katte derfor er det loise henviser til en bedre alternativ

Må jeg spørge hvorfor hun er fertil?
Når jeg spørger er det fordi at du skal til at overveje et kuld eller overveje at fjerne hendes mulighed for killinger. P piller giver på sigt katten sandsynlighed for at få kræft.
Hvis du ikke tænker at killinger er noget hun skal nu men om 6 måneder så er en suplerion chip en ret god alternativ…
Men hvis det handler om økonomi så spare man mest ved at udnytte kattens uge og få sterilisere for alternativerne er virkelig dyrer

2 Synes om

Må heller tilføje at ronaxan kan give ætsninger i spiserøret hvis man ikke skyller efter med vand eller mad… så derfor ikke det nemmeste medicin at skulle give da bivirkninger kan være grimme hvis man ikke giver det rigtig

2 Synes om

Hej Line
Hun skal skulle gerne have et par kuld. Da vi har et lille katteri.

1 Synes om

Alizin gives for at tømme hendes livmoder. Nogle er antibiotika ikke nok. Men det ved en kompetent dyrlæge alt om :slightly_smiling_face:
De få gange jeg har haft to piger, har de løbet næsten synkront.
Men snak også med din opdrætter, de kan formentlig fortælle en hel masse også :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Så begynd at kigge efter hankat nu her, for det vil hjælpe dig meget… og par hende gerne i næste løbetid.

Oci plejer så vidt jeg husker at havde kraftige og hyppige løbetider, men jeg synes du skal overveje en kastrations chip mellem kuld i stedet for p piller. Synes de højfertile racer tåler p piller meget dårligt (nemmer ved at få kræft) og en af de chip vare i ca 6 mdr, men man skal sætte den et sted så dyrlægen nemt kan fjerne den igen

1 Synes om

Jeg er ret sikker på at jeg kender denne smukke hunkat - hun er MEGET pæn og skulle gerne kunne nå at bidrage lidt til racen :slight_smile:
Dyrlægen burde aldrig have givet p-piller til en kat, der skal anvendes i avl, men det er så en helt anden snak. P-piller er ikke en løsning - det er højst en nødløsning på grund af de mange problemer man ved kan opstå i forbindelse med dem. Hvis man læser lidt op på Perlutex (som hverken er værre eller bedre end andre lignende produkter), så er der da også advaret om det: “Længerevarende afbrydelse af brunst (afbrydelse af mere end en brunst) hos avlsdyr kan ikke anbefales.” HVIS man fristes til brug af p-piller, så bør det altså være kortvarigt. Hele produktbeskrivelsen ligger her: Perlutex Vet. - tabletter - 5 mg - MedicinTilDyr.dk Mange hunkatte vil af sig selv holde en helt naturlig pause i efterårsmånederne frem til januar-marts på grund af manglende mængde dagsly, og rigtigt mange af dem behøver man slet ikke give noget hele denne periode (ja, jeg ved det godt - der er altid nogen, der har en hunkat, der er i løb i december - jeg skriver derfor heller ikke alle :wink: )
VH
Susanne

9 Synes om

Det er vel i princippet også racebetinget. De 5 fertile orientaler hunkatte der har været her har været helt og aldeles ligeglade med tid på året og mængde af dagslys på den tid af året. De fleste af dem har løbet hver 7-8 uge. Kender ikke nok til andre racer til at skulle kunne sige om andre går ind under kategorien højløbske, udoveer siameser og balineser som jo er søsterracer til orientalerne. Og så er der som Susanne skriver dem der falder uden for normalrammen og går i løb på et tidspunkt hvor racen måske ikke normalt går i løb.

Udover suprelorin kan man også bruge melatonin som præventation. Det er lang tid siden jeg har haft behov for det, så jeg tør ikke sige noget om hvor nemt/svært det er at få fat i efter den nye dyrlægeforordning er kommet. Jeg har tidliger brugt det til en højløbsk pige som gik i løbetid hver 14 dag, fik hende til at holde pause en måned ekstra ved at give hende melatonin piller i en kortere periode… eller også fik hun det som et implantat, det kan jeg desværre ikke huske.

4 Synes om

Gives der ikke alizin i forbindelse med AB behandling har livmoderbetændelsen en tendens til at komme igen. Har din dyrlæge erfaring med opdrættere/avlsdyr?

1 Synes om

Hej Eva
De plejer at have erfaring med opdræt/ avlsdyr, men
Er desværre i den situation, at “min” dyrlæger er sygemeldt og fik akut tid i dag hos en anden på klinikken, så missen kunne komme i behandling så hurtig som mulig. Og var dog ikke helt klar på det han fortalte.
Så derfor kom jeg her. Ved der er så mega meget viden og erfaring kattefolk her.
Jeg skal vist have ringet i morgen og tale med dem igen. Omkring det jeg har læst mig til her og andre steder.
Eller må jeg til en anden dyrlæge.

5 Synes om

:cat2::+1:

Vi skal bruge Bodil til avl og tak for dit svar

4 Synes om

Du må undskylde mit tidligere svar… men jeg glemte at læse dit navn… og jeg glæder mig til at bodil får killinger, men begynd at kigge efter den perfekte hankat…
Det er mange år siden jeg sidst oplevede et oci kat kuld lege i en af kattens studiekredse, men nøj hvor var det sjovt.

2 Synes om

Hej Line
Det skal nu ikke undskylde for. Jeg var bare virkelig glad for dit og alle øvrige svar på mit råb om hjælp🙂 igår.
Vi har en hankat i kikkerten eller også bruger vi vores egen allerbedste Bjarne kat😀

5 Synes om

Go aften til jer.
Vil lige begynde med en tak til jer der bidragende med råd og vejledning.
En lille hurtig opdaté på Bodil missen.

Tirsdag morgen ringede jeg til dyrlæger klinikken og sagde jeg ikke var tilfreds med dyrlægens håndtering af min avls kat og vedkommende aldrig skulle tilse dem igen.

Så afsted med Bodil, hvor hun fik første stik af en klinik Sygeplejeske og i dag fik hun andet stik og en scanning. Hvor dyrlægen kunne se der var lidt betændelse tilbage.

I det sidste døgn er der kommet en masse udflåd
Men i hele forløbet har hun ikke haft feber påvirket eller nedstemt spist en masse.

Næste onsdag skal hun kontrol scannes

15 Synes om

Det var godt du kom afsted og fik rigtig behandling :blush::+1:t2:

5 Synes om