Løbegård - erfaringer søges

Kæresten og jeg købte hus i efteråret og nu skal vi i gang med projekt løbegård-til-kattene :jubiii:

Jeg har kig på noget hegn i 5x5 cm og med en trådtykkelse på 1,9 mm fra Hegnslageret, men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt størrelsen på maskerne er passende med en europė i huset.

Hvad er jeres erfaringer med hegn i forhold til mindre katte?

4 Synes om

Ingen af vores européer har været igennem - det er noget andet med over :wink:

Vi har præcis samme hegn pga maskestørrelsen.

3 Synes om

Vi har selvsamme hegn fra Hegnslageret, og det holder fint vores flok inde.

Dog gælder det i hvert fald for vores européer at der skal strøm i toppen. Hos hegnslageret sælger de denne: Elhegn, Lacmé 100 - stort udvalg. Hurtig levering Hegnslageret der har en styrke der passer fint til kattene, så det ikke bliver for voldsomt, men bestemt heller ikke inviterer til at prøve mere end en gang.

3 Synes om

Sjovt at både Rune og jeg har samme erfaringer :klappe:

Måske jeg skal nævne, at vi ikke er i samme rum :tihi:

6 Synes om

Ja, 5x5 cm vil være fuldt tilstrækkeligt til voksne katte.
Selv har vi 5x10, og end ikke lille Caithlin kan komme igennem det. :slight_smile:

1 Synes om

Tak for input :smiley: Og det er jo betryggende at I er enige om tingene :smile:

Super at høre.

Hos os kommer der “låg” på i form af det samme hegn som resten af løbegården. Så slipper jeg for at være bekymret for hvor hurtig Helmut måtte være om at lære, og vi holder resten af nabolagets katte ude :smiley:

1 Synes om

Dejligt at høre at der ikke er grund til bekymring for maskestørrelsen :grinning:
Helmut er en 4 kgs kat, men med stor opfindsomhed, så vi skulle jo gerne være helt sikre på at han ikke kan møfle sig igennem :smile:

1 Synes om

Jeg har ligesom Finn Frode 5 x 10 cm. Der er ingen af dem, der er sluppet igennem. Jeg tror nu heller ikke, der er nogen af dem, der har prøvet :slight_smile: Skal lige siges, at det ikke er européer, men en aby kan jo også være en håndfuld :wink:

1 Synes om

Vi har indhegnet have med 5x10 cm. masker. Dem er der heller ingen, der går igennem. Hverken ude- eller indefra. :slight_smile:
Vores katte får dog først udgangstilladelse når de er 6+ måneder gamle.

1 Synes om

Ja, mine har også været voksne hele tiden. Killinger ville jeg ikke turde slippe derud.

1 Synes om

Jeg tror ikke jeg tør andet end 5 x 5, når jeg på et tidspunkt skal i gang. Rose er jo bare en lille ninja på 2,8 kg. Jeg er heller ikke sikker på det bliver en almindelig indhegning, da hun snildt hopper op på mine skuldre uden tilløb. Så et hegn er nemt forceret for den lille skid. Så her bliver det måske også voliere eller på anden måde med tag på.

Hold os endelig opdateret om dit projekt. Altid super interessant at føle den slags projekter :+1::smiley:

1 Synes om

Jeg har brugt 5×10 cm siden 2006. Ingen er gået igennem - hverken burmesere eller huskatte. Af de mindste vejede Nullen ca. 3 kg og huskattene har været omkring 16 uger, når de kom ud :relaxed:

4 Synes om

Okay - godt at vide mht. killinger. Ikke at jeg står og skal have sådan en, men på længere sigt ved man jo aldrig, hvad der kan ske :wink:

Jer der selv har bygget, har I sat hegnet på ydersiden eller indersiden af løbegården? Og hvordan har I samlet hegnet der hvor det overlapper?

Jeg er enig.
Har ligeledes altid brugt 5x10 cm havehegn/"delfin"hegn siden 2007. Og endnu aldrig haft en der er gået gennem hullerne. Har MCO, birma og huskatte. Min mindste birma vejede i hendes levetid lige omkring de 3 kg. Og når der er kommet killing i huset har de været ude under opsyn de første uger, men de har aldrig vist interesse for at forsøge at presse sig igennem. Og fordelen ved det lidt “crepede” hegn er, at det ikke er rart at klatre i, specielt når det er “gør-det-selv” sat, hvor der er ikke er så god stramning på hegnet :wink:

Mit er 180 cm højt havehegn - gravet ca 10 cm ned. Her er et foto fra den nye indhegning (under opførsel). Den gamle var lavet lige sådan :relaxed:

Hegnet er sat på indersiden af stolperne, og hvis jeg skal starte en ny rulle hegn bliver det på en stolpe. Der kommer strøm på toppen.

2 Synes om

Indersiden og samlet på en stolpe.

Ingen her klatrer i selve hegnet, selvom det er 5x5. Men det sidder også lidt løst og har så en tværligger for at blive holdt tæt på strømmen.

1 Synes om

Og indtil jeg engang får mig snøvlet færdig med den store indhegning, må kattene nøjes med en gårdhave. Der er ikke strøm på den, men indhæng. Møblerne står som de gør, fordi en adræt sort dreng har fundet ud af at springe op i tagrenden og pludselig spankulerede rundt på taget :besvimer:

3 Synes om

Tog lige et par fotos af indhænget :relaxed:


4 Synes om