Løbegård

Jubii, så fik vi endelig en katteløbegård :blush: :sunny: Til trods for vi har boet her i 6 år, har vi ikke kunne blive enige om en løsning til at kattesikre haven. Men nu skulle der altså ske noget, for vores nye kat vil så gerne ud og se lidt af den store verden og det kan han nu :thumbup: Der mangler bare lidt indretning, så kom gerne med jeres bud til hvad vi skal møblere den med? Gerne noget som ikke koster alverden - for har allerede set et par fine Kattehuse og kradsetræ på zooplus, men nu hvor løbegården er købt er der ikke så mange penge på kontoen mere :money_with_wings: :money_with_wings:

6 Synes om

7 Synes om

Et par presenninger - til at give skygge mod sol, specielt til sommer og dække lidt af.
Katte kan typisk godt lide at skjule sig og kunne gå i dækning og med åbne græsplæne er der meget - åbent :slight_smile:

Plant nogle ting som kan tiltrække insekter og som også er gode skjulesteder - buske, blomster etc. et lille træ som kan give naturlig skygge…en stedsegrøn til vinter. Jeg har nogle buskbum som er favorit skjulested her hvis der sker noget farligt eller hvis de leger.

Find/køb nogle kraftige kraftige grene og lav et lille klatrestativ i midten, så han kan bruge højden.

Lav en flise bunke han kan sidde/ligge på - så det giver noget højde også.

En lille sandkasse.

Eks på klatrestativ - det her havde de så meget glæde af…der var lille bræt/hylde på toppen hvor der ofte sad kat. Egentlig bare 3 store grene der er stillet sammen som tipi - nogle skruer og et bræt.

2 Synes om

Du kunne også plante klatre plante op af - så ville det både skygge, dække og se fint ud. Det har jeg på alle løbegårde i haven…

1 Synes om

Kan det holde til, at man hænger hylder op? For så ville sådan nogle sikkert gøre lykke, så de kunne komme højere op.

Må jeg være så fræk at spørge om prisen :slight_smile: Den er virkelig genial også fordi den er til at flytte :ok:

Tak for alle de gode forslag :slight_smile: Det var også meningen at jeg ville bygge en form for “klatrestativ” af nogle tykke grene. Det er også en god idé med en busk, tænker du inde i selve løbegården eller udenfor? Jeg ville i hvert fald sætte nogle kasser med blomster ude langs, for at gøre det lidt festligt. Jeg har dog ingen forstand på planter, er der nogle planter man skal holde sig fra? Bare hvis der er noget katte tåler dårligt, så er det måske ikke smart at plante inde i løbegården…

Jeg tør ikke hænge noget på selv gitrene, da det virker lidt skrøbeligt. Men vi skal helt sikkert have fundet på noget, så kan kan komme højere op :slight_smile:

1 Synes om

Det må du da :wink: Den kostede 5000, inkl. levering. Den er 2x3x2 meter og man kan købe flere dele til hvis man vil udbygge den. Jeg synes selv det er mange penge, men umiddelbart er det bare den bedste løsning, fordi hverken jeg eller manden kan bygge noget selv. Og så synes vi den er forholdvis diskret.

3 Synes om

Lidt inspiration til indretning :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

https://www.facebook.com/media/set?set=a.1219143738119384&type=3&sfns=mo

EDIT: ikke lige sikker på om linket virker… :thinking:

1 Synes om

Det virker ikke her, desværre :slight_smile:

Jeg ville klart sætte noget op indvendigt :slight_smile: Buske, forskellige græsser etc. :slight_smile:

1 Synes om

Prøver igen

1 Synes om

Så er der lidt til en start :grin:

16 Synes om

hvor er du hurtig :smiley:

1 Synes om

Ja, busk inde i løbegård - hindbær kunne være mulighed inde og ude. De vokser hurtigt - insekter er glade for dem - og de giver dejlig frugt.

Bi-venlig blomster blanding kunne du også prøve at føje til de fine blomsterkasser. Hvor har du købt dem - søger noget lignende der ikke koster alt for meget?

Jeg har aldrig haft nogle af mine gå efter noget giftigt - jeg har eks krokus. Men lav et hjørne hvor græs vokser langt - det kan de rigtig godt lide når de nipper græs.

Sådan lidt OT men græsplæne der kunne blive den fineste lille frugttræ lund - et par æble, blomme, kirsebær, pære. Der er praktisk taget ingen vedligehold - når de bliver større skal der slås mindre græs. Der vil være flere fugle og insekter for misling at kikke på - og I vil på få år have dejlig frugt. Jeg er efterhånden helt selvforsynende med frugt sommeren i gennem.

Bedst er at plante til efteråret - men det kan også gøres forår, så skal du bare være obs med at vande når det er tørke som nu - og hele sidste sommer.

2 Synes om

Hehe, ja det var heldigt at jem & fix havde åbent nu i helligdagene :smile: Der har jeg hentet det hele. Altankasserne kostede vist 35 pr stk, så det var til at overse. Kom vist af med 350 kr for det hele, og så er der lidt at starte med :slight_smile: Og jeg fik fridagen til at gå med at hygge lidt om det.

Vi vil også gerne have gjort noget mere ved haven - det er bare ikke blevet til så meget endnu. Den er lidt kedelig, med kun græs og hæk. Frugttræer kunne være et godt bud. Kan være jeg skal tage en tur forbi planteskolen næste gang :slight_smile:

2 Synes om

35 kr er god pris :slight_smile: Jeg må i jem&fix…

Jeg er så glad for mine frugtræer (og buske) - det er fantastisk om sommeren når man kan hente frisk frugt i haven…og græsplæne ser stor ud - så der er jo plads til en hel lille frugtplantage :slight_smile:

De blomstre smukt om foråret også. Og så er arbejdsindsatsen til at overskue - grave hul og plante :slight_smile:

I kan også sætte frugt buske mellem træer - jeg har hindbær under mange af mine - ribs, solbær, stikkelsbær er også dejligt. Mirabella er også fint træ.

1 Synes om

Havde jeg plads ville jeg helt sikkert have en syren i min have (udover hhv. kirsebær-, pære-, og blommetræ), de dufter så utroligt godt :slight_smile:

1 Synes om

Jeg ville elske frugttræer i haven! Men med en escape artist må jeg opgive det ønske… Håber lidt på engang at få lidt bærbuske efter vores ønske. Vi har stikkelsbær og solbær, og det er ikke lige mig/os… Især fordi der står en grøn og en rød stikkelsbær oven i hinanden, så det er lidt russisk roulette at spise dem :joy: