Løbet tør for foder

[quote=Felis;354781]Sikke noget vrøvl at sige af den dyrlæge…men jeg formoder det betyder, at du så køber den dyrlæges meget dyre tørfoder “specielt til kastrater”
;-)))))))).

Supermarkedstørfoder er nøjagtigt lige så godt som alt andet tørfoder så længe man husker på, at det ikke er det eneste mad katten får, men at alt tørfoder kun bør bruges som supplement.

Mine næsten 7 år gamle kastrater spiser ofte supermarkedstørfoder som tilskud til råt & vådt.

Det er ikke hvilken slags tørfoder de får der er problemet, men om hvor meget de får af det og at det ikke bør gives som eneste foderkilde[/quote]

Måske har den kære dyrlæge ment at Magnesiumindholdet i supermarkedsfoder, generelt er højere end i de dyre mærker og derfor ikke anbefalelsesværdigt, med tanke på struvitsten.

Samtidig tror jeg at racekræ tåler de billige tørfoder mærker dårligere end huskatte, måske netop fordi racekræ er degenererede gennem flere generationer.

Mine huskatte er mere robuste i deres maver end mine racekræ er, hvilket ses tydeligt hvis der gives nyt foder.

:thumbup: Super søde forældre du har

Fantastiske forældre :slight_smile: Hvad skal man dog gøre uden dem…:hjerte:

Køb ikke killing foder mere …Spild af penge som mine dyrelæge siger, brug noget ordenlig foder det er bedre og når han er kasteret så er det ikke godt med killing foder.

Jeg foder med orijen , applaws og acana det er foder uden korn og vi kan se stor forandring på vores katte efter vi skiftede …

[quote=skeem;354950]Køb ikke killing foder mere …Spild af penge som mine dyrelæge siger, brug noget ordenlig foder det er bedre og når han er kasteret så er det ikke godt med killing foder.

Jeg foder med orijen , applaws og acana det er foder uden korn og vi kan se stor forandring på vores katte efter vi skiftede …[/quote]

Jeg er enig.
Skeem… hvilken ændring er der sket med dine katte :slight_smile:

Mona du kan læse tråden der hedder sejers dans … kan ikke finde den tråd , men vi Morgan er hel rask nu og hans blodprøver er fuldstændig normal … han har taget knap 400 g på i positiv retning

Kan du huske, hvor du oprettede tråden og ca. hvornår.
Jeg har forsøgt at lede - men finder den ikke lige p.t. :slight_smile:

Den her den blandning vi bruger :

[CENTER]


FODER.

2,5 kg. Orijen fisk
2,5 kg. Orijen kylling

2,5 kg. Acana fisk.
2,5 kg. Acana kød

2,0 kg. Applaws fisk.
2,0 kg. Applaws kylling

Mix det hele I en tønde som er tæt lukket




Vådfoder.

Feline porta, applaws, almo nature, gimpet/shiny, sheeba, cosma thai, boss,


Som du kan se i den tråd jeg har lagt ind i weekenden "flade ud " der ligger Morgan på en måde som vi aldrig har set og jeg tro det er fordi, han har fået det godt.

En ting mere vi kan se i forandring det er han er blevet mere glad, fræk , mere social. plus vi kan se en meget stor forandring i pelsen.
Jeg er glad ved at jeg fik det råd om det her foder.

Ved Leopols mor er også skiftede hun kan se de samme forandringer.[/CENTER]

er det den her http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=15831&highlight=morgan :slight_smile:

ja det er den tråd

Mange tak til både Lunica og Skeem.

Dejligt…med medlemmer, der er parat til at hjælpe.
Man bliver så glad i sit sind…

:wehuu: :wehuu:

[quote=Felis;354781]
Det er ikke hvilken slags tørfoder de får der er problemet, men om hvor meget de får af det og at det ikke bør gives som eneste foderkilde[/quote]

Det er jeg så ikke helt enig i.
Min tidligere dyrlæge oplevede, at katte fodret med et bestemt mærke ofte kom på klinikken med urinvejssten.

Han fortalte, at en ejer en dag var løbet tør for det sædvanlige og havde købt i dyrehandlen - få dage efter havde den problemer.

Og det var i øvrigt ikke et supermarkedstørfoder :wink:

[quote=skeem;354963]Den her den blandning vi bruger :

[CENTER]FODER.
2,5 kg. Orijen fisk
2,5 kg. Orijen kylling
2,5 kg. Acana fisk.
2,5 kg. Acana kød
2,0 kg. Applaws fisk.
2,0 kg. Applaws kylling
Mix det hele I en tønde som er tæt lukket
Vådfoder.
Feline porta, applaws, almo nature, gimpet/shiny, sheeba, cosma thai, boss,
Som du kan se i den tråd jeg har lagt ind i weekenden "flade ud " der ligger Morgan på en måde som vi aldrig har set og jeg tro det er fordi, han har fået det godt.
En ting mere vi kan se i forandring det er han er blevet mere glad, fræk , mere social. plus vi kan se en meget stor forandring i pelsen.
Jeg er glad ved at jeg fik det råd om det her foder.
Ved Leopols mor er også skiftede hun kan se de samme forandringer.
[/CENTER]
[/quote]

Jeg mener at have spurgt i en anden tråd, men mindes ikke at jeg fik svar.

Jeg har hørt at katte egentlig er ligeglad med smagsvarianter. Selvfølgelig kan der være produkter de ikke kan lide, men de er ligeglade med at blive fodret med samme variant i flere måneder/år.

Nu blander du jo en del - Har du (eller andre), måske erfaring for at de godt kan lide variation?

Herhjemme køber jeg de store poser på en 7-10 kg, som de så spiser op, og så får de som regel noget andet næste gang.

Tea, jeg tror på at de kan smage forskel. Jeg blander Feline Porta med Persian og du kan være sikker på at de stykker der ligger på gulvet er Feline Porta. Nunuu forsøger at sortere dem fra da han fortrækker Persian :høhø:

[quote=Tea;355034]Jeg mener at have spurgt i en anden tråd, men mindes ikke at jeg fik svar.

Jeg har hørt at katte egentlig er ligeglad med smagsvarianter. Selvfølgelig kan der være produkter de ikke kan lide, men de er ligeglade med at blive fodret med samme variant i flere måneder/år.

Nu blander du jo en del - Har du (eller andre), måske erfaring for at de godt kan lide variation?

Herhjemme køber jeg de store poser på en 7-10 kg, som de så spiser op, og så får de som regel noget andet næste gang.[/quote]

Nu blander jeg fodret fordi jeg syntes de skal havde noget forskellig …

Vi andre spiser jo ikke leverpostej hver dag … Kattene har jo godt af fisk , men også af kødet så derfor blander jeg

Jeg blander foderet fordi har det ene lidt eller for meget af noget opvejes det af det andet - og onvendt.
Der har i tiderne været et par foderkatastrofer

I min internetjagt på ingredienserne i Pussi kattemad faldt jeg over denne artikel, der stadig er relevant, selvom den er en del år gammel: http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=487&reprid=0&filid=3091&iarkiv=1

og ifølge den skal man måske nok være lidt opmærksom med for meget blanderi, eftersom man så ikke har styr på, om katten får for meget af noget :slight_smile:

[quote=Temple Bar;355062]
og ifølge den skal man måske nok være lidt opmærksom med for meget blanderi, eftersom man så ikke har styr på, om katten får for meget af noget :)[/quote]

Man skal aldrig blande har man katte med allergi - så bliver det umuligt at finde ud af hvad katten tolererer

Stadig - jeg stoler ikke 100% på hvad der står på deklarationen - og produktionsfejl er set. Min årsag til at blande.

[quote=Lis Dahlstrøm;355064]Man skal aldrig blande har man katte med allergi - så bliver det umuligt at finde ud af hvad katten tolererer

Stadig - jeg stoler ikke 100% på hvad der står på deklarationen - og produktionsfejl er set. Min årsag til at blande.[/quote]

Nu er det så for store mængder A-vitamin, der nævnes i artiklen - ikke allergi :slight_smile:

Jeg er godt klar over, at der har været produktionsfejl hos visse producenter, men i og med at visse produktionsfejl faktisk har vist sig at være fatale for katte har jeg lidt svært ved at se, hvordan man kan rette op på det ved at blande med noget andet. Så længe katten spiser et givent produkt, er de udsat for eventuelle problemer det produkt måtte medføre :slight_smile:

[quote=Temple Bar;355068]Nu er det så for store mængder A-vitamin, der nævnes i artiklen - ikke allergi :slight_smile:

Jeg er godt klar over, at der har været produktionsfejl hos visse producenter, men i og med at visse produktionsfejl faktisk har vist sig at være fatale for katte har jeg lidt svært ved at se, hvordan man kan rette op på det ved at blande med noget andet. Så længe katten spiser et givent produkt, er de udsat for eventuelle problemer det produkt måtte medføre :)[/quote]

Jeg roder lidt to tråde sammen i det svar jeg gav.

Mener du virkelig det ikke gør nogen forskel om man får et eller andet man ikke skal have 100% - eller måske “kun” i 50% eller 30% eller …

Det mener jeg så …

Man kan være død eller halvdød :slight_smile: