Løbet tør for foder

Hej allesammen :slight_smile:

Det er sådan at jeg har en dejlig hankat på 8 mdr som er kastreret
Da han blev det fik jeg besked på af dyrlægen at han ikke måtte få supermarked tørfoder mere da det ville give ham urinvejssten…

Nu er jeg så i det dilemma at jeg er løbet tør for hans “specielle” tørfoder 2 dage før lønningsdag og har ikke penge til at købe en pose nu…

Jeg har en pose alm supermarked tørfoder…

Mit spørgsmål er om jeg kan give ham det i de sidste 2 dage her, eller om jeg bare skal nøjes med at give ham vådfoder (hvilket han aldrig får) eller hvad jeg skal gøre:?

MVH SabSab og Liam

Du kan sagtens lade ham leve af vådfoder et par dage - det har han kun godt af i forhold til eventuelle urinvejsproblemer (der let kan komme for hankatte)

Bare giv ham det i de to dage… Evt. med lidt vådkost ved siden af.

Tror det er lidt ligesom at sige at mennesker leve af mc. d i to dage… Det er ikke sundt men det er bestemt heller ikke noget man falder død om af… :slight_smile:

Så bare giv ham det andet - det er ikke engang sikkert han selv gider spise det mere. :høhø:

[quote=Abaddon;354765]Bare giv ham det i de to dage… Evt. med lidt vådkost ved siden af.

Tror det er lidt ligesom at sige at mennesker leve af mc. d i to dage… Det er ikke sundt men det er bestemt heller ikke noget man falder død om af… :slight_smile:

Så bare giv ham det andet - det er ikke engang sikkert han selv gider spise det mere. :høhø:[/quote]

Havde jeg råd til det - så fik mine katte kun våd mad og rådt kød - hvorfor mener du det er junkfood?

Tror Abaddon mener supermarkeds tørpiller og ikke vådfodderet.

Mener ikke det er junkfood. Tænker bare som I at det er ikke sundt for kroppen… :slight_smile:

Du kan jo også sagtens leve af bananer i to dage. Bananer er heller ikke sundt kun at leve af - men du kan sagtens leve af det i to dage. Eller slik.

Min pointe var så men bare at så længe det ikke er en længere periode, så gør det ikke så meget :slight_smile:

[quote=Abaddon;354769]Mener ikke det er junkfood. Tænker bare som I at det er ikke sundt for kroppen… :slight_smile:

Du kan jo også sagtens leve af bananer i to dage. Bananer er heller ikke sundt kun at leve af - men du kan sagtens leve af det i to dage. Eller slik.

Min pointe var så men bare at så længe det ikke er en længere periode, så gør det ikke så meget :)[/quote]
Jeg tror i taler forbi hinanden :tihi: Du snakker om tørpillerne og Lis om vådmaden :slight_smile:

[quote=Abaddon;354769]Mener ikke det er junkfood. Tænker bare som I at det er ikke sundt for kroppen… :slight_smile:

Du kan jo også sagtens leve af bananer i to dage. Bananer er heller ikke sundt kun at leve af - men du kan sagtens leve af det i to dage. Eller slik.

Min pointe var så men bare at så længe det ikke er en længere periode, så gør det ikke så meget :)[/quote]

Ok, det er vi så uenige om. Vådmad er langt bedre for kroppen, f.eks. nyrer, urinveje og tænder end tørkost er.

Tørkost er kun to ting: nemt og billgt.

[quote=Lis Dahlstrøm;354771]Ok, det er vi så uenige om. Vådmad er langt bedre for kroppen, f.eks. nyrer og tænder end tørkost er.

Tørkost er kun en ting: nemt.[/quote]

Men nu er katten ikke vant til vådkost, og det ser ikke ud som om planerne er at den skal til at have det. Så er det tåbeligt at give den det i to dage, også tage det fra den og sende den på tørkost igen.

Spørgsmålet var om det gjorde noget at give den tørkost fra supermarkedet i to dage - og der er svaret nej, det gør ikke noget - en sund og rask kat, kan sagtens leve to dage på tørkost fra supermarkedet.

Jeg har slet ikke skrevet hvad jeg synes var bedst af våd eller tør - bare at katten sagtens kan klare det.

Da vi fik Pelle havde han aldrig fået vådkost…

Han havde tynd mave efter første gang, og vi måtte vænne ham til at spise det.

Det ville være tåbeligt at begynde at fodre med våd, hvis ikke det er noget man har tænkt sig at blive ved med.

[quote=Abaddon;354773]
Jeg har slet ikke skrevet hvad jeg synes var bedst af våd eller tør - bare at katten sagtens kan klare det.[/quote]

Så har jeg totalt misforstået dig - undskyld. Da du nævnte bananer fik jeg åbenbart noget ud af det du ikke mente:-)

Strengt taget var spørgsmålet: Supermarkedstørkost eller vådfoder? Deraf misforståelsen :slight_smile:

Men jeg vil da gerne bruge lejligheden til at tale godt for at give katten vådfoder mindst én gang om dagen for at mindske risikoen for urinvejsproblemer. Som jeg har beskrevet for nylig i en anden tråd, så er det en dyr og voldsomt ubehagelig affære - der i værste fald kan medføre aflivning…

[quote=Temple Bar;354776]Strengt taget var spørgsmålet: Supermarkedstørkost eller vådfoder? Deraf misforståelsen :slight_smile:

Men jeg vil da gerne bruge lejligheden til at tale godt for at give katten vådfoder mindst én gang om dagen for at mindske risikoen for urinvejsproblemer. Som jeg har beskrevet for nylig i en anden tråd, så er det en dyr og voldsomt ubehagelig affære - der i værste fald kan medføre aflivning…[/quote]

Jeg er helt enig i det du siger. Men hvis det kun er for to dage, til en kat som ikke er vandt til det - så kan man altså få to dage med en kat der har dårlig mave. Så hellere tørkosten…

Eller også kan trådstarter begynde på en god vane :slight_smile: Jeg har aldrig haft problemer med dårlig mave i forbindelse med vådkost.

[quote=SabSab;354762]Hej allesammen :slight_smile:

Det er sådan at jeg har en dejlig hankat på 8 mdr som er kastreret
Da han blev det fik jeg besked på af dyrlægen at han ikke måtte få supermarked tørfoder mere da det ville give ham urinvejssten…

:?

MVH SabSab og Liam[/quote]

Sikke noget vrøvl at sige af den dyrlæge…men jeg formoder det betyder, at du så køber den dyrlæges meget dyre tørfoder “specielt til kastrater”
;-)))))))).

Supermarkedstørfoder er nøjagtigt lige så godt som alt andet tørfoder så længe man husker på, at det ikke er det eneste mad katten får, men at alt tørfoder kun bør bruges som supplement.

Mine næsten 7 år gamle kastrater spiser ofte supermarkedstørfoder som tilskud til råt & vådt.

Det er ikke hvilken slags tørfoder de får der er problemet, men om hvor meget de får af det og at det ikke bør gives som eneste foderkilde

Enig. Men Pelle havde dårlig mave hver gang han fik vådkost… Vi var nødt til at bruge 14 dage på at vænne ham til det… Ved ikke om det var fordi han ikke var vant til så meget vand eller hvad det var…

Liam fik vådkost i begyndelsen samt alm tørfoder… Men han havde altid tynd mave… Nogen mente det var fordi han fik alm tørfoder og ikke killingefoder…

Nu får han tørfoder fra dyrehandlen… 99 kr for 1½ kg og det er killingefoder… …

Nu har han lige fået en gang vådfoder som så ud til han nød det meget… så må jeg se senere om han får tynd mave…

Tynd mave - der kunne jo også være noget galt, stress, for hurtigt foderskift, osv. - nogen gange er det en ubalance der går i sig selv.

Foderskift kan give tynd mave. Killingefoder er på ingen måde mere skånsomt for maven - tværtimod.

Hvad skulle jeg dog gøre uden mine dejlige forældre… De kom lige forbi med en pose tørfoder til Liam, kattegrus og en sele

[quote=Lis Dahlstrøm;354789]Tynd mave - der kunne jo også være noget galt, stress, for hurtigt foderskift, osv. - nogen gange er det en ubalance der går i sig selv.

Foderskift kan give tynd mave. Killingefoder er på ingen måde mere skånsomt for maven - tværtimod.[/quote]

Da han begyndte på killingefoderen efter han blev kastrereret gik der kun et par dage og så fik han normal afføring :slight_smile: