Løbetid BIG time og "kattedating"

Min store kat, Åse, er kommet i løbetid - no doubt. Hun er ca. 15 mdr gammel og jeg har ikke oplevet det SÅ tydeligt som nu! Hun er helt tovlig gak; synger og jamrer og nærmest stønner.
Stortset al bevægelse foregår med forkroppen liggende på gulvet, bagben og ende straight op i luften med halen svunget til den ene side og skubber sig fremad i cirkler mens hun jamrer. Samtidig er hun overmåde kælen, især min kæreste har hun kastet sin kærlighed på, idet hun gnubber sig abnormt meget og gør sig til:hjerte:. Jeg tænker…er det fordi hun tiltrækkes af hans mandlige hormoner…?:sshh:

Min killing, Magda, på 12 uger, som er VÆLDIG legesyg og energisk og ellers har tumlet rundt sammen med Åse, fatter ingenting. Hun opfordrer, som altid, Åse til leg; slæber "kyllingen"legetøjet hen til hende, jagter hendes hale, laver rullefald og salto’er mm., og Åse er bare ligeglad - reagerer slet ikke på hendes “invitationer”, accepterer sågar at Magda gnasker løs på hendes hale. Er dette normal adfærd hos løbetidskatte…at de bliver mere tollerante og “ligeglade” med, hvad de ellers, ville kickstarte på…?

Og endelig…vi har en lille “drøm” om at finde en viril “hankatte-klat” til hende og få killinger. Nu er det sådan at hun er indekat og jeg ikke kender nogen, der har en hankat, som ikke er kastreret.
Er det så bare at acceptere, at sådan er det og bør det være…? Eller har I kendskab til nogle muligheder for at arrangere et “stævnemøde” med lidt intim “hygge”…?:sshh: Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det ville være forkert, “bare” fordi JEG godt kunne tænke mig et hold killinger - el. om det ville være “fair nok” for katten og måske ligefrem til hendes bedste…?

Dem der har fertile hanner gående, er som regel racekatte - og de seriøse af disse opdrættere, vil ikke låne deres hankat ud til blandingskatte.
Det eneste du reelt kan gøre, er at lukke din hunkat ud og lade hende selv finde en hankat … hvad det så indebærer af risiko for, at hun ikke kommer hjem, bliver kørt over osv.

Mit bedste råd til dig er at få hende steriliseret.
Det er et kæmpe arbejde, at have killinger - og du risikerer komplikationer i forbindelse med fødsel og killingernes opvækst.

Jeg er helt sikker på, at din hunkat vil være dig taknemlig, når hun er blevet steriliseret :slight_smile:

Hvis du lover mig at neutralisere dem inden de tager fra dit hjem som mindst 12 uger gamle og lover at de aldrig ender her:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?searchview&query=field+Art=Kat&searchorder=4&searchmax=10000&start=1&count=20&exp=e8682e1ad7f5995fc1256b740068bde5&exp=3aaa9cea062ecc7fc1256fff00626505

Inges Kattehjem - Danmarks største katteorganisation(Glostrup)

http://www.kattens-vaern.dk/?side=29

Din hunkat tror jeg helst er fri. Hun vil gerne neutraliseres så hun kan blive fri for sine hormoner, hvis du spørger hende.

Meld dig hellere her: Inges Kattehjem - Danmarks største katteorganisation

Det er ihvertfald synd, at lade hende gennemgå den ene voldsomme løbetid efter den anden, uden hun bliver parret.

Så mit råd er : Få hende neutraliseret, så snart denne løbetid er forbi.

Og tag gerne lillesøster med ved samme lejlighed.

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Det vil jeg så gøre. Grunden til jeg ikke har gjort det før, er at jeg slet ikke har oplevet denne adfærd, eller bare tilnærmelsesvis, før… Men usscchh, det er dyrt!

Når nu “skaden er sket” og hun ER i løbetid og tydeligvis ikke er meget ikke nyder det, er der så noget man kan gøre for at berolige hende?

Mht sterilisering af killing… Hvornår kan/bør man gøre dette…? Hun er som sagt 12 uger og hun kan vel først forventes i løbetid om et par mdr el tre…?

Jeg tror ikke, der er så meget, du kan gøre for at berolige din løbende hunkat - nogle hunkatte har bare meget voldsomme løbetider…
Mht hvornår den lille kan blive neutraliseret - der er intet til hinder for at gøre det nu. Mange opdrættere får deres killinger neutraliseret i 10-14ugers alderen.

[QUOTE=dkkorat;217458]Jeg tror ikke, der er så meget, du kan gøre for at berolige din løbende hunkat - nogle hunkatte har bare meget voldsomme løbetider…
Mht hvornår den lille kan blive neutraliseret - der er intet til hinder for at gøre det nu. Mange opdrættere får deres killinger neutraliseret i 10-14ugers alderen.[/QUOTE]

Enig …Og mange dyrlæger giver ‘rabat’ hvis man kommer med to eller flere katte.

Thamilde :-), der står ikke noget ved ‘Sted’ ude til højre for dine indlæg. Hvis du kommer med et tip om, hvor i DK, du bor, bare sådan ca, så er jeg sikker på, at nogen kan komme med et godt tip om dyrlæger med “mængderabat” i nærheden af, hvor du bor.

Jeg har selv en neutraliseret hun, og hun nyder livet! Dejligt fri for hysteri og frustrationer.
Jeg har veninder, hvis hunkatte går i voldsomt løb. Det er træls for både mennesker og kat, du ser jo selv, hvor hun er ved at “gå til”.
Det er kun noget for decideret raceopdræt.

Der er altfor mange katte til alt for få hjem, så hvis du gerne vil have killinger, så er det en god mulighed at blive killinge-plejefamilie hos f eks Kattens Værn. De mangler plejefamilier, der vil opfostre ellers hjemløse killinger, især om sommeren.
http://www.kattens-vaern.dk/?side=32

Men vent med det, til dine 2 missepiger er blevet neutraliserede. Få det ordnet, jo før jo hellere.

Spørg bare igen, hvis det er :slight_smile:

Jeg bor på Amager. Har selv researchet lidt og fundet frem til en klinik på Østerbro, som tager omkring 1000 kroner for det (det er faktisk inkl øremærkning og vaccination, som et “sommertilbud”). Ifølge forbrugermagasinet TÆNK skulle det være landets billigste. Håber da også de er gode - trods prisen…

Hvis du offentliggjorde adressen, kunne det være, nogen kunne komme med en reference :slight_smile: Der er da i hvert fald et par stykker i København, jeg har hørt meget skidt om.

Felina Katteklinik på Frederiksberg kan varmt anbefales :ok:

I øvrigt vil jeg aldrig råde folk til at vælge dyrlæge ud fra priserne, men ud fra kompetencen hos dyrlægen.

Hvis det er den jeg tænker på og som reklamerer med billige priser, SÅ HOLD DIG LANGT VÆK!!!
Det samme gælder klinikken på Amagerbrogade.

Derimod har jeg hørt rimelig godt om dyrlægen på Islands Brygge, men har ikke selv været der.
Kig på andet end prisen - de skal altså have ansvaret for at lægge din kat i narkose og operere den :slight_smile:

Enig, jeg ville selvfølgelig aldrig overlade mine katte i hænderne på en dyrlæge, som nok var billig, men ikke gjorde sit arbejde tilfredsstillende. Man kan max spare 600 kr fra den billigste til den dyreste i landet, så det er jo ikke DET der skal spille den afgørende rolle, end ikke for en studerende som mig med ebbe i kassen…
Så selvf. ville det være smart at få begge katte steriliseret samtidig og overstået på en gang - og “mængderabat” er da bestemt værd at tage med.

Den dyrlæge jeg havde kig på er denne http://www.dyre-klinikken.dk- dyrlæge Per Godtfredsen, Ryesgade 100, Østerbro. Det var blot den første jeg stødte på, da jeg søgte - og han viste sig at være billig.
Som sagt er jeg dog helt åben for andre muligheder, hvis nogen kan anbefale alternativ ideelt med mængderabat. Tror jeg vil prøve og ringe og høre Bryggens Dyreklinik og Felina…

Det er lige nøjagtig den klinik jeg har hørt meget skidt om :frowning:

Tror nu altså der skal mere end 2 katte til, at der gives mængderabat.

Mit bedste råd er: Find ud af, hvilken dyrlæge du vil bruge fremover, og få så neutraliseret kattene der :slight_smile:

Jeg vil så gerne anbefale min dagligdyrlæge… Jagtvejens dyreklinik… lidt billigere end de fleste og mindst lige så omhyggelig!

Jeg vil anbefale Felina Katteklinik på Frederiksberg til hver en tid. Har altid været mere end tilfreds, når jeg har været der :slight_smile:

Jeg fik 10% rabat på 2 katte :ok: (kastration, sterilisation og 2 x chip&registrering)

Jeg takker mange gange for jeres råd og anbefalinger. Det endte med Bryggens Dyreklinik på fredag. Mit førstevalg var ellers Felina Katteklinik, men jeg kunne først få en tid om 1½ mdr pga ferie og sådan… Dyrlægemanden på “Bryggen” lød såmænd også ganske rar og kompetent (selvom det self. er et noget tyndt grundlag at dømme ham udfra…men indtil det modsatte er bevist:-)) og så er det tæt på hvor jeg bor.

Han sagde at jeg skulle sørge for at faste katten (Åse). Enten har jeg glemt det, ellers også har han ikke sagt det; gælder det også vand? Og ved I hvor længe? Jeg skal aflevere Åse kl 8 morgen…

Han gav desværre ikke “mængderabat” på to. Jeg venter derfor lidt med lille Magda, da jeg er meget lidt likvid pt (just blevet færdig med min uddannelse og lider stadig under 6 år på SU)

Det er gerne fra ca 22 aftenen før. Og hun må gerne få vand. :slight_smile:

Faste i 6 timer og må få vand op til 1 time før…min Dr. Dyrs regler:tihi:…lidt anderledes med killinger…kortere faste kan bare ikke huske, hvor meget kortere:ups:

Faste fra midnat, vand 2 timer før.

Men som du kan se er der vist lidt forskellige regler :slight_smile: