Løbetid meget tidligt?

Min ene killing (5 mdr. d. 25.) er begyndt at opføre sig underligt idag, hun miaver sådan “woooow wooooow” og ruller rundt og vil kæle rigtig meget, når man nusser hende ned af ryggen løfter hun halen op, men ikke sådan til siden…

Kan hun virkelig allerede være i løb? Hun er siameser, hvis det gør en forskel…

Kan hun faktisk godt…

Min dyrlæge kaldte det præ-løb, da jeg kontaktede ham ang min hunkat, der gik i løb som 4 mdr´s…

Jeg fandt bare aldrig helt ud af, hvad han mente med præ-løb.

Men jeg vil tro, det har noget at gøre med hormonerne på en måde…

Måske andre ved noget om det???

Jeg har aldrig hørt om præ-løb. Enten er de i løbetid eller også er de ikke. Og det er set flere gange tidligere - specielt med de orientalske racer - at de går i løb i 4-5 mdrs alderen.

Jeg har heller ikke…

Han sagde en længere smøre dengang, og at det var noget med årstiden kontra hendes alder…

Altså jeg kan ikke rigtigt forklare det… For det er SÅ længe siden, at der er smuttet lidt af det info jeg fik…

At jeg så syns det lød mærkeligt, er måske fordi jeg ikke havde såå meget erfaring med katte dengang…

Jamen naturligvis har det noget med årstid og alder at gøre, men en løbetid er vel en løbetid :smiley:

Ja det var jo det jeg osse mente…

Men jeg forstod på ham, at man kaldte det præ-løb, når ikke alle de gængse tegn var der… Atså dvs hormonerne er begyndt at røre på sig pga årstiden, men kroppen er ikke helt med…

Det var nogenlunde sådan jeg fik det af vide… Det er mange år siden såååå nogen har slettet noget fra min hukommelse:tihi:

Tror jeg har en ide om hvad dyrlægen mener, har prøvet at de kun er i løbetid en dag eller to dage når de som killinger kommer i løbetid første gang. Min yngste løbetidsmis var 4mdr, øv.
Marina

Det er ihvertfald det hun er, for da min kæreste kom hjem begyndte hun på det med at ligge halen til side… Ind imellem er hun lige normal, og så får hun lige en vræle, rulle, stritte numse tur… Den stakkels lille pige må da være helt forvirret, og hendes søster undrer sig godt nok også over hvad der foregår!!
Vores dyrlæge vil først sterilisere når de vejer over 2 kg., og det tror jeg de gør nu (vejede liiige under da vi var hos ham d. 17 dec.) så vi skal bare have dem steriliseret inden alt for længe!

Men tak for svarene, var jo helt nervøs for om hun mon bare havde det skidt på en eller anden måde, selvom jeg nu godt synes jeg kunne genkende tegnene, det er bare lige tidligt nok sys jeg…

[QUOTE=HelleRavn;96623]
Vores dyrlæge vil først sterilisere når de vejer over 2 kg., og det tror jeg de gør nu (vejede liiige under da vi var hos ham d. 17 dec.) så vi skal bare have dem steriliseret inden alt for længe![/QUOTE]

Løsningen på det problem er utrolig nemt:
Find en anden dyrlæge!
Der er dyrlæger over hele landet, der formår at sterilisere mindre killinger. Ellers ville jeg da have problemer med at få neutraliseret mine abyer :slight_smile:

Helle: Hun er siam - ja det er normalt.

MVH Helle

tillykke du har en siam - griner. og her hos mig larmede den første gang ikke nær så meget som de efterfølgende s

[quote=Vivi_Fletcher;96689]Løsningen på det problem er utrolig nemt:
Find en anden dyrlæge!
Der er dyrlæger over hele landet, der formår at sterilisere mindre killinger. Ellers ville jeg da have problemer med at få neutraliseret mine abyer :)[/quote]

Ja det ved jeg godt, men har haft lidt svært ved at finde en dyrlæge jeg følte mig tryg ved, og ham vi har nu han virker rigtig god… Men ja, de vejede hhv. 1,84 og 1,98 kg d. 17. Dec., så mon ikke den er der nu? :slight_smile:

Cleo (som er løbetidspigen) er 2 dage ældre end Victoria, så nu må vi se om hun starter når den anden stopper…:ups: Vi har ihvertfald ikke fået meget søvn inat med alt Cleo’s vrælen, og jeg synes det er lidt synd, for hun virker jo herre forvirret og Victoria kan heller ikke forstå hvad hun har gang i…

Lige et andet spørgsmål, hvordan kan det være smart i naturen at de kommer i løbetid så tidligt? De er jo ikke klar til killinger endnu, ville jeg mene. Hele pointen med en løbetid (sådan rent adfærds og instinkt mæssigt) er vel at de skal parres. Kan det være pga. avlede egenskaber at de kommer i løb så tidligt?

Jeg undres…

[quote=HelleRavn;96729]Lige et andet spørgsmål, hvordan kan det være smart i naturen at de kommer i løbetid så tidligt? De er jo ikke klar til killinger endnu, ville jeg mene. Hele pointen med en løbetid (sådan rent adfærds og instinkt mæssigt) er vel at de skal parres. Kan det være pga. avlede egenskaber at de kommer i løb så tidligt?

Jeg undres…[/quote]

Studier på vildt levende katte i Sverige viser, at kattene ofte ikke parres i deres første løbetid (McDonald og Apes), men da livet for disse katte er markant anderledes end for vores med sofa og madskål, så mener jeg ikke, at de kan sammenlignes… Jeg ved det derfor ikke. Avl gør sjove ting ved dyr nogle gange… ofte ting, som ikke var meningen.

Vidste du ikke dette før du fik Siam? Det er noget af det velkendte om racen… også at hunnerne er et kapitel for sig i løb - de kan skrige :slight_smile:

Siam er jo en naturligt forekommende kat i Thailand - det tidligere Siam-rige. Om disse kat også gik tidligt i løb, ved jeg ikke. Ved opdrætterne det?

Men da din kat jo - ifølge tidligere tråde herinde - netop er den gammeldags type, så bør dens adfærd vel ikke skyldes “ekstreme og moderniserede” avlsprogrammer???-engel

MVH Helle

Jo jeg vidste godt at de kom tidligere i løb end andre racer, men troede ikke det var i 4 mdr. alderen… Men hvad, det gør nu ikke så meget, synes mest bare det er lidt synd for pigen…

Så ifølge McDonald og Apes er den første løbetid en slags “trial-run” hvis man kan sige det? Kan være det er en måde at gøre opmærksom på sig selv som hunkat, så hannerne er klar til den næste løbetid…

Jo hun er gammeldags, og nej der er ikke det samme avlspres, men der er jo alligevel avlet på en race… Det var også mest fordi jeg ikke lige kunne se pointen i det som naturlig adfærd, altså at komme i løb så tidligt…

[quote=HelleRavn;96729]Lige et andet spørgsmål, hvordan kan det være smart i naturen at de kommer i løbetid så tidligt? De er jo ikke klar til killinger endnu, ville jeg mene. Hele pointen med en løbetid (sådan rent adfærds og instinkt mæssigt) er vel at de skal parres. Kan det være pga. avlede egenskaber at de kommer i løb så tidligt?

Jeg undres…[/quote]
Kan se du selv er kommet frem til et svar længere nede. Men vil bare lige sige, at jeg ikke rigtigt kunne se hvorfor en opdrætter skulle ville ønske at hunkattene gik tidligt i løb. Hvad skulle formålet være med det.

:slight_smile:

Jeg tror nu næppe det har noget med avl at gøre, vi er skyld i meget meeen:)
Det er kendt at de mere slanke racer er tidligt modne men som alt andet er der altid undtagelser. Jeg har haft en 6mdr gammel brite i løb og som sagt 4-5 mdr gamel burmeserkillinger. Og hannerne er også tidligt klare.
Desværre kan de parres og blive drægtige, det der nok sker er at de i ikke menneskeligt beskyttede miljøer vil have en større risiko for at miste killingerne på grund af deres umodenhed.
Marina

Helle: Jeg driller bare lidt :slight_smile:

Jeg håber misling bliver netraliseret snart så:-)

MVH

[quote=lenschow;96813]Helle: Jeg driller bare lidt :slight_smile:

Jeg håber misling bliver netraliseret snart så:-)

MVH[/quote]

I know:p og jeg ka’ tage det!

Jeg ved godt at man ikke ville avle dem til tidligt løb, det jeg tænkte var om det mon fulgte med nogen andre egenskaber, you never know…
Men det går jo nok, får dem nok steriliseret i Februar (havde lige en masse automobil udgifter her i Januar… :()

Ja januar er sjælden sjov:-)