Hej.
Jeg har en hunkat på 7 år. Hun er ikke steriliseret og kommer derfor i løbetid. Hendes løbetider har altid været forskellige i længde og hyppighed.
Hun har nu været i løbetid i ca. 3 måneder, hvilket aldrig er sket før. Jeg tror i hvertfald at det er løbetid. Hun hyler som hun normalt gør under løbetiderne, men der har indimellem, i løbet af de 3 måneder, været uger hvor hun ikke har rullet sig og strittet med numsen som hun plejer. Jeg er derfor blevet i tvivl om, om det overhoved er løbetid.
Kan hun være syg? Er det muligt at hun bare ikke kan finde ud af at komme ud af løbetiden?
Jeg synes du skal overveje at få hende neutraliseret.
Har selv haft en hunkat, jeg ikke havde travlt med at få det gjort på og da hendes historie kom til at ligne din, fik jeg det gjort. Hendes livmoder var grim og viste at hun producerede for mange hormoner så det var ved at blive et reel problem.
Så få hende neutraliseret og du vil havde en glad kat. Det var på ingen måde sjove måneder vi havde inden og hendes livmoder viste os at det skulle være blevet gjort før… den var meget størrer end en normal
Vi skal have hende steriliseret, men jeg har hørt noget om at det er bedst at gøre når hun ikke er i løbetid. Derfor ville vi vente til løbetiden stoppede, men nu er der gået 3 måneder.
Mange dyrlæger foretrækker at gøre det udenfor løbetid, men det kan lade dig gøre alligevel. Det er lidt større risiko for blødning, men en ordentlig vet kan gøre det uanset løb
Som I skal lv oplever, så ender en hunkat ofte med at gå i konstant løbetid. Og som de andre skriver hjælper kun en neutralisering, som I heldigvis allerede har planlagt. Find en god dyrlæge der kan gøre det selv om hun stadig er i løb.
Jeg er sådan set enig med det der er skrevet ovenover ift. at få hende neutraliseret
Det er rigtig som du skriver at de fleste dyrlæger foretrækker at sterilisere dem når de ikke er i løbetid, og det er også set fra et operationsmæssigt synspunkt det bedste at gøre fordi blødningsrisikoen kan blive lidt større når katten er i løbetid (og dens livmoderslimhinde derfor er fyldt med blod - helt normalt). Men når katten går i løbetid så tit også længe som du beskriver er det også en kæmpebelastning for katten at være i løbetid hele tiden - også bør den fornuftige dyrlæge kunne se at det ikke er smart at blive ved med at vente. Som andre skriver så kan en erfaren og dygtig dyrlæge sagtens neutralisere katten i sådan et tilfælde selvom den er i løbetid. Jo før jo bedre som også skrives af andre
Jeg er helt enig.
Vi har ventet, netop pga. risikoen for blødning, men det ser desværre ikke ud til at hun kommer ud af løbetiden foreløbigt. Hun kan slet ikke finde ro og taber sig altid under løbetiden. Dette har dyrelægen dog aldrig været urolig over.
Vi ringer og forhører os hos nogle forskellige dyrelæger og går med den der giver også den bedste følelse. Vi har ventet netop af frygt for at der skulle ske hende noget, men nu kan det altså ikke vente længere.