Løbetid

Min hunkat har haft fået p-piller, men fik den sidste her midt i januar. Men hun er endnu ikke gået i løb, er det normalt ?

I betragtning af årstiden er det usædvanligt :slight_smile: Har hun løbet tidligere?

Ja det var også det jeg tænkte :slight_smile: Hun fik hendes første løb da hun blev 1 år i september sidste år, og det var så der hun fik p-piller…

Så ville jeg bare vente - det skal nok komme :slight_smile:

Blev bare nervøs for om p-pillerne kunne ha ødelagt noget, eller om hun bare er efterårs typen, hvis der er noget der hedder det :smiley: Men tusind tak for svar :slight_smile:

Er der andre der har oplevet noget lignende ?

Jeg kender folk der har mistet fertiliteten på deres hunkat pga p.piller. Men det sker ikke så ofte ( hvis det gjorde var der nok færre der brugte dem).
Der er ALTID en risiko ved at stoppe en kats ( eller et menneskes) fertilitet. Det er et valg - ofte mellem pest og kolera. Og det er vigtigt at man som opdrætter
er klar over at der ER en risiko når man stopper kattens fertilitet - uanset hvilken metode man bruger.

Omvendt er der katte der er længere end andre om at komme igang igen. Så der er vel stadig håb - selv om vi faktisk er i den allermest fertile periode lige nu.

Jeg håber hun kommer i løbetid. Man kan nogengange hjælpe hunkatten ved at ændre på dens fordring til et mere stærkt foder ( i.e. killingefoder) og/eller vitamintilskud.
Blot skal du huske at du må ikke give et vitamin tilskud i mere end 14 dage hvis du fodrer med et tørfoder ( som jo allerede burde indeholde det nødvendige).

Nu ved jeg ikke hvordan du bor - men jo mere lys katten få jo bedre. Hvis hun ikke går med andre fertile katte kan man nogengange med held få en løbetid igang
via “duftprøver” fra en strintende hankat eller hunkat.

Min Snus har fået p-piller for læææænge siden.

Hun er to år på mandag, og hun har haft én (synlig, meget synlig og hørbar) løbetid :frowning:
Og den blev hun ikke gravid i, selvom vi drønede afsted med hende til hankat :frowning: :frowning:

Hun har fri adgang til løbegård, killigefoder og går sammen med to fertile hunkatte der lystigt løber.
Men Snus gør det bare ikke :frowning:

Håber virkelig ikke at hun har mistet fertiliteten, men det er jo en risiko :frowning:

Håber at hun bare er lidt sær og er længe om at komme i gang. Dyrelægen mente også at det var lidt underligt at hun gik hele sommeren igennem og først fik sin første løb i september da hun blev 1 år.

Hun har fri adgang til kattegård og jeg har også haft hende med i haven med sele på, hvor hun rigtig kunne lugte til de forskellige dufte, også duften af naboens fertile hankat :slight_smile: Det er han dog ikke mere, så den kan vi ikke bruge længere. Men vil da klart prøve det med killingefoder og vitamin tilskud, det var jeg ikke klar over kunne hjælpe :slight_smile: Og måske se om jeg kan finde en der kan levere en duftprøve. Det er rigtig gode råd :slight_smile:

Hvor er det øv med Snus, hvor længe siden er det ca. at i stoppede med p-pillerne ?? Håber at de bare er lidt forsinket :slight_smile:

Det er meget forskelligt, hvornår en hunkat løber efter p-pillestop. Nogle løber straks, andre er mange måneder om det. Du kender ikke hendes cyklus - måske er hun en af dem, der kun løber få gange om året :slight_smile:

Jeg tror også hun kunne være en af dem der løber få gange om året :slight_smile: er det så normalt at det først er sidst på året ?

Min første abys mor løb kun 1 gang årligt.
Mener hun var fra februar, så løbetiden må have været sidst på året.

Jeg har endnu til gode at høre om hunkatte, der helt mister fertiliteten pga p-piller, men det kan da ikke udelukkes at det kan ske. Jeg vil dog nærmere tro, at man blot ikke giver tid nok.

Jeg må vist bare være tålmodig og håbe at det kommer, men dejligt at høre at det er muligt at de kun kommer i løb sidst på året.

Jeg ved, at hunkatte i vore nordlige nabolande går i løb hele året rundt - selv i den meget lange mørke vinter - så giv tid:)

Så er der håb forude :smiley: Jeg må finde min tålmodighed frem :slight_smile: