Lokal arbejdstidsaftale

Iiih jeg må lige have luft…

Jeg arbejder i en organisation under Københavns Kommune, og vi har selvfølgelig en lokal arbejdstids aftale, som bl.a giver mig fri grundlovsdag, 1. maj, jule aften og nytårsaften.

I et nyhedsbrev i marts måned, melder vores souschef ud, at der nu er nye regler, og at arbejdstidsaftalen nu skal ændres. Han kommer med en lang liste over hvem der nu skal arbejde til kl. 12.00 grundlovsdag, og at sygeplejerskerne skal arbejde hele dagen 1. maj, osv osv.

Nu er vi i slut juni, og arbejdstids aftalen er stadig ikke officielt lavet om. Han sender så igen en famøst nyhedsbrev ud om, at nu skal den og den i følge deres overenskomst, selv betale sig fri juleaften og nytårsaften.

Hallo? Lokal arbejdstidsaftale?? Nej den er stadig ikke lavet om.

Han mener så, at varslingen i den der mail er helt OK.

Jeg er sur over, at han ønsker at vi pludselig skal have væsentlig ringere vilkår.

Jeg må have fat i den tillidsvalgte :mad:

[QUOTE=HelleC74;1088402]

Jeg må have fat i den tillidsvalgte :mad:[/QUOTE]

Ja, det må du, og allerhelst igår :wink:

Jeg ville også snakke med TR. Har I ikke et MED- eller SU-udvalg på din arbejdsplads. Jeg mener at de ting du beskriver burde være taget op der, men det kan du jo også spørge TR om. Jeg arbejder jo i en kommune om hvis der skal ske noget der påvirker administrationen plejer det at blive taget op i det vi kalder Rådhus-MED, hvor jeg som TR sidder med.

Jo der er et MED udvalg, som er der den nye arbejdstidsaftale skal godkendes.
Det vi er i tvivl om er, om souschefen sådan bare kan ophæve den gamle arbejdstidsaftale pr. mail til alle med under 2 mdr’s varsel.

• Men nu må vi se hvad der kommer ud af det, jeg håber selvfølgelig vi får vores gamle arbejdstidsaftale tilbage, med fri alle dagene.

[QUOTE=HelleC74;1088476]Jo der er et MED udvalg, som er der den nye arbejdstidsaftale skal godkendes.
Det vi er i tvivl om er, om souschefen sådan bare kan ophæve den gamle arbejdstidsaftale pr. mail til alle med under 2 mdr’s varsel.

• Men nu må vi se hvad der kommer ud af det, jeg håber selvfølgelig vi får vores gamle arbejdstidsaftale tilbage, med fri alle dagene.[/QUOTE]

Godt nok er jeg bestemt ikke stiv i overenskomster, men jeg vil mene, at det er så væsentlig en ændring af jeres arbejdsvilkår, at det skal varsles med jeres opsigelsesvarsel, dvs. Individuel og ikke kollektiv varsling.

Er det ikke noget med man ikke kan forringe en overenskomst mens den stadig er gældende?

Som jeg læser det, er det netop ikke overenskomsten, men den lokale arbejdstidsaftale, der opsiges.

Jeg prøvede for nogle år siden at få opsagt vores lokale arbejdstidsaftale, og det foregik ved, at orienteringen blev lagt på intranettet - jeg husker ikke præcis hvor lang varsel, vi fik, men det var i hvert fald et fælles varsel.

Jeg har jo netop valgt at blive kommunalt ansat, for at få lidt færre penge, men lidt bedre vilkår end privat. Jeg er måske bare forkælet eller noget.

Man skulle være chef! Min mand fandt lige ud af i går, at han har noget de hedder chef fridage. 3 pr. År…

[QUOTE=HelleC74;1088750]Jeg har jo netop valgt at blive kommunalt ansat, for at få lidt færre penge, men lidt bedre vilkår end privat. Jeg er måske bare forkælet eller noget.
[/QUOTE]

Hvis man med “bedre vilkår” forstår overenskomst, så er der da også mange private virksomheder, der har tegnet overenskomst :slight_smile: På den anden side mener jeg jo personligt (af erfaring), at overenskomst ikke nødvendigvis er af det bedre :slight_smile:

En overenskomst er i hvert fald ingen garanti for et godt arbejdsklima. Jeg har arbejdet et sted, hvor vi havde en super god overenskomst, men hvor ledelsen så til gengæld som minimum pressede den helt til det yderste, hvis ikke de ligefrem brød den. Med den begrundelse, at hvis vi ville det og det, var de nødt til at bryde den. Ergo det er for jeres egen skyld, at I ikke får de tillæg, I er berettiget til, eller at jeres vagtplan er helt skæv.

På den måde er det en befrielse at være der, hvor jeg er nu (statsansat), hvor reglerne bliver fulgt helt per automatik.

Så jeg vil sige, det handler mere om ledelse end overenskomst. Hvilket Helles tilfælde jo også tyder på.