Loppebehandling i drægtigheden

Næste weekend er det tid, til genbehandling med Advantage. Men tør jeg give det til Laura, det vil være 19 dage før hun har termin.
Når jeg læser indlægsseddlen står der “Undersøgelser på drægtige og diegivende samt deres afkom er begrænsede. Indtil videre er der ikke tegn på bivirkninger hos dyr”
Det gør mig lidt usikker.
Skal jeg bare give de andre katte og springe hende over, eller tør jeg godt give hende det:?

Jeg synes, at man skal begrænse kemikalier til drægtige katte og små killinger mest muligt. Så jeg ville undlade forebyggende behandling.

Det gamle behandling virker nok lidt endnu. Og loppetrykket aftager med årstiden.

vh

Andreas

Vi havde desværre fået lopper, normalt bruger vi ikke forebyggende behandling. Så dette er en genbehandling, for at få alt slået ned. Da jeg ikke er 100% sikker på at vi er loppefri nu.

Jeg ville i stedet købe frontline spray, det må bruges til helt små killinger, så mon ikke det er mere sikkert for fostrene at bruge? Killingerne skal jo alligevel have en tur når de ikke er så gamle, så det ikke bliver dem lopperne hopper på :slight_smile:

I kan ikke regne med at være loppefrie før efter ½ år med behandling, da det er så længe at de æg, der ligger i omgivelserne kan klække.

Vi har behandlet kattene 2 gange med Capstar, 1 gang med Advantage, vasket alle puder/tæpper og huler, kradsetræerne er behandlet med Flea-X, støvsuger dagligt og fået nye møbler:p.
God undskyldning for nye møbler.

Her hos mig er der 1 som har loppeallergi og 1 som jeg slet ikke kan komme til at give behandling og en der ikke får pga planlagt graviditet.

Men resten af flokken behandles, hendes som har loppeallergi ligger meget sammen med hendes som ikke vil behandles. og viceversa. Jeg har ingen lopper - men ved jo den ene har loppeallergi af en grund. En bides i øvrigt også let og behandles så ikke og har ikke et eneste bid heller. At 3 ud af 5 behandles forebyggende eller akut er her nok til at ingen har lopper.

Jeg ville undlade at behandle den gravide, hvis de små og mor får lopper så ville jeg tage den derfra. Men nok tjekke op på om den nye pille til hunde mon kunne bruges til katte… den skulle være sikker selv i drægtighed og fostre. Den går i blodet.

Mine færdes over alt, jeg støvsuger i ny og næ og forebygger altid. medmindre vi får under minus 10 grader i over 14 dage…

Du kan godt bruge frontline til drægtige katte, især i sidste trimester hvor der ikke længere er samme risiko for udvikling af defekter, men jeg ville heller ikke bruge giftstoffer så lidt som muligt hos drægtige. En mere besværlig men rimelig effektiv behandling er daglig kæmning med loppekam og så nøjes med at behande de andre katte med advantage.

Bravecto(tyggepillen) til hund kan ikke bruges til kat! Det tilsvarende middel beregnet til kat skal stadig dryppes i nakken.

Marina

Hvad med Stronghold?, ville i bruge det?

Personligt ville jeg ikke behandle en der skulle være gravid et par mdr før planlagt graviditet. Jeg ville ej heller behandle under graviditet eller imens der var små i huset. Jeg ville tilgengæld behandle alle de andre dyr i huset og støvsuge grundigt, vaske alle kurve på 60 grader mv … om jeg fik lopper og ellers kun behandle de angrebne forebyggende.

Jeg har hørt for meget til at jeg vil tage nogen som helst chancer hvor det ikke er livsnødvendigt

[QUOTE=catsanddogs;1211575]Personligt ville jeg ikke behandle en der skulle være gravid et par mdr før planlagt graviditet. Jeg ville ej heller behandle under graviditet eller imens der var små i huset. Jeg ville tilgengæld behandle alle de andre dyr i huset og støvsuge grundigt, vaske alle kurve på 60 grader mv … om jeg fik lopper og ellers kun behandle de angrebne forebyggende.

Jeg har hørt for meget til at jeg vil tage nogen som helst chancer hvor det ikke er livsnødvendigt[/QUOTE]

Nu har jeg altså set små killinger, der var så fyldt med lopper, at de næsten sugede livet ud af killingerne. Det var ganske vist ikke mine killinger, men et forfærdelig syn, jeg nok aldrig glemmer. Måske derfor jeg er lidt nervøs, for stadig at have lopper når killingerne bliver født.

Men jeg har fået lidt mere ro i sindet, efter at have talt med flere opdrætter, med rigtig mange års erfaring.

Lyder godt, jeg tror ej heller du får et loppe cirkus om du behandler forebyggende alle de andre og får du/har du lopper kan du i England købe effektive midler til overkommelig pris til omgivelserne.

Jeg har vist forsat en stående fra da jeg boede et sted til leje der udviklede sig til loppecirkus og ja det var sådan jeg opdagede jeg havde en loppe allergiker.

Jeg har også set helt små som har været helt sat til af lopper, jeg har så også lagt mærke til de andre dyr og omgivelserne. Jeg har aldrig set helt små loppe plaget i den grad hos nogen der gjorde noget for at bekæmpe lopperne inden de var blevet til et cirkus

[QUOTE=catsanddogs;1211690]Lyder godt, jeg tror ej heller du får et loppe cirkus om du behandler forebyggende alle de andre og får du/har du lopper kan du i England købe effektive midler til overkommelig pris til omgivelserne.

Jeg har vist forsat en stående fra da jeg boede et sted til leje der udviklede sig til loppecirkus og ja det var sådan jeg opdagede jeg havde en loppe allergiker.

Jeg har også set helt små som har været helt sat til af lopper, jeg har så også lagt mærke til de andre dyr og omgivelserne. Jeg har aldrig set helt små loppe plaget i den grad hos nogen der gjorde noget for at bekæmpe lopperne inden de var blevet til et cirkus[/QUOTE]
Ja undskyld men det virker ikke til at du læser hvad der svares?
Det er jo netop IKKE forebyggende irene skal behandle! Der ER konstanteret lopper så de skal væk - ikke bare forebygges! :wink:

Irene skønt du har fundet løsning så du hurtigt kan blive fri af det skidt uden at kattene blev hårdt ramt :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1211733]Ja undskyld men det virker ikke til at du læser hvad der svares?
Det er jo netop IKKE forebyggende irene skal behandle! Der ER konstanteret lopper så de skal væk - ikke bare forebygges! :wink:

Irene skønt du har fundet løsning så du hurtigt kan blive fri af det skidt uden at kattene blev hårdt ramt :)[/QUOTE]

Kan man ikke behandle forebyggende de andre så de kommende små ikke smittes? undskyld mig - måske du burde læse :slight_smile:

Du forebygger ikke det som er ramt…
Har en kat påvist loppe, må man gå ud fra alle har - lopper smitter sådan jævnt meget og er i omgivelser osv osv = alt skal behandles, ikke forebygges… :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1211764]Du forebygger ikke det som er ramt…
Har en kat påvist loppe, må man gå ud fra alle har - lopper smitter sådan jævnt meget og er i omgivelser osv osv = alt skal behandles, ikke forebygges… :)[/QUOTE]

tjaaa hergå det da ellers glimrende med at holde alle loppefri ved at behandle 3 ud af 5… så det vil jeg så fortsat kalde forebyggende behandling. Jeg regner bestemt ikke med at nogen her uanset str. får lopper. Og da jeg havde lopper var der såmen stadigt en der ikke var i behandling og lopperne blev udryddet alligevel.

Man kan ikke altid gå ud fra … desuden er behandling ligesom forebyggende for at der kommer flere lopper - undlader man at gøre noget så får man da først lopper. Behandling og forebyggelse er egentligt 2 sider af samme sag.

Det skal forebygges at de små får lopper, derfor skal alle behandles, jeg ville personligt ikke behandle moderen til de små. Men da alle de andre bliver det ser jeg det ikke som et problem, lopperne skal nok hoppe på de andre også.

Behøves der mere ordkløveri over lopper?

Hejsa.

Vi fik af vores dyrlæge anbefalet “Program Vet” det gives i munden og kan bruges til både drægtige og divegivende hun katte.
Det er også blevet brugt for at undgå lopper her hen over sommeren.

Hvis du googler Stronghold vet og læser “produktresume”, kan du se følgende:

[I]4.7 Anvendelse under drægtighed, laktation eller æglægning
Drægtige og diegivende hunde og katte kan behandles med STRONGHOLD.

[/I]Ville jeg selv gøre det? Nej det ville jeg ikke.
Jeg ville behandle de andre dyr og omgivelserne, men aldrig en drægtig / diegivende kat eller en kat jeg forventer at få parret “her og nu”.

PS. jeg har selv - for år tilbage - haft et voldsomt loppeangreb, og det eneste, der hjalp var Stronghold samt intensiv rengøring og min damprenser.
Jeg har ikke set så meget som skyggen af en loppe siden :høhø: