Hej alle katteelskere.
En lille forespørgsel om hjælp omkring Seresto loppehalsbånd og bivirkninger.
Jeg har to indekatte, men i juli sidste år flyttede jeg ind i en lejlighed med gulvtæpper over det hele, hvor hende der boede her før havde en udekat. Hun har så ikke behandlet imod lopper og mine to på daværende tidspunkt ubehandlede indekatte blev jo så frygtelig ramt af lopper - ved den ene kæmning fandt jeg 21 lopper på hankatten!
Desværre er vi i den situation, at min hankat har loppeallergi, så jeg bruger en formue på behandling hele tiden (prisen er ligegyldig, min lille hankat skal bare få det godt igen, så den kommentar skal ikke tolkes som brok). Jeg har prøvet at forskellige pipetter i nakken, jeg har skiftet gulv, så nu er der kun gulvtæppe i soveværelset, vi støvsuger ofte, sprøjter soveværelset med noget som dræber de levende lopper, men som ikke er farligt for kattene, bader dem med loppeshampoo er også prøvet og ekstra kraftigt loppemiddel fra dyrlægen har heller ikke taget dem alle.
Dyrlægens sidste forslag var så to loppehalsbånd fra Bayer - det hedder Seresto. Jeg har selvfølgelig været så dum at smide indlægssedlen ud!
Mit spørgsmål er så, om I kender produktet og ved hvilke bivirkninger det kan give? De fik begge deres halsbånd på den 26.3.14.
Min hankat - selvfølgelig også ham der er allergisk - er begyndt at kaste op, være sløv og leger sjældent nu. Han spiser og drikker dog stadig fint! han er normalt en rigtig kæletrold, men for tiden vil han bare gerne ligge for sig selv.
Kan det være halsbåndet han ikke kan tåle, noget af det aktive stof i halsbåndet som han slikker i sig eller er han “bare” blevet ramt af sygdom?
Håber I kan hjælpe. Jeg er så bekymret for ham 
På forhånd tak!
Fra indlægssedlen:
Bivirkninger
Hos dyr, der ikke er vant til at bære halsbånd, kan mindre adfærdsændringer, som f.eks. kradsen omkring halsbåndet, lejlighedsvis forekomme i de første dage efter halsbåndet er sat på. Kontrollér, at halsbåndet ikke er for stramt.
Milde reaktioner som f.eks. pruritus, erythem og hårtab omkring halsbåndetkan opstå. Disse tilfælde er sjældne hos hund og ualmindelige hos kat og bedring ses sædvanligvis inden for en til to uger, uden at halsbåndet fjernes. I enkelte tilfælde kan det tilrådes midlertidigt at fjerne halsbåndet indtil symptomerne er forsvundet.
I meget sjældne tilfælde kan der hos hund og i sjældne tilfælde hos kat opstå reaktioner som dermatitis, inflammation, eksem eller hudlæsioner omkring halsbåndet. I disse tilfælde anbefales det at halsbåndet fjernes.
Hos katte kan der i starten, i sjældne tilfælde, ses lette og forbigående reaktioner så som depression, ændret spisemønster, savlen, opkast og diarré. Som ved andre produkter, der påføres huden, kan der hos hypersensitive dyr opstå kontaktdermatitis.
Hyppigheden af bivirkninger er defineret som:
- Meget almindelig (mere end 1 ud af 10 dyr, der viser bivirkninger i løbet af en behandling)
- Almindelige (mere end 1, men mindre end 10 dyr i 100 dyr)
- Ikke almindelige (mere end 1, men mindre end 10 dyr i 1.000 dyr)
- Sjældne (mere end 1, men mindre end 10 dyr ud af 10.000 dyr)
- Meget sjælden (mindre end 1 dyr ud af 10.000 dyr, herunder isolerede rapporter)
- Ukendt (frekvensen kan ikke estimeres ud fra de tilgængelige data)
Lopper kan godt være en sej omgang at slippe af med :S Advantage i nakken er ikke værst… og hvis han er meget påvirket af kløe pga. allergien så tal evt. med dyrlægen om et lille stik depo-medrol så han kan få ro og hele op, mens I forhåbentlig slipper af med lopperne. Frontline spray virker med sikkerhed også, men de skal altså have ret meget så huden bliver ordentlig fugtet, og de fleste katte synes det er en skod-runde at blive udsat for!
Jeg har for nyligt set sådan en pudslig elektrisk “loppefælde” hos dyrlægen - jeg aner ikke om den virker, og de var heller ikke stensikre, men du kan da kigge lidt på den: http://www.dyrenesbutik.dk/loppemidler/myfleatrap-loppefaelde
VH
Susanne
Ja loppehalsbånd kan give disse bivirkninger - jeg kan godt se dit problem, men jeg ville tage det af, når katten reagere sådan. Har du overvejet nogle af de alternative metoder? Der findes mange - kontakt fx Kirsten Brock - http://www.hojbydyreklinik.dk/om-os/personale.html
Eller Lise Bang http://www.alternativdyrlaege.dk/velkommen.html