Loppekur til killing på 5 uger?

Jeg står desværre i den uheldige situation med en mormis og killing på 5 uger som har taget lopper til sig.

Jeg har hørt en masse negative ting omkring Frontline, så derfor er jeg selvfølgelig gået over til Advantage til Mijv, min voksne kat, men hvad skal jeg egentlig give killingen

Som jeg har læst mig frem til, er der kun to produkter jeg kan benytte så længe killingen ikke er 8 uger gammel. Frontline Spray eller den økologiske loppespray: “Exner Petguart”, som kun bekæmper, men ikke er forebyggende.

Linket kan ses her:
www.dogshop.dk/shop/exner-petguard-oekologisk-4779p.html

Jeg har også fået anbefalinger i at jeg bare kan " nøjes" med at vaske killingen i vand og opvaskemiddel? Nogle der har erfaringer med det i stedet?

Frontline spray er det jeg har prøvet til hittekillinger i den alder :slight_smile:

Og nej, opvaskemiddel tror jeg absolut ikke er godt nok, det slår jo ikke lopperne ihjel… Men man kan også hjælpe ved at kæmme katten med sådan en lusekam, og så slå dem ihjel man fanger (godt med negle der, hehe… )

ikke bad og opvaskemiddel …frontline spray må være det bud jeg kan komme med…killingens alder taget i betragtning

[QUOTE=Mijv;665948]Som jeg har læst mig frem til, er der kun to produkter jeg kan benytte så længe killingen ikke er 8 uger gammel. Frontline Spray eller den økologiske loppespray: “Exner Petguart”, som kun bekæmper, men ikke er forebyggende.
Brug Frontline Spray, men hæld noget af det ud i en lille skål og dyp en vatrondel i det (eller spray direkte tæt på vatrondellen) og gnid så ind i killingens pels. Bagefter kan du føntørre killingen ved svag varme og styrke (ikke i ansigtet).

Jeg har også fået anbefalinger i at jeg bare kan " nøjes" med at vaske killingen i vand og opvaskemiddel? Nogle der har erfaringer med det i stedet?
Det eneste, du får ud af det, er meget rene lopper :tihi:
[/QUOTE]
Jeg har brugt denne fremgangsmåde uden problemer på killinger, der kun var 3 dage gamle.

Ja, det eneste du kan bruge til killingen lige nu er Frontline Spray. Min erfaring er dog at det ikke virker, så jeg ville nok også kæmme killingen med en loppekam nogle gange dagligt.

Killingen må gerne få Advantage når den runder 1 kg.

[QUOTE=DK Thomani;666234]Ja, det eneste du kan bruge til killingen lige nu er Frontline Spray. Min erfaring er dog at det ikke virker, så jeg ville nok også kæmme killingen med en loppekam nogle gange dagligt.

Killingen må gerne få Advantage når den runder 1 kg.[/QUOTE]

Mange tak for rådet. Lige nu er jeg godt nok stoppet med at veje hende, da hun simpelthen er for livlig i vægtskålen. Men mit bedste bud er at hun kun vejer 500 gram indtil videre.

Der er ikke andet for end at prøve frontline så

Bare af ren nysgerrighed, hvordan kan det så være at du ikke sprayer direkte på? Er det fordi at der er stor risiko for at killingen får det i øjne, næse og øre?

Spraystrålen er for stor i forhold til killingens størrelse og så vil meget gå til spilde ud i luften.
Jeg undgår også, at meget af spritten kommer på killingen.
Med en vatrondel kan du også komme ind i lyske og armhule og bag ørerne.
Killingen stresses ikke af den “hvæsende” lyd fra pumpen.
Den er vant til at blive gnedet (slikket) over hele kroppen, så det er en berøring, den er fortrolig med.

Og ja, så er jeg sikker på, at den ikke får det i ansigtet.

ØV, frontline går jo ikke ind og bekæmper æggene. Så kan jeg vel ikke lave andet at sprøjte i lang tid fordi æggene bliver ved med at udklække. Jeg har nu fået købt frontline i den lille flaske og vatrondeller.

Sørg for at støvsuge ofte især gulve/tæpper og de steder kattene bedst kan lide at ligge.

Loppeæg er glatte og glider ud af pelsen og ned på (f.eks) gulvet hvor larverne lever af loppeekskrementer som består af 80% blod.

men giver man frontline eller et andet hvilket som helst loppemiddel næsten, går det vel ind og ligger en " hinde" af luft, som så gør, at eventuelle andre lopper ikke springer på katten bagefter, ikke?

Synes der er en enorm dårlig brugsvejledning med til dette produkt desuden.

Skal jeg købe et middel der bekæmper omgivelserne ved siden af, eller kan jeg “nøjes” med bare at gøre rent og støvsuge?

[QUOTE=Mijv;666483]men giver man frontline eller et andet hvilket som helst loppemiddel næsten, går det vel ind og ligger en " hinde" af luft, som så gør, at eventuelle andre lopper ikke springer på katten bagefter, ikke?

Synes der er en enorm dårlig brugsvejledning med til dette produkt desuden.

Skal jeg købe et middel der bekæmper omgivelserne ved siden af, eller kan jeg “nøjes” med bare at gøre rent og støvsuge?[/QUOTE]

nøjes med ast støvsuge i første omgang - vær mega grundig… at begynde at sprøjte er overkill i første omgang hvis du støvsiger 1-2 gange om dagen

Når jeg har sprøjtet Silke, hvor lang tid skal der så gå før jeg kan lade Mijv se sin killing igen. Hvad nu hvis killingen slikker sig bagefter?

Det er derfor, du skulle føntørre den forsigtigt, for så kunne hun de være sammen lige bagefter.