Hvor gamle skal killinger være for at de må få loppekur? Kan det skade killingerne hvis man giver moren loppekur? :?
Tag til dyrlægen og køb en pulver loppekur, den kan killing og mormis tåle nu hvor hendes killing ikke er så gammel. Dine andre katte skal have alm. loppekur, dvs. dryp i nakken men mormis og killing skal pulveres til. Det vigtigste derefter er næsten at støvsuge, støvsuge, støvsuge og vask gulv og tørre af, så æggene og andre levende lopper gensmitter.
tak
Bamse - Pulver loppekur? Hvad er det for noget?
Mahia - Jeg havde hittekillinger med utøj (godt nok lus), det blev behandlet med frontline spray, der også virker mod lopper, og må bruges ned til tre dage så vidt jeg husker…
Frontline loppespray virker fortrinligt på helt små killinger, opdagede vi, da vi havde Lucy og hendes killinger og alle deres lopper i pleje. Jeg kender ikke til nogen pulver loppekur…
Jeg har så lige opdaget, at Program Vet er kommet i en ny udgave, som gives i maden:? Er det for længe siden, jeg har haft brug for loppemiddel, siden jeg ikke kender til dette:? (mine understregninger - ikke mine stavefejl)
Program Vet -En krammesikker loppeløsning
Program Vet gives sammen med et måltid én gang om måneden, som tabletter til hund og mikstur til kat. Det aktive stof i Program Vet hedder lufenuron. Efter indgift spreder det sig i kroppen, hvor det lagres i fedtvævet. Herfra frigives det langsomt til blodet.
Når lopperne suger blod optager de så stoffet samtidig.
Lufenuron påvirker ikke selve loppen med overføres til dens æg, som senere bliver til larver. Larverne forhindres i at udvikle sig til voksne lopper og dør. Således bliver der færre og færre voksne lopper og til sidst er loppe problemet løst. Populært kan man vel sige at man sætter lopperne på p-piller.
-Program vet er bedst egnet til forebyggelse af loppeangreb, behandler man et dyr som allerede er angrebet bør man samtidigt give et middel der dræber voksne lopper.
Program vet kan gives til hvalpe og killinger allerede når de stopper med at dige.
Eva - Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad der hedder. Det er et hvidt pulver som skal drysses ned i pelsen på kattene og så masseres rundt. Det kan gentages hver 14 dag. Vi købte det (eller jeg tror faktisk Langå Dyrehospital donerede det til min mors tilløber kats killinger) ved dyrlægen. Det kostede vist nok omkring 130 kr,
Det lyder som samme process men flasken var ikke den samme.
[QUOTE=dkkorat;585750][…] Jeg har så lige opdaget, at Program Vet er kommet i en ny udgave, som gives i maden:? Er det for længe siden, jeg har haft brug for loppemiddel, siden jeg ikke kender til dette:? […]
Program Vet gives sammen med et måltid én gang om måneden, som tabletter til hund og mikstur til kat. Det aktive stof i Program Vet hedder lufenuron. Efter indgift spreder det sig i kroppen, hvor det lagres i fedtvævet. Herfra frigives det langsomt til blodet.
Når lopperne suger blod optager de så stoffet samtidig.
Lufenuron påvirker ikke selve loppen med overføres til dens æg, som senere bliver til larver. Larverne forhindres i at udvikle sig til voksne lopper og dør. Således bliver der færre og færre voksne lopper og til sidst er loppe problemet løst. Populært kan man vel sige at man sætter lopperne på p-piller.
-Program vet er bedst egnet til forebyggelse af loppeangreb, behandler man et dyr som allerede er angrebet bør man samtidigt give et middel der dræber voksne lopper.
Program vet kan gives til hvalpe og killinger allerede når de stopper med at dige.
[/QUOTE]
Jeg synes, det lyder præcis, som det Program Vet vi har brugt de sidste 15 år. Og det har i hvert fald holdt lopperne totalt væk her i huset…
Men Program Vet plejer da også at blive dryppet i nakken:? Det er da ikke en mikstur, man giver i maden:? Det har vi da iaf aldrig gjort…
Program vet har da altid været mikstur, eller indsprøjtninger - du må forveksle det med noget andet.
Herhjemme har vi fra også altid dryppet i nakken? Om det så var frontline program vet, frontline combo eller advantage? :?
Ja, sådan kan verden se så forskellig ud. Vi havde aldrig prøvet det med at dryppe i nakken, før vi ved en fejl havde fået en omgang Frontline hjem, så for os føltes det som en meget underlig måde at bekæmpe lopper på.
I brugsanvisningen til Program Vet står der “til oral suspension”. Det anbefales at blande det op med foder, men plastampullens indhold kan også sprøjtes direkte i kattens mund, hvilket vi altid har foretrukket. Så får de lidt ekstraguf bagefter til trøst.
Og lad os lige slå fast - uanset hvad man bruger, så følg for guds skyld brugsanvisningen!