Loppemiddel til hunde gør katte syge

[QUOTE=Mega;970186]Bruger ikke Bayvantic, men det må pokker tage mig være kradse sager.

Forsigtighedsregler: Undgå at pipettens indhold kommer i kontakt med øjne eller mund på hunden. Tillad ikke nyligt behandlede dyr at slikke på hinanden. Tillad under ingen omstændigheder at behandlede hunde får adgang til nogen form for overfladevand i mindst 48 timer efter påføringen, da præparatet er skadeligt for organismer i vandet.

Særlige forsigtighedsregler for den person, der administrerer præparatet: Undgå at hud, øjne og mund kommer i kontakt med præparatet. Spis, drik og ryg ikke under påføringen. Vask hænderne grundigt efter brug. Ved spild af præparatet på huden afvaskes denne straks med sæbe og vand. Personer med kendt hudoverfølsomhed kan være særligt følsomme overfor dette præparat. De hyppigste kliniske symptomer, der i meget sjældne tilfælde kan forekomme, er forbigåede følelsesreaktioner i huden så som snurrende følelse, brændende følelse eller følelsesløshed. Hvis præparatet kommer i øjnene ved uheld, skylles de grundigt med vand. Søg straks lægehjælp og vis indlægssedlen til lægen, hvis hud- og øjenirritationer vedvarer, eller hvis præparatet ved et uheld sluges. Behandlede dyr bør omgås med forsigtighed indtil påføringsstedet er tørt (gælder især børn). Dette kan f.eks. sikres ved at behandle dyrene om aftenen. Nyligt behandlede dyr bør IKKE gives lov til at sove sammen med deres ejere/husets børn.

Andre informationer: Opløsningsmidlet i Bayvantic ® Vet. kan forårsage pletter på visse materialer, såsom plast, læder, tekstiler og behandlede overflader. Lad derfor væsken tørre inden kontakt med disse materialer tillades.

For mig at se må det kræve en yderst robust hundehud :-([/QUOTE]

Det lyder faktisk som noget der kun burde bruges i et kemisk/biologisk lab… og det lyder jo som om at man bør isolere hunden bagefter, selvom det ikke er skrevet direkte

Ja, og lad os lige få det straight… apoteket blev bedt om loppemiddel til store hunde, fordi mange jo bruger at dele sådan nogle pipetter over flere katte. Da man ikke havde det ønskede middel, foreslog apoteket (stadig fordi de var blevet bedt om midlet til HUNDE!) at man brugte Bayvantic i stedet…
Det kostede to katte livet - og en tredje var meget syg…

Jeg gider ikke rejse mig op og tjekke lige nu… men jeg er ret sikker på at der står noget lignende i de pakker med frontline, som jeg har liggende…
Loppemidler er kradse sager! helt lige meget mærket…

Jah derfor skal man også altid læse på pakken og indlægssedlen, inden man bruger det :blegne:

[QUOTE=Ann K;970218]Ja, og lad os lige få det straight… apoteket blev bedt om loppemiddel til store hunde, fordi mange jo bruger at dele sådan nogle pipetter over flere katte. Da man ikke havde det ønskede middel, foreslog apoteket (stadig fordi de var blevet bedt om midlet til HUNDE!) at man brugte Bayvantic i stedet…
[/QUOTE]

Historien kan læses her, hvis det er :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;970218]Ja, og lad os lige få det straight… apoteket blev bedt om loppemiddel til store hunde, fordi mange jo bruger at dele sådan nogle pipetter over flere katte. Da man ikke havde det ønskede middel, foreslog apoteket (stadig fordi de var blevet bedt om midlet til HUNDE!) at man brugte Bayvantic i stedet…

Jeg gider ikke rejse mig op og tjekke lige nu… men jeg er ret sikker på at der står noget lignende i de pakker med frontline, som jeg har liggende…
Loppemidler er kradse sager! helt lige meget mærket
…[/QUOTE]

Bliv bare siddende :wink: Skrev det fordi det lyder som det der står på mange af mine sikkerhedsdatablade over de ting jeg bruger i lab… og undrer mig egentlig lidt over at et loppemiddel må sælges uden medfølgende sikkerhedsdatablad når det er så slemt som angivet af Mega (det med blåt skrevne længere oppe som jeg antager er fra indlægssedlen i produktet?)

Kan huske første gang vi købte Frontline - da læste jeg nemlig indlægssedlen igennem… jeg var godt nok skeptisk over at skulle hælde den slags på mine dyr!
Og jeg har da gennem årene også hørt om både hunde og katte som har haft en eller anden form for overfølsom reaktion overfor vist nok alle midler på markedet - det eneste som så er dødeligt giftigt for katte er bayvantic…

Da jeg boede hjemme brugte vi Frontline.
Og det fjernede da flere gange min neglelak, hvis jeg ikke var præcis nok.

[QUOTE=Vipstøsen;970250]Bliv bare siddende :wink: Skrev det fordi det lyder som det der står på mange af mine sikkerhedsdatablade over de ting jeg bruger i lab… og undrer mig egentlig lidt over at et loppemiddel må sælges uden medfølgende sikkerhedsdatablad når det er så slemt som angivet af Mega (det med blåt skrevne længere oppe som jeg antager er fra indlægssedlen i produktet?)[/QUOTE]
Det er fra produktbeskrivelsen fra producenten (via Google). Ilægssedlen har jeg aldrig set.

[QUOTE=Ann K;970273]Kan huske første gang vi købte Frontline - da læste jeg nemlig indlægssedlen igennem… jeg var godt nok skeptisk over at skulle hælde den slags på mine dyr!
Og jeg har da gennem årene også hørt om både hunde og katte som har haft en eller anden form for overfølsom reaktion overfor vist nok alle midler på markedet - det eneste som så er dødeligt giftigt for katte er bayvantic…[/QUOTE]
Og Expot - ikke at glemme.

Der står ikke nært de samme forholdsregler i f.eks. produktbeskrivelsen for Advantage.