Har I set dette idag på tv2.dk??
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-59093433:katte-forgiftet-af-loppemiddel-til-hunde.html
Har I set dette idag på tv2.dk??
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-59093433:katte-forgiftet-af-loppemiddel-til-hunde.html
Bayvantic er giftigt for katte ja, men jeg giver da Thea Adv til hund efter råd herinde fra. Der køber jeg den store til hund og måler de der 0,4ml op til Thea og 0,6ml op til Tjalfe med en sprøjte. Thea har endnu ikke reageret på det og er absolut upåvirket, Tjalfe hader de dråber og han er immervæk hunden.
God idé at advare, men tåbelig artikel. “Et loppebekæmpelsesmiddel, for hunde” skriv da lige navnet, så svært er det jo heller ikke at stave til Bayvantic
Jeg køber altid Bayvantic til vovsen, og Advantage til store hunde til misserne
Ikke kun Bayvantic - også Expot er giftigt for katte.
Og det kan så være farligt for dine katte at komme i nærheden af hunden, efter du har behandlet den med Bayvantic. Får kattene indtaget den mindste smule Bayvantic, så er det livstruende.
Tjaa… det fortsætter jeg med at gøre, da bayvantic er effektiv mod flåter.
Og det har vi gjort de sidste 12 år.
[QUOTE=DK Blackangel;969632]Tjaa… det fortsætter jeg med at gøre, da bayvantic er effektiv mod flåter.
Og det har vi gjort de sidste 12 år.[/QUOTE]
Er det nemmeste svar ikke bare at I selvfølgelig passer på, og tager jeres forholdsregler når hunden har fået en kur, så kattene ikke kommer kontakt med hunden lige efter, i stedet for den der attitude med “Det har vi altid gjort, så det bliver vi ved med”
Vi tager ikke særlige forholdsregler
Vi er så priviligerede, at vi har en langhåret vovse, og bayvantic skal gives på huden.
Nemlig:ok:
[QUOTE=DK Blackangel;969645]Vi tager ikke særlige forholdsregler
Vi er så priviligerede, at vi har en langhåret vovse, og bayvantic skal gives på huden.[/QUOTE]
Det må være skønt, når man er sikker på der ikke pludseligt sker noget alligevel en dag, fordi man ved det er naboen der vil får problemet og aldrig en selv.
Gad egentlig ikke svare …
[QUOTE=DK Blackangel;969645]Vi tager ikke særlige forholdsregler
Vi er så priviligerede, at vi har en langhåret vovse, og bayvantic skal gives på huden.[/QUOTE]
Jeg ville godt nok være MEGET påpasselig hvis jeg var dig Susanne …Du skriver godt nok at I aldrig har set ulykker ved det, men måske du alligevel ‘måske’ kan finde løsningen til de lidt uforklarlige sygdomme du har stødt på gennem de seneste år ? Jeg husker især en misling af dine, hvor både du og dyrlægen havde svært med at sætte en diagnose - Ikke sikkert det skyldes loppemidlet, men måske ?
Den misling du omtaler, hvis jeg gætter rigtig, så mener du Jade. Hun var syg, allerede da vi fik hende hjem som 12-ugers, og hun blev aflivet med 1 ½ år. Dette skyldes så næppe bayvantic.
Det var bla. hende jeg tænkte på Susanne. Men jeg synes osse du siden har omtalt andre problemer.
Jeg påstår heller ikke at det har nogen sammenhæng, jeg siger bare at det kan have sammenhæng, det er vel ikke for ‘sjov’ at der skrives det kan være farlig for katte. Og selvom det er en hund med lang pels, så kan der sagtens ske nærkontakt med stedet - Du fortæller jo ofte at dine katte er meget glade for jeres vovse og gerne putter sammen med den. Og især killinger ved vi alle hvordan de søger ned i pelsen på både katte og hunde.
[QUOTE=Alice;969736]Det var bla. hende jeg tænkte på Susanne. Men jeg synes osse du siden har omtalt andre problemer.
Jeg påstår heller ikke at det har nogen sammenhæng, jeg siger bare at det kan have sammenhæng, det er vel ikke for ‘sjov’ at der skrives det kan være farlig for katte. Og selvom det er en hund med lang pels, så kan der sagtens ske nærkontakt med stedet - Du fortæller jo ofte at dine katte er meget glade for jeres vovse og gerne putter sammen med den. Og især killinger ved vi alle hvordan de søger ned i pelsen på både katte og hunde.[/QUOTE]
Ja, jeg havde en plante, der var giftig, og som killingerne spiste af, og da planten var væk, var problemerne væk. Så jeg ved ikke helt, hvad du tænker på?
Jeg kunne ikke drømme om at bruge Bayvantic - heller ikke selv om jeg har langhårede hunde Slet ikke så længe at jeg har katte, der næsten kan tage navneforandring, fordi de skal putte sig godt ind i pelsen på hundene… jeg tør simpelthen ikke!
Jeg har hidtil brugt frontline - simpelthen fordi det er meget effektivt mod flåter, som er det der er størst problemer med her, hvor jeg bor…
Godt nok er det så ikke videre godt mod lopper, men det må jeg så leve med… og behandle hvis/når der kommer hoppedyr.
Det har hidtil fungeret perfekt efter hensigten…
Dog måtte jeg i sidste måned købe loppekur til hele Banden, da jeg efter en luftetur fandt EN loppe på Nanna - det er for øvrigt første gang at de katte, vi har nu, har fået loppekur… og Ting og Leo er altså begge fyldt 7 år!
Sidste år læste jeg en rigtig trist historie på et andet katteforum om Bayvantic… en ekspedient på apotek havde rådet denne person til at tage Bayvantic til sin kat fordi apoteket var udløbet for loppemidler til kat… den stakkels person mistede 4 el. 5 katte på den bekostning. Fik dem ellers til dyrlæge, men der var ikke noget at gøre Det må have været forfærdeligt
Ja, den var også herinde…
Og trods advarsel på pakning og ilægssedler opstår de ulykkelige situationer gang på gang
Og det er bare ikke godt nok af den ekspedient på apoteket ikke at vide sådan noget. Det skal man vide!
Bruger ikke Bayvantic, men det må pokker tage mig være kradse sager.
Forsigtighedsregler: Undgå at pipettens indhold kommer i kontakt med øjne eller mund på hunden. Tillad ikke nyligt behandlede dyr at slikke på hinanden. Tillad under ingen omstændigheder at behandlede hunde får adgang til nogen form for overfladevand i mindst 48 timer efter påføringen, da præparatet er skadeligt for organismer i vandet.
Særlige forsigtighedsregler for den person, der administrerer præparatet: Undgå at hud, øjne og mund kommer i kontakt med præparatet. Spis, drik og ryg ikke under påføringen. Vask hænderne grundigt efter brug. Ved spild af præparatet på huden afvaskes denne straks med sæbe og vand. Personer med kendt hudoverfølsomhed kan være særligt følsomme overfor dette præparat. De hyppigste kliniske symptomer, der i meget sjældne tilfælde kan forekomme, er forbigåede følelsesreaktioner i huden så som snurrende følelse, brændende følelse eller følelsesløshed. Hvis præparatet kommer i øjnene ved uheld, skylles de grundigt med vand. Søg straks lægehjælp og vis indlægssedlen til lægen, hvis hud- og øjenirritationer vedvarer, eller hvis præparatet ved et uheld sluges. Behandlede dyr bør omgås med forsigtighed indtil påføringsstedet er tørt (gælder især børn). Dette kan f.eks. sikres ved at behandle dyrene om aftenen. Nyligt behandlede dyr bør IKKE gives lov til at sove sammen med deres ejere/husets børn.
Andre informationer: Opløsningsmidlet i Bayvantic ® Vet. kan forårsage pletter på visse materialer, såsom plast, læder, tekstiler og behandlede overflader. Lad derfor væsken tørre inden kontakt med disse materialer tillades.
For mig at se må det kræve en yderst robust hundehud