Loppemiddel-typer?

Ja nu prøver jeg lige at spørge herinde, for nogle sidder måske med noget viden om emnet :slight_smile:

Sagen er den, at siden Yasha som ung fik en bayvantic-forgiftning har haft lidt problemer med at tåle de forskellige typer af loppemidler…
Jeg behandler ALTID forebyggende fra frosten slipper til frosten kommer igen… vi har enormt mange vildkatte og fugle i området som der er enorme mængder af lopper på :dokdok: (og JO det er kattelopper de fugle har desværre!), så forebyggende er desværre nødvendigt når man bor her og ikke kan undgå loppe-kontakt, sådan er det bare! :frowning: Så der behandles forebyggende herhjemme - that’s life hvis jeg vil have et loppefrit hjem, og da jeg selv reagerer voldsomt på loppebid, så er det rimelig afslørende, hvis der kommer en loppe inden for dørene… lopperne elsker at bide mig og efter 5-10 cm store lillablåsorte områder, der hvor de bider :S

Frontline tåler Yasha ikke mere - efter to somre med behandling og så begyndte han at blive sløv og smaske kraftigt på første og anden behandling den tredje sommer. Så gik jeg over til Advantage og det har fungeret upåklageligt - lige indtil i dag! :frowning: har lige behandlet i dag og det resulterede i ½-1 times sløvhed, han lød “snottet” og var tydeligt påvirket af det på vejrtrækningen… det forsvandt lige så hurtigt som det kom, men det er klassisk reaktion på ham, når han begynder at reagere på loppemidlet… :frowning: så nu dur advantage så heller ikke mere til Yasha! :thumbdown:

Men hvad dælen kan man SÅ bruge? :?
jeg kan næsten regne ud at jeg skal finde noget med et andet aktivt stof end det i frontline og advantage?

Tåler han ProgramVet, for det er noget helt andet? Godt nok er det forebyggende og slår ikke lopper ihjel, men hvis man får én med hjem, bliver den i hvert fald ikke til flere…

Og evt. Capstar, hvis uheldet er ude.

Den har jeg faktisk ikke prøvet før! :slight_smile: er det hos dyrlægen man køber det? for det var klart værd at prøve her om 4 ugers tid så! :slight_smile: og ja - det er jo bare forebyggende der skal gives, så lopperne ikek bliver hængende :slight_smile:

Det fås i hvert fald på Apoteket. Kan godt være, de ikke lige har det hjemme, men så kan de skaffe det. :slight_smile:

Ellers kan du i hvert fald få det her: http://dyrelageret.dk/loppemidler-og-flaatmidler-veterinaerprodukter-113/program-vet-til-hunde-og-katte-gratis-levering-p2705
Det er umiddelbart det billigste sted - idet leveringen er gratis.

mange tak både Finn frode og Lone! :slight_smile: det skal prøves næste gang - det dur ikke han bliver skidt af at få loppekur!

Og jeg kan lige tilføje, at ProgramVet har holdt os loppefrie gennem mange år efterhånden. :ok:

Når vi så alligevel blev ramt af en omgang her i foråret, var det netop fordi vi havde slækket på det og ikke var kommet i gang igen efter “vinterpausen”. For f**den, hvor var det surt, når man ellers ikke havde set en katteloppe siden 1994…

Nu skriver jeg blot hvad vi bruger og som virker. Vi drypper advantage i nakken på alle kattene, men kun når der er lopper inden for dørene - jeg er en tydelig indikation når der er lopper, da de springer direkte på mig. Og så bliver stofmøbler, dyner, senge, tæpper og lign sprayet med Biospotix http://www.petdreams.dk/loppespray-eliminerer-lopper-i-kattens-miljo.html# Som slår både lopper og æg ihjel, det virker meget effektivt og det er ikke farligt for kattene. Det dufter lidt kraftigt af citrus, i et par timer, men det er det værd.
Hvis jeg ikke sprayer med dette, tager det minimum en uge, før vi er loppefri, men ved det produkt, slipper jeg for flere bid, samme dag.
Man kan også købe biospotic til at dryppe i nakken, den har jeg ikke prøvet, men jeg har planer om at købe det på et tidspunkt, når jeg igen skal bestille derfra. http://www.petdreams.dk/bekaemp-parasitter-hos-katte-med-biospotix.html#
Så vidt jeg ved så er det det eneste sted i Danmark der forhandler Biospotix.

[QUOTE=FinnFrode;1100644]Og jeg kan lige tilføje, at ProgramVet har holdt os loppefrie gennem mange år efterhånden. :ok:

Når vi så alligevel blev ramt af en omgang her i foråret, var det netop fordi vi havde slækket på det og ikke var kommet i gang igen efter “vinterpausen”. For f**den, hvor var det surt, når man ellers ikke havde set en katteloppe siden 1994…[/QUOTE]

Vi bruger også ProgramVet, men vi bruger den, der gives som en sprøjte to gange om året. Vi loppebehandler også forebyggende, da vores katte er ude i skov og krat hele tiden. Siden vi begyndte at bruge denne injektion, har vi aldrig døjet med lopper, og vi er også af den slags mennesker, som med det samme mærker, hvis der er lopper i nærheden. Vi har valgt at være beskyttet hele året, netop fordi det er en plage, hvis de først kommer ind og vi får bid fra dem

er det så ved dyrlægen den gives?

Ja, om foråret får de den i forbindelse med at vi får lavet tjek og vaccineret dem alle. den anden får de 6 måneder senere, og det, konsultationen koster denne gang, er sådan cirka det, det er dyrere end at bruge de præparater, der skal dryppes i nakken af dem.

Tak for info, Lene. Jeg vidste slet ikke, der også fandtes ProgramVet til injektion. :slight_smile:

For os er det en sand lykke, for vi var bare ikke ret gode til at overholde de 4 uger med det andet. Vi er så også de eneste hos vores lokale dyrlæge der bruger det, hvilket jeg jo slet ikke forstår. Merprisen er så lille i forhold til at man ikke skal plage sine dyr hver 4 uge :slight_smile: vi har brugt det i 8 år i hvert fald. så længe, at vi slet ikke kan huske hvordan det var med det almindelige.

Bare et lille pip herfra. Hvis jeg havde en kat, som jeg var bange for var allergisk overfor loppemiddel, eller meget hurtigt udvikler symptomer på det ved længerevarende brug af samme præparat (som Pia’s Yasha), så ville jeg være meget varsom med at bruge et præparat, som har en virkningstid på 6 mdr.
For hvad gør man så hvis katten reagerer allergisk?

(Det har været lidt samme diskussion der har været fra kritiske røster vedr brug af depotantibiotika’en Convenia - hvor der videnskabeligt er bevist, at nogle katte kan reagere med organpåvirkning).

Og dette indlæg er ikke møntet på Lene’s indlæg - men møntet på Pia i forhold til, at det nok er en god ide at forsøge med det 4-ugers virkende præparat af Program Vet i en periode førend du forsøger med noget med 6 måneders virkningsvarighed :slight_smile:

[QUOTE=Churchtown;1101225]Bare et lille pip herfra. Hvis jeg havde en kat, som jeg var bange for var allergisk overfor loppemiddel, eller meget hurtigt udvikler symptomer på det ved længerevarende brug af samme præparat (som Pia’s Yasha), så ville jeg være meget varsom med at bruge et præparat, som har en virkningstid på 6 mdr.
For hvad gør man så hvis katten reagerer allergisk?

(Det har været lidt samme diskussion der har været fra kritiske røster vedr brug af depotantibiotika’en Convenia - hvor der videnskabeligt er bevist, at nogle katte kan reagere med organpåvirkning).

Og dette indlæg er ikke møntet på Lene’s indlæg - men møntet på Pia i forhold til, at det nok er en god ide at forsøge med det 4-ugers virkende præparat af Program Vet i en periode førend du forsøger med noget med 6 måneders virkningsvarighed :-)[/QUOTE]
og i den grad noget jeg skal have vendt med dyrlægen INDEN jeg gør det :slight_smile: især ift. om der findes modgift “just in case” :slight_smile: (det gør der nemlig på en del loppemiddel, men guderne må vide hvorfor der IKKE gør på bayvantic endnu :S )