Loppemiddel

Jeg er blevet anbefalet Bravetco mod lopper og flåter til når Tilde skal i pension
Er det ligeså godt som et loppe og flåtmiddel i pilleform, hvad ville i give :slight_smile:

Jeg har prøvet lidt forskelligt herhjemme og her i foråret har vi godt nok haft noget af en loppeinvasion som vi skulle have styr på.
Jeg har 6 katte 2 fritløbere og 4 indekatte.

Når vi IKKE har været invaderet så har advantage tidligere været ganske udmærket. Frontline er noget møg som ikke virker.

Men under angrebet måtte jeg ty til Comfortis til de 5 af dem, og den ene af fritløberne han fik en Bravecto. Han var meget plaget og det virkede som om at lopperne kunne lide ham meget mere end de andre. Bravecto er fantastisk til ham! Nu hvor det her angreb er slået ned er jeg tilbage til advantage til alle undtagen ham der fik bravecto - han fortsætter på bravecto. Den ene af indekattene muligvis også… virker til at hun måske har noget loppeallergi, og der anbefalede dyrlægen at vi skulle prøve Bravecto til hende.

Comfortis er jeg egentlig ret begejstret for, og det er ikke utænkeligt at jeg skifter helt over til den i stedet for advantagen. Egentlig ville jeg helst undlade helt at bruge loppemidler, men jeg kan se at vi gang på gang bliver ramt af lopper hvis ikke jeg giver dem forebyggende… så nu har jeg valgt helt at fortsætte med loppebehandling… i hvert fald sommeren og evt. også efterår.

Vipstøsen mange tak for beskrivelsen :slight_smile:
Kan man komme til at give det forkert hvis det ikke rammer huden ordenligt fx og hvad hvis katten slikker på det efterfølgene :?

Comfortis gives som en pille.

Bravecto i nakken kan gives så de har svært ved at nå det. Efterfølgende selvfølgelig altid holde øje med om de opfører sig mærkeligt uanset om man har set dem forsøge at gøre
området rent eller ej :slight_smile:

EDIT: jeg plejer at skille pelsen ad i en linie så huden fritlægges også drypper jeg der.

der er resistens mod det ene eller andet loppemiddel flere steder i landet, så anbefaler at høre flere dyrlæger …bravecto er relativt nyt, min dr dyr anbefaler det (til cillie der reagerer voldsomt på advantage)

Hvis man giver loppemidler som dryppes i nakken, så er det vigtigt IKKE at gnide rundt i det efterfølgende. Nogle gør det for ligesom at få væsken fordelt, men dermed kørers det ud i pelsen og der skal det ikke virke. Det skal ned i huden :ok: Lav evt. flere små skilninger og dryp forskellige steder isf. én stor plamage.

Vi har kun en af kattene som forebyggende får loppemiddel og det er Finn som er friløber, han får i pilleform, bravecto beregnet til hund 4-10 kg
Det fungere super for både ham og os, vi har ikke haft loppeangreb i flere år

[QUOTE=Kattens7;1313165]Vipstøsen mange tak for beskrivelsen :slight_smile:
Kan man komme til at give det forkert hvis det ikke rammer huden ordenligt fx og hvad hvis katten slikker på det efterfølgene :?[/QUOTE]

Katten burde jo ikke kunne komme til at slikke på det, hvis det bliver dryppet på det rigtige sted :slight_smile: Har man flere katte, kan de til gengæld slikke på hinanden. Dog er det næppe noget, de vil fortsætte med ret længe, for det er ikke behageligt.

Nu kan det nogle gange være svært at ramme rigtigt, hvis man har en kat, der ikke er særlig samarbejdsvillig. Når man skal holde katten med den ene hånd og lave en skilning med den anden, har man brug for en tredje hånd til at dryppe med. Hvis man ikke har adgang til sådan en, må man jo klare sig så godt, man kan.

Hvis man rammer forkert, så den kan nå at slikke i det, sker der næppe noget alvorligt ved det - men du kan risikere at se en kat, der savler fuldstændig uhæmmet. Been there, done that, og det gik ret hurtigt over af sig selv, men man kan godt blive noget forskrækket. Det er selvfølgelig ikke beregnet til indtagelse, og man skal forsøge at undgå det. Men det ved vi jo alle godt.

Jeg tror i øvrigt også, der står noget om risikoen ved indtagelse i indlægssedlen.

Carina, jeg har ikke hørt om Comfortis før. Jeg kan se, det er en tyggetablet. Kan du godt få dine til at tygge dem? Eller er det lige meget, om de bliver tygget? For jeg vil meget hellere give mine en pille end dryppe dem i nakken, men jeg tror ikke, jeg kan få dem til at tage pillen frivilligt, uanset hvad den så smager af.

Jeg kan se, det holder i op til 4 uger. Virker det også mod flåter? Og har du oplevet nogle af disse bivirkninger: Opkastning er en almindelig bivirkning hos hunde og katte. Andre almindelige bivirkninger hos kat er diarré og anoreksi?

[QUOTE=galath;1313222]Carina, jeg har ikke hørt om Comfortis før. Jeg kan se, det er en tyggetablet. Kan du godt få dine til at tygge dem? Eller er det lige meget, om de bliver tygget? For jeg vil meget hellere give mine en pille end dryppe dem i nakken, men jeg tror ikke, jeg kan få dem til at tage pillen frivilligt, uanset hvad den så smager af.

Jeg kan se, det holder i op til 4 uger. Virker det også mod flåter? Og har du oplevet nogle af disse bivirkninger: Opkastning er en almindelig bivirkning hos hunde og katte. Andre almindelige bivirkninger hos kat er diarré og anoreksi?[/QUOTE]

De tager den ikke alene. Men i lidt mindre stykker og kommer i leverpostej tager de den selv. Virker fint her givet på den måde, den bliver alligevel først nedbrudt nede i mavesyren. Synes ikke jeg kan huske at de kastede mere op efter indtagelse, dårlig mave kan jeg ikke huske. Men det har de nok ikke haft, så havde jeg nok husket det :wink:

Det virker vist ikke mod flåter