Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
har fået min killing, Milo, for en uge siden. Fandt straks ud af at han vrimlede med lopper, og tog derfor til dyrlægen med det samme.
Fik frontline vet spray, som er umulig at få sprayet ud i HELE hans pels, da han er så livlig og selvfølgelig ikke kan lide det.
nå, men det var en uge siden og jeg finder stadig lopper på ham hver dag. Jeg har selv lige for et øjeblik fundet en i mit eget hår og jeg er simpelthen ved at blive sindsyg. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre!
jeg støvsuger og gør rent hele tiden synes jeg, og jeg må jo først give ham med sprayen om tre uger igen. Synes det hele er så håbløst lige nu. Jeg har det som om jeg kommer til ar leve med alle de lopper for evigt.
Det er bare så ærgeligt at det hele er blevet en pestilens, når jeg nu havde glædet mig så meget til at få ham.
ja, undskyld jeg piver, men skal bare lige have alt det her ud.
Håber der er nogen der måske har nogle gode råd, ellers som har stået i samme situation som mig… (hvilket der jo selvfølgelig er)
Venligst, den opgivende katteejer
En del lopper er blevet resistente overfor Frontline.
Advantage derimod virker. Og kan bruges til killinger, såfremt de er over 8 uger gamle.
Herudover grundig støvsugning dagligt, og vask af tæpper, huler etc.
Og man bør behandle med Advantage i 3 måneder, for at være sikker på at der ikke er levedygtige lopper tilbage i omgivelserne.
Mange tak for hurtigt svar.
Jeg tænker også bare meget på min sofa. Han elsker nemlig at ligge i den. Og den kan jeg jo ikke vaske. det samme gælder med sengen. er det godt nok, med kun at støvsuge?
Det er simpelthen sådan en træls situation.
Det burde være nok at støvsuge sofaen grundigt.
Advantage har dobbelteffekt - den dræber både lopperne på katten - men også lopperlarverne i omgivelserne - fordi de hudskæl, som drysser fra katten indeholder Advantage og det optager larverne.
Kilde; http://www.vet.bayer.dk/export/sites/animalhealth_nor/da/_galleries/downloads/Advantage_Broch2008.pdf
Og husk at Advantage kommer i forskellige pakker, afhængig af dyrets vægt.
Du skal formentligt bruge den der hedder 0-4 kg (som mit første svar henviser til).
Og sørg for at få det dryppet helt ind på huden i nakken (skil pelsen ad og dryp) - det er vigtigt at det gives i nakken, hvor han ikke kan komme til at slikke det i sig. Behandlingen skal gentages med 4 ugers mellemrum.
Da jeg fik min første kat for mange år siden, da vrimlede hun også med lopper. Det var før nutidens smarte loppemidler, så på en killing dengang hed det bad og loppeshampoo og spray i omgivelserne - det var et værre cirkus, men alligevel blev vi lopperne kvit. Det skal også nok lykkes for dig
mange, mange tak for de super gode råd…
vil også lige høre om jeg så ikke behøver at sprøjte hele lejligheden med et eller andet? det synes jeg nemlig der er mange der skriver. og jeg skal vel også fortsat kæmme ham hver dag?
Undskyld de mange spørgsmål, men vil bare af med de kryb!
Mvh
[quote=Littlemisssunshine;407669]mange, mange tak for de super gode råd…
vil også lige høre om jeg så ikke behøver at sprøjte hele lejligheden med et eller andet? det synes jeg nemlig der er mange der skriver. og jeg skal vel også fortsat kæmme ham hver dag?
Undskyld de mange spørgsmål, men vil bare af med de kryb!
Mvh :)[/quote]
Nej, du behøver ikke sprøjte omgivelserne/lejligheden
De voksne lopper dør straks ved kontakt med katten - og Advantage har også effekt på larverne i omgivelserne.
Men grundig daglig rengøring er vigtig - for det vil absolut hjælpe med få problemet hurtigere væk
Og jo, red ham igennem dagligt - så du får pelsen renset bedst muligt for døde lopper og ekskrementer. Så vil du også ret tydeligt selv kunne se effekten - idet antallet af døde lopper og ekskrementer ret hurtigt falder.
Endnu engang, MANGE tak for svarene.
Jeg tror nok liige at jeg køber en omgang Advantage med det samme.
Mvh Littlemisssunshine og Milo
Hvor gammel er han?
Siden du har fået sprayen?
Jeg skal måske lige skrive også, at Advantage fåes ved bl.a. Bonnies Dyrecenter, og de fleste større dyretilbehørs-forretninger.
Desværre synes jeg ikke jeg har set det hos ret mange dyrlæger
Held og lykke med at få de små djævle udryddet
Eife: han er 8 uger og 5 dage lige præcis. Jeg fik sprayen, fordi han vejede 870 g da jeg var til dyrlægen med ham.
Jeg har fået ham så tidligt, da han havde et rigtig dårligt hjem og ejerne ville have ham aflivet hvis de ikke kom af med ham.
Jeg har snakket meget med dyrlægen omkring hans alder, men hun siger også at han er fuldstændig sund og rask, bortset fra de dumme lopper.
Churchtown: mange tak, igen. Jeg smutter ned i dyrhandleren og ser om de har det der
Er der forresten nogen der ved noget om hvidløgspulver, mod lopper?
Fik rådet om at putte en meget lille smule i hans mad, fordi det skulle hjælpe.
men jeg er nu ikke meget for at gøre det, da jeg ikke ved om det virker og om det kan være skadeligt.
mvh
[quote=Churchtown;407676]Jeg skal måske lige skrive også, at Advantage fåes ved bl.a. Bonnies Dyrecenter, og de fleste større dyretilbehørs-forretninger.
Desværre synes jeg ikke jeg har set det hos ret mange dyrlæger
Held og lykke med at få de små djævle udryddet :)[/quote]
Man kan også købe det på apoteket.
De må først få Advantage når de vejer 1 kg, så det er nok derfor du har fået Frontline spray’en…
Ja, det er nemlig derfor…
men nu må jeg jo vente de tre uger, for jeg må give ham noget mod lopperne igen.
det med hvidløgspulver, nogen der har hørt om det?
mvh
Jeg ville ikke give mine katte hvidløg - da løg i alle former er giftigt for katte. Forøvrigt, tror jeg, effekten af hvidløg mod lopper er overvurderet…
Jeg ville nu også bare høre om der er nogen der har erfaringer med det, da det var et råd jeg aldrig havde hørt om før.
Mvh.
Vores har også haft lopper. De er så godt som væk nu V
i brugte advantage, (Som din kat ikke må få) og så brugte vi Program Vet, som gives oralt, og som slår larver og æg ihjel. Så vidt jeg huske må dette GERNE bruges til killinger, men du må ikke hænge mig op på det Snak med din dyrlæge om dette.
Derudover sprøjtede vi også i lejligheden - dette skyldes mest, at vi snart får en baby mis hjem, som vi jo ikke ønsker skal få de lopper, bare fordi vi har været for sløve.
Derudover er der ikke så meget andet at gøre, end at være tålmodig Det tager tid.
Annie, er det ikke Frontline Combo du mener, som har begrænsningen med vægten over 1 kg??
Jeg har siddet og gennemlæst produktresuméer fra Sundhedsstyrelsen på Advantage, Frontline og Frontline Combo - og det eneste sted der står noget om en minimumsvægt er ved Frontline Combo -
både Advantage og Frontline står til at måtte bruges blot katten er over 8 uger.
Fra produktresumé Frontline Combo Pour-On vet; http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-19841/Frontline+Combo+Vet.,+spot-on,+opløsning+til+kat.doc
[B]Kontraindikationer[/B]
Da der ikke foreligger data herom, bør præparatet ikke anvendes til killinger under 8 uger og/eller under 1 kg legemsvægt
Fra produktresumé Frontline pour-on Vet; http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-15601/Frontline+Pour-on+Vet.,+kutan+opløsning+100+mg-ml.doc
Kontraindikationer
Må ikke anvendes til hunde og katte under 8 uger.
Fra Produktresumé Advantage; http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-17204/Advantage+Vet.+til+kat,+kutanopløsning+100+mg-ml.doc
Kontraindikationer
[SIZE=2]Diende killinger under 8 uger behandles ikke[/SIZE]
Hvad er det man sprøjter lejligheden med?
men ja, han må vist gerne få advantage nu, da han er over otte uger.
desuden skal jeg jo vente tre uger, da det kun er en uge siden jeg sprøjtede ham…
så det skulle jo ikke være noget problem til den tid
mvh
Lopper er noget satan har skabt…:mad: min gamle kat var loppe-inficeret for to år siden og jeg brugte Frontline Combo…det der gjorde udslaget med effekt var, at jeg fik en hjælper til at holde katten, men jeg med tættekam fik lavet en god “skilning” til medinkamentet…det er alfa og omega at det kommer HELT ned på huden og i en lang skilning…jeg ville spørge min dyrlæge til råds om du må give den Frontline Combo eller evt. få et andet præparat, som nævnt ved andre i tråden…det kan gives oralt (tabl.) eller tror også man kan få injektion ved dyrlægen…det tager et stykke tid, for katten er “loppe-fanger”…dem der klækkes hopper på katten (eller dig) og så dør de, når de hopper på katten…din daglige rengøring er som sagt af andre ekstrem vigtig…mit råd…skift støvsugerpose hver gang, så du ved at der er got med sug i maskinen og så er tanken om lopper i maskinen lidt klam…ender skisme med at de holder fest der inde…nej, men det hjælper alt sammen…ige igen…spørg din dyrlæge…mht. vægt, efekt og kontaindikationer…held og lykke med at få krybene slået ihjel……
Jeg gik ind til min fantastiske lokale dyrhandel som bare har styr på alting, og sagde at nu skulle skidtet væk, så gav hun mig en spray, mod koldblodet dyr, og sagde jeg skulle sprøjte med den. Kattene skulle være lukket fra det sprøjtede område et par timer, og så skulle den være iorden
Det blev de. Det var især deres kradse træ, som jo af gode grunde ikke har været vasket, men kun støvsuget, som fik en tur samt nogle af vores møbler. F.eks. en puf jeg har, og så vores spisestuestole.