Lopper

[QUOTE=PiaB;1050173]Fugle har bare rigtig ofte kattelopper og så er man altså lige vidt :confused:

når det så er sagt… Der er også pænt mange “vilde” katte i området som tydeligt ikke er loppebehandlet :/[/QUOTE]

Ja, selvfølgelig er man det… men det var ikek det, der stod :wink: Eller - det var ikke sådan jeg opfattede det.

Jeg ville aldrig behandle forebyggende, trods at jeg endda har hund…
Hunden får en omgang Program Vet, primært for at beskytte den mod flåter.
Skulle jeg opdage en loppe på hunden - som jeg fx gjorde sidste år fem dage før vi skulle rejse til Tyskland på udstilling :yikes: - så vil behandlingen være Capstar, Program Vet/advantage og muligvis Capstar igen lige inden katten sættes i en rengjort transportkasse :slight_smile:
Det virkede i hvert fald der… ingen lopper, hverken på mine katte eller de katte vi delte bilen med - heldigvis! og heller ingen lopper herhjemme…
Behandlingen blev dog gentaget fire uger senere, kun for at være på den sikre side.

Finn - ser du bruger program vet. Er lige blevet rådet af min dyrlæge til at bruge det, da min ene kat ikke kan tåle advantage. Læser nu at det findes i tabletform og
i mikstur - hvad bruger du??

[QUOTE=sumsum;1050267]Finn - ser du bruger program vet. Er lige blevet rådet af min dyrlæge til at bruge det, da min ene kat ikke kan tåle advantage. Læser nu at det findes i tabletform og
i mikstur - hvad bruger du??[/QUOTE]

Vi bruger mikstur - en ampul pr. kat om måneden fra april til september.
Og i sandhedens interesse må jeg nok indrømme, at der undertiden er gået mere end den foreskrevne måned mellem hver dosis…

Det var faktisk mit indtryk, at tabletterne kun var til hunde, men det kan naturligvis have ændret sig, siden vi begyndte med midlet for mange år siden… :slight_smile:

Ja efter hvad jeg kan læse mig til er der kun tabletter til hunde, men dyrlægen sagde noget andet…
Tænker bare at det må være svært at give dem mikstur…:S, jeg overvejer kun at give dem efter behov, som mange herinde gør :slight_smile:

[QUOTE=sumsum;1050277]Ja efter hvad jeg kan læse mig til er der kun tabletter til hunde, men dyrlægen sagde noget andet…
Tænker bare at det må være svært at give dem mikstur…:S, jeg overvejer kun at give dem efter behov, som mange herinde gør :)[/QUOTE]

Jeg tror ikke, det duer at bruge Program Vet “efter behov” - når lopperne allerede er i huset. Det virker jo ikke så meget ved at slå dem ihjeld som ved at forhindre, at de forplanter sig og bliver til flere.

Det har du helt ret i - må vist lige sætte mig rigtigt ind i det…:tihi:

Det jeg gjorde var at give hele Banden en omgang Program Vet og en Capstar samtidig…
På den måde fik jeg bugt med evt voksne levende lopper (Capstar virker 24 timer) og samtidig forhindret evt videre formering… Efter dyrlægens råd gentog jeg så behandlingen med Program Vet ca uger senere i tilfælde af at en enkelt drægtig loppe var smuttet i første omgang…
Vi har været helt og aldeles loppefrie lige siden :thumbup:

[QUOTE=Ann K;1050288]Det jeg gjorde var at give hele Banden en omgang Program Vet og en Capstar samtidig…
På den måde fik jeg bugt med evt voksne levende lopper (Capstar virker 24 timer) og samtidig forhindret evt videre formering… Efter dyrlægens råd gentog jeg så behandlingen med Program Vet ca uger senere i tilfælde af at en enkelt drægtig loppe var smuttet i første omgang…
Vi har været helt og aldeles loppefrie lige siden :thumbup:[/QUOTE]

Det lyder som en fornuftig kur.

Når vi er fortsat med regelmæssig forebyggelse, er det af hensyn til det ene loppeæg, der kan ligge og vente i en guldsprække i årevis, før det klækker, eller den ene omstrejfende loppe, der forcerer hegnet til vores have. Men jeg indrømmer, at det nok er “overkill”, eftersom vi ikke har set en katteloppe siden 1995… :wink:

[QUOTE=FinnFrode;1050254]Vi behandler forebyggende med Program Vet - men kun i sommerhalvåret.
Og ikke én katteloppe har vi set siden midten af 90’erne. :)[/QUOTE]

Jeg bliver nødt til at korrigere det, jeg skrev her, for kort efter havde vi faktisk fået lopper igen.

Først troede jeg, det bare var fuglelopper fra en redekasse, jeg havde gjort rent, men nej - det var kattelopper. Intensiv behandling med Capstar hver tredje dag har taget toppen af angrebet, men de havde nået at formere sig, inden jeg kom igang. Så sent som i går aftes fandt jeg loppeæg ved haleroden på Rags, da jeg checkede ham, så derfor blev der desværre ingen udstilling for ham i dag. Æggene formodes dog at være sterile, eftersom kattene er på ProgramVet igen nu. I morgen får de en omgang Advantage, og så må vi se, om ikke det er nok.

Så mit råd om at nøjes med at give ProgramVet i sommerhalvåret holder altså ikke for katte, der kommer ud - f.eks. i indhegning. Der kan altid smutte en enkelt loppe igennem alligevel.

[QUOTE=FinnFrode;1056663]Jeg bliver nødt til at korrigere det, jeg skrev her, for kort efter havde vi faktisk fået lopper igen.

Først troede jeg, det bare var fuglelopper fra en redekasse, jeg havde gjort rent, men nej - det var kattelopper. Intensiv behandling med Capstar hver tredje dag har taget toppen af angrebet, men de havde nået at formere sig, inden jeg kom igang. Så sent som i går aftes fandt jeg loppeæg ved haleroden på Rags, da jeg checkede ham, så derfor blev der desværre ingen udstilling for ham i dag. Æggene formodes dog at være sterile, eftersom kattene er på ProgramVet igen nu. I morgen får de en omgang Advantage, og så må vi se, om ikke det er nok.

Så mit råd om at nøjes med at give ProgramVet i vinterhalvåret holder altså ikke for katte, der kommer ud - f.eks. i indhegning. Der kan altid smutte en enkelt loppe igennem alligevel.[/QUOTE]

Men du går også tur med Snehvide uden for hegnet ikke? Måske er det der der er hoppet en loppe ‘om bord’ - specielt hvis der er mange katte i området…

Det er også en mulighed - så sent som i går rullede hun sig meget grundigt i en bunke blade på et “strategisk hjørne”, hvor andre katte også passerer. :slight_smile:

Enig… og der ville jeg så også vælge at behandle Snehvide forebyggende…

Finn… Da jeg skulle afsted til Barleben sidste år, opdagede jeg om tirsdagen EN loppe på Nannahunden…
Strøg afsted til apoteket og vendte hjem udstyret med Program vet som jeg naturligvis omgående brugte på hele banden…
Efter råd fra andre valgte jeg også at give en Capstar samme morgen som vi skulle køre afsted mod Tyskland…
Vi så ikke skyggen af en loppe siden og ingen af mine samkørselskammerater meldte om loppeproblemer heller (heldigvis)…

Det hele blev jo hjemme hos os kompliceret en smule af at loppemiddel lægger sig i kattens hudfedt… Når man så vasker katten (hvilket man jo ligesom gør med en perser inden udstilling :wink: ) så fjernes dette og dermed også kattens beskyttelse… Samtidig frarådes det kraftigt at give loppemiddel til nyvaskede katte - der skal gå mindst 48 timer mellem loppemiddel og vask…

Så det var lidt af et puslespil vi skulel have til at gå op…

Om der var flere en den ene loppe, som jeg opdagede lige efter en luftetur, det aner jeg ikke :slight_smile: Men hos os tog vi altså ingen chancer…

ProgramVet hele året til hele flokken (alle to) bliver så også løsningen her fremadrettet.

Og Capstar, hver gang en loppe stikker næsen frem - samt før udstillinger, så vi ikke får noget med hjem derfra.

De får så også lige en omgang Advantage i morgen for det tilfældes skyld, at der skulle klække nogle af de små bæster i de nærmeste uger…