Lopper

Til jer som har semi-udekatte i indhegnet have (ikke løbegård) - giver I jeres katte forebyggende behandling imod lopper?

Jeg spørger fordi jeg fik at vide fra mine kattes opdrætter, at hvis vi ville have dem i indhegnet have frem for en løbegård, så skulle jeg endelig give dem Frontline hver 5. uge, da de jo ellers kunne få lopper - og så tænker jeg, mon der dog virkelig er så mange lopper på vores græsplæne :gruble: Synes det virker voldsomt at behandle dem med loppemidler, hvis risikoen er minimal…

Tjaeh. Indekatte kan jo også få lopper (been there, done that…) og hvis de kommer ud forøges risikoen selvfølgelig. Hvis mine kunne komme ud ville jeg også give dem forebyggende loppebehandling. Lopper er (kan være…) et mareridt at komme af med igen :frowning:

Jeg giver kun mine når jeg finder lopper på dem og de får Advantage. Min personlige erfaring med Fronline er at det ikke virker.

Nej. Det gør jeg ikke. Selv ikke dengang jeg boede hjemme og Mea løb frit behandlede jeg forebyggende. Jeg behandler, hvis jeg ser en loppe. Eller alternativt finder ud af at jeg har været i et hjem med det (f.eks. for en del år siden, hvor min lillebror fik en kattekilling fra en gård, der var så befængt med lopper at jeg aldrig har oplevet noget lignende!). Og så er det en capstar pille og en advantage pipette i nakken :slight_smile:

jeg har haft indhegning i flere år nu og har ingen lopper haft - ej heller behandlet…det er jo gift så ville kun behandle hvis jeg vidste med sikkerhed at der var lopper

det smarte ved indhegning er jo at det holder andre katte ude - og dermed også lopperne :slight_smile:

Teoretisk kan der vel løbe et ppundsvin eller andet ind i indhegningen? Som har en enkelt katteloppe siddenxde?

Og ja, man kan også risikere selv at tage en med ind fra en gåtur i naturen, det ved jeg godt (det må være sådan vi fik dem i sin tid, for der kom vores slet ikke ud, heller ikke i snor)

[QUOTE=Musashi;1049782]jeg har haft indhegning i flere år nu og har ingen lopper haft - ej heller behandlet…det er jo gift så ville kun behandle hvis jeg vidste med sikkerhed at der var lopper

det smarte ved indhegning er jo at det holder andre katte ude - og dermed også lopperne :-)[/QUOTE]

Det var også min tanke :slight_smile: Jeg vil helst heller ikke bruge det, med mindre jeg ved det er nødvendigt.

Jeg tror vi ser om der kommer tilfælde af lopper og så må jeg tage den derfra. Nu skal vi jo først have indhegningen lavet, så håber snart sommeren indfinder sig så vi kan komme i gang :smiley:

Trekkie - Hvis den indhegnede have kan holde katte inde - hvordan skulle der så komme et pindsvin ind? :tihi:

Fugle kan vist også have lopper, kan de ikke?

Jo, men fuglelopper foretrækker fugle, og selvom de kan hoppe på katte, vil de hoppe af for at finde en fugl. :slight_smile:
Vi har en masse småfugle her i området (de plejede at have rede oppe under vores udhæng på taget), men har aldrig haft problemer med lopper af den grund, i de 3½ år vi har boet her :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1049795]Jo, men fuglelopper foretrækker fugle, og selvom de kan hoppe på katte, vil de hoppe af for at finde en fugl. :slight_smile:
Vi har en masse småfugle her i området (de plejede at have rede oppe under vores udhæng på taget), men har aldrig haft problemer med lopper af den grund, i de 3½ år vi har boet her :)[/QUOTE]

Super, så bør jeg ikke være bekymret for det. Vi har nemlig en del fugle herude, dog ikke den søde slags, men de grimme, råger, krager og andre i den dur :stuck_out_tongue:

Åh ja. Vi har også råger og måger her! De har kæmpet om territoriet hele januar-marts, kæmpe flokke og sikken en larm! Men meget spændende at observere :slight_smile:

Det kunne ikke falde mig ind at behandle mine katte forebyggende mod lopper, selvom de går frit ud og ind i min indhegnede have. Jeg har boet her i tre et halvt år nu, og vi har endnu ikke haft en eneste loppe. Selv da jeg boede på landet med tre fritløbende katte, gjorde jeg det ikke. Der var kun EN gang til et årligt sundhedscheck, hvor der var mistanke om at de måske havde lopper - så der fik de en pipette i nakken, og det var det. :slight_smile:

Vi overvejer så meget kraftigt at behandle Nobby forebyggende af den simple grund at vi bor nok en kilometers penge fra PiaB som har haft lopper pga fuglene i området her… Men vi har ikke helst bestemt os for om vi hellre bare venter og ser om der kommer noget…

Fuglelopper går altså IKKE på katte!
Det er muligt, at de isoleret på en altan, uden mulighed for at få blod fra en fugl, kan finde på at bide en kat for at overleve - men de kan IKKE formere sig eller overleve i længere tid på en kat! (Katte og hundelopper kan heller ikke overleve på mennesker i længere tid)…

Da mine indekatte på et tidspunkt fik lopper (hvor de så end kom fra), blev jeg en anelse hysterisk og besluttede, at kattene skulle behandles forebyggende. Jeg kom heldigvis over det igen, og nu gør jeg ingenting - heller ikke selv om de nu kommer udenfor. Der er nok heller ikke så mange lopper på altanen :slight_smile:

Om ikke andet er det simpelthen for dyrt at behandle hver fjerde uge!

[QUOTE=Eife;1049795]Jo, men fuglelopper foretrækker fugle, og selvom de kan hoppe på katte, vil de hoppe af for at finde en fugl. :slight_smile:
Vi har en masse småfugle her i området (de plejede at have rede oppe under vores udhæng på taget), men har aldrig haft problemer med lopper af den grund, i de 3½ år vi har boet her :)[/QUOTE]
MEN stort set alle de lopper som vi ser i dag på næsten alle dyr er KATTElopper :frowning: (jvf. Dyrlæges udtalelse)
jeg må forebyggende behandle konsekvent selvom jeg kun har indhegnet altan - jeg får lopper OMGÅENDE hvis jeg er for sent ude… Fuglene har nemlig lopper i ekstreme mængder her hvor jeg bor :frowning:

kattelopper lever og formerer sig helt fantastisk fint på efterhånden skræmmende mange dyr :frowning: hund, mange fugle, flere hamster og gnaverarter, ræv, fasaner(også fugl godt nok), rådyr, pindsvin og sikkert mange flere - listen er efterhånden alt for lang :frowning:
jeg har prøvet at få lopper ind sådan for alvor hos hamsterne - der gik 6 mdr før jeg var rigtig i bund med dem igen. :frowning:

[QUOTE=Ann K;1049989]Fuglelopper går altså IKKE på katte!
Det er muligt, at de isoleret på en altan, uden mulighed for at få blod fra en fugl, kan finde på at bide en kat for at overleve - men de kan IKKE formere sig eller overleve i længere tid på en kat! (Katte og hundelopper kan heller ikke overleve på mennesker i længere tid)…[/QUOTE]
Fugle har bare rigtig ofte kattelopper og så er man altså lige vidt :confused:

når det så er sagt… Der er også pænt mange “vilde” katte i området som tydeligt ikke er loppebehandlet :confused:

Jeg behandler på formodet mistanke eller sagt sådan… Hvis jeg ser skyggen en loppe, så bliver her dryppet nakke. Har behandlet to gange (tror jeg) de sidste tre år…
Ingen kontinuerlig forebyggende behandling, for det har jeg ikke haft behov for 7-9-13

Vi behandler forebyggende med Program Vet - men kun i sommerhalvåret.
Og ikke én katteloppe har vi set siden midten af 90’erne. :slight_smile: