Løs fortand - skal jeg være bekymret?

Den lille dumme (Silas), har en løs fortand.
Jeg har altid syntes at hans fortænder har siddet lidt sjovt. De sidder lidt forskudt i over- og undermund og slet ikke som Skofus’, som bare sidder på en snorlige række mellem hjørnetænderne.
Her for lidt siden da vi sad i sofaen og hyggede, og jeg pillede Silas i munden som jeg plejer når han ligger og slapper af, for at vænne ham til at det er ok, opdagede jeg at den ene af de midterste fortænder i undermunden stak lidt mere frem end den anden (de har ellers siddet symmetrisk) og prøvede at skubbe forsigtigt til den - og så var den LØS! :uha:
Han virker ikke som om det er ømt og umiddelbart synes jeg ikke at hans tandkød ser irriteret ud, men han har jo en løs tand! :øøøvvvs:
Er det noget jeg bør suse til dyrlægen med, eller skal jeg bare få det tjekket i næste måned når han alligevel skal til sit årlige tjek og vaccination?
Min mors ene kat har lige fået ryddet munden på grund af TR, så jeg er nok lidt paranoid i forhold til tandproblemer lige i disse dage…:surrender1:

De små fortænder hænger næsten ikke fast i noget, så den vil helt sikkert falde ud af sig selv, måske allerede i dag. :slight_smile:

Så du mener ikke at det umiddelbart er noget jeg skal være så bekymret over?

Hector har også haft nogle løse små fortænder. To af dem er selv faldet ud men dyrlægen har taget resten da de alle sad løst.

Det skal du slet ikke være bekymret over.

Jeg ville heller ikke være ovenud bekymret, men ville selvfølgelig lige lade dyrlægen kigge efter i næste måned, når i alligevel skal der op…

Tag det roligt. :slight_smile:

De småbitte fortænder dratter ofte ud af sig selv. Og ifølge min dyrlæge er det ganske normalt og ikke noget, man skal bekymre sig om. :slight_smile:

Katte bør ikke gå rundt med læse og knækkede tænder - få det tjekket for FORL da det er meget smertefuldt. De små tænder har også rødder og nerver. Både Tara og Eddie fik den opereret ud i sin tid.

Tak for jeres svar! :slight_smile:
Jeg får rykket det årlige tjek lidt frem, så han ikke skal vente alt for længe med at blive kigget på. Hellere være på den sikre side. Indtil vi skal afsted, får han colostrum på sin mad, så han kan få lidt back up i tilfælde af tandkødsgener i forbindelse med den løse tand.
Tanden er stadig løs, men er ikke røget ud selv om vi både har leget med lædermus og drillepinde - og han har guffet tørret kylling. :høhø:

Hvis det fx er en knækket tand så sidder roden måske blottet og så giver det smerter - derfor er det rigtig godt, at du får det tjekket. Men det er sikkert ikke noget :slight_smile:

De små bitte fortænder falder ofte ud, også på ret unge katte, selvom der ikke er øvrige problemer med tænderne - de sidder næsten ikke fast og bliver ret let løse. Jeg har dog aldrig hørt om en kat, der skulle have opereret de små fortænder ud - de øvrige tænder ja, men ikke de små …

Som andre siger er det ikke unormalt, at de små fortænder kan falde ud, for de har ikke ret meget rod-hæftelse.
Men jeg mener helt sikkert, at jeg har fået fjernet rod-rester efter knækkede fortænder, på en af mine katte. Det kan dyrlægen ikke bedømme uden røntgen.

Jeg synes så i det hele taget, at man af og til bør få gået tænderne efter på sine katte med røntgen, og så vil det blive tjekket ved den lejlighed.
Mine 2 katte får tjekket tænder i narkose med røntgen ca. hvert andet år (den 3. har ingen tænder tilbage :høhø:), med mindre jeg da skulle have en konkret grund til at gøre det før. Der er altid nogen, der får fjernet noget, så det er ikke bare pjat.

Det har du så nu, for det skulle Hector.

Og jeg har så en af de modsatte, Brazil har fået fjernet tænder for flere år siden, nu har han hjørnetænder og alle ! de små fortænder … og han bliver 10 år lige om lidt

Jeg har bestilt tid til at få ham tjekket om 14 dage, så passer det ca. med at både han og Skofus alligevel skal have deres årlige tjek og vaccination. Og jeg kunne få en tid hos den dyrlæge jeg helst vil til.
Tanden sidder der endnu og er hverken mere eller mindre løs end da jeg opdagede det. Og han virker på ingen måde generet. Han synes det er lidt træls hvis jeg piller ved den, men det synes han også når jeg piller ved de andre tænder der sidder fast.
Hvis han pludselig virker til at have ondt eller hans tandkød ændrer sig, får jeg en akut tid til ham og får det tjekket.
Jeg er rigtigt glad for alle jeres svar og input!
Jeg giver en update når jeg har været ved doktor med kræet :slight_smile:

You live you learn :slight_smile: Men er i så fald virkelig et fåtal af katte, der får problemer med rødder fra de små fortænder - heldigvis :slight_smile:

Hvor der er tænder er der rødder, de små er opereret ud på alle mine FORL katte gennem årene, så det er bestemt ikke unormalt eller et fåtal herhjemme gennem årene. Men generelt kan vi vel bare enes om, at katte ikke skal gå rundt med løse og knækkede tænder uden det tilses :slight_smile: Og det bliver det jo.

Til TS: Jeg har også haft en der skiftede tænder på den måde, men det er jo kun i den alder, at det skete, og ellers har det været FORL eller skader, der lå bag - og smerter, hvilket katte er eminente til at skjule, så sådan et flot rovdyrgebis der, det skal hverken rykke eller rulle men sidde fast, og gør det ikke det, så skal det tjekkes :slight_smile: Det skal nok gå - din kat kan også have lavet et stunt og slået en tand løs - det gjorde en af mine :slight_smile: Den kom også ud da en blottet rod på sigt giver andre problemer i en missemund. En anden slog også en tand løs - men den knækkede ikke ved roden, så den satte sig selv fast igen - under opsyn af dr dyr :slight_smile: De kære dyr altså :slight_smile: