Low Carb og Paleo opskrifter osv

I dag har jeg fået hjemmelavet coleslaw, masser af grøntsager, bacon svitset med rødløg, selleri, champignon, rød peber og så svinesmåkød sammen op i…mums…

Til morgenmad lavede jeg havreklid pandekager…ingen succes…lavede lidt om på dejen, tog 1 spk. hvedemel i og lidt majsmel samt lidt skummetmælk, så blev de KANON :wink:

Lige nu spiser jeg: Oksekød i strimler, stegt på pande med frisk ingefær, hvidløg, rød karrypasta og olie - og broccoli og gulerødder. Til sidst kokosmælk på, lad koge op, smag til med soja og citronsaft.

Uuuuhmmmm…det smager godt…:savle:

Om det kvilificerer til Low Carb aner jeg ikke, men…

Bolognaise lavet på hakket oksekød, gulerod i tern, bladselleri i tern, løg i tern. Svits det hele sammen, tilsæt et hvidløgsfed og tre store tomater i skiver, kog igennem. smag til med salt og peber.
Server på kikærtepandekager…

[QUOTE=Ann K;1039845]Om det kvilificerer til Low Carb aner jeg ikke, men…

Bolognaise lavet på hakket oksekød, gulerod i tern, bladselleri i tern, løg i tern. Svits det hele sammen, tilsæt et hvidløgsfed og tre store tomater i skiver, kog igennem. smag til med salt og peber.
Server på kikærtepandekager…[/QUOTE]

Kikærtepandekager? Det lyder interessant. :slight_smile: Hvordan laver du dem?

I går var jeg på job og skulle lave mad til mig og hende, jeg er hjælper for - det blev lidt intermistisk, da vi ikke gad handle, og måtte klare os med, hvad der var i huset. :høhø:
Lammesmåkød på panden med MASSER af hvidløg, rosmarin, timian - så en dynge porrer samt en squash i skiver. Til sidst en sjat piskefløde på for at gøre det hele lidt ‘cremet’.
Det smagte faktisk ikke helt tosset. :slight_smile:

Her til aften GAD jeg næsten ikke lave mad. Men jeg havde taget noget kyllingefilet ud til optøning. Så det blev skåret i stykker, smidt på panden (og noget af det fik misserne så, man deler jo pænt ;)), så en god portion spinat fra fryseren og en håndfuld cherrytomater. Ja, og så havde jeg sørme også en sjat piskefløde i MIT køleskab, så det kom også lige hen over det hele - og lidt tomatkoncentrat fra dåse - salt, peber og en halv hønsebouillonterning. Og friskrevet parmesan på toppen, uhm. Det var en HIMMERRIGSmundfuld…:savle:

Måske liiiiige lovligt meget piskefløde de sidste par dage - men man kan jo også bruge kaffefløde, hvis det er. :slight_smile:

I øvrigt er der ikke mange, der skriver i den her tråd, hva’? :høhø:

Husk at bruge grønt der vokser over jorden og ikke dem under (kun lidt) Der er meget stivelse i rodfrugter

• Updated - - -

I dag har vi fået blomkålsris, stuvet hvidkål og kylling. Mums mums

Vores aftensmad herhjemme er uden mel, sukker og andet stivelse.

• Updated - - -

Blomkålspizza er superlækkert - så nup den endelig

Jeg er altså løbet lidt surt i det :frowning: jeg er ikke vild med helt at undvære mit brød, så det er nok ikke lige stenalderkosten jeg går efter, blot mindre kulhydrater :wink:

I dag skal vi have kyllingefilét stegt i ovnen med spegeskinke ruculla, og majs, ærter og rød peber…samt fetaost…

Hvis man er på facebook så findes der en generel gruppe om paleokost men der er også en gruppe som hedder paleo for kvinder, der er meget inspiration at hente der :slight_smile:

Nu skal jeg prøve disse pandekager :wink: efter palæo princip…

2 æg
10 mandler
2 spsk. kokosmel
2 modne bananer

He he, mon de smager godt…

Pst…majs er faktisk ikke så godt, hvis man kører low-carb. :wink:

Den anden dag (på job) fik jeg en gryderet, hvor der i stedet for ris var helt finthakket hvidkål til. Ganske fint alternativ. :slight_smile:

Revet squash er også glimrende som erstatning for pasta, ris og kartofler :slight_smile: Gerne vendt i lidt olivenolie og salt og peber. Jeg har bl.a. brugt det til spaghetti meatballs i en krydret tomatsovs og det var altså bare guf.
Som erstatning for tortillas laver jeg en tynd tynd æggepandekage bestående af to æg og salt og peber. I den kan man så putte alverdens gode sager i :smiley: Den kan desuden rulles i bagepapir og tages med som madpakke.
Nu spiser jeg selv gerne mejeriprodukter, så morgenmaden består gerne af græsk yoghurt med kokosmel, mandler, hørfrø og frugt skåret i mundrette bidder.
Til den søde tand kan man lave the på hakket lakridsrod, som bl.a kan købes i Tiger :slight_smile:

Man kan også lave lange squash-strimler med en kartoffelskræller. Overhæld dem med kogende vand og lad dem stå et par minutter. Også en sund ‘pasta’. :slight_smile:

Jeg spiser selv mest efter LCHF-principperne.
Til aftensmad når min kæreste (der endnu ikke spiser helt sådan) er hjemme, får vi for det meste de “almindelige” retter, hvor han stadig kan få sin ris/pasta/kartofler/til til.
Jeg erstatter det så med spaghetti-squash, blomkåls-ris eller dampet broccoli.

[QUOTE=yvonne42;1041717]Jeg er altså løbet lidt surt i det :frowning: jeg er ikke vild med helt at undvære mit brød, så det er nok ikke lige stenalderkosten jeg går efter, blot mindre kulhydrater :wink:

I dag skal vi have kyllingefilét stegt i ovnen med spegeskinke ruculla, og majs, ærter og rød peber…samt fetaost…[/QUOTE]

Jeg har prøvet at lave DISSE boller 2 gange i denne uge, og jeg synes de er et rigtig fint alternativ, hvis man engang imellem virkelig craver brød :slight_smile:

Jeg må gå til bekendelse :surrender1:

Jeg kan ikke leve efter stenalderprincippet, faktisk efter 14 dage, fik jeg nærmest madlede og det vender sig stadigvæk i min mave, blot ved tanken om mandler osv osv…

Lowcarp princippet er fint nok, men igen med måde, så hellere blot tælle mine kalorier (det synes jeg faktisk også er lidt sjovt)

[QUOTE=yvonne42;1058664]Jeg må gå til bekendelse :surrender1:

Jeg kan ikke leve efter stenalderprincippet, faktisk efter 14 dage, fik jeg nærmest madlede og det vender sig stadigvæk i min mave, blot ved tanken om mandler osv osv…

Lowcarp princippet er fint nok, men igen med måde, så hellere blot tælle mine kalorier (det synes jeg faktisk også er lidt sjovt)[/QUOTE]

Jeg kender ikke stenalderkost, men mandler…? Dem havde vi da ikke mange af i DK i stenalderen, havde vi? Det er måske ikke dansk stenalderkost?

mandler indgår i Paleo fordi det er nøddeart og den sunde form for fedt. Og bonussen ved mandler at videnskabelig undersøgelser har påvist at det sunde fedt fra bla. mandler gør at man taber sig :slight_smile:

:smiley: Nå, så er det ikke kun mig, der har gevaldige problemer med at man kalder det stenalderkost :smiley:
Low Carb - det er jeg helt med på… men det andet… nej, det er ikke, hvad jeg sådan oppe i mit lille hoved ville tænke først på, når talen falder på stenalderens mad…

Jeg er godt klar over, at mandler er sunde. Det var bare forbindelsen til stenalderen, jeg undrede mig over :slight_smile:

Der findes forskellige udgaver af Paleo diæten som kaldes for 1.0 som er den hvor man går helt 100% efter hvad man mener at stenaldermennesket spiste dengang og så er det 2.0 som er ud fra principperne, men hvor man bruger madvarer der indholdsmæssigt passer til tankegangen om stenalderkost og der er mandler med i det at mandler sagtens kan tænkes at have været en del af kosten :slight_smile:

Fx. er de første fund/levn af mandler helt tilbage til 2000 - 3000 BC ,altså tilbage til bronzealderen og man mener at det “frugt” man bla. fandt i Tutankahmons grav var en slags mandel :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1058876]:smiley: Nå, så er det ikke kun mig, der har gevaldige problemer med at man kalder det stenalderkost :smiley:
Low Carb - det er jeg helt med på… men det andet… nej, det er ikke, hvad jeg sådan oppe i mit lille hoved ville tænke først på, når talen falder på stenalderens mad…[/QUOTE]
Nej nej, jeg er også for længst stået af - hvorfor er det lige at netop stenaldermennesket pludselig er blevet det store hit? Hvad spiste mennesket derfør, som så åbenbart ikke var godt? Og hvilken nation taler vi om, når maden bare er det bedste, for der fandtes så vidt jeg husker også mennesker i Danmark i stenalderen, men de spiste næppe ret mange mandler og tørrede eksotiske frugter… Oh well, hvis man nu er glad for det, så skal man jo bare spise det. Men jeg tror ikke ret meget på snævre kostplaner medmindre man ligefrem er multiallergiker.
VH
Susanne