Luftfugter

Er der nogen her, der har erfaring med luftfugtere?

Lige så snart vi tænder for fjernvarmen her, så falder vores luftfugtighed, og Simon (manden i huset) får en krillerhoste, som han nærmest ikke kan slippe af med. Det er så endt med, at vi har slukket for varmen, så nu sidder vi og fryser lidt, men han hoster ikke.

Jeg har set, at man kan få luftfugtere med varm damp, som så skulle kunne varme rummet op - vi tænkte, at vi måske kunne have sådan en i soveværeset, så vi kunne undgå fjernvarmen der og samtidig sørge for en god luftfugtighed, så han i det mindste kan få sovet ordentligt.

Så lad mig høre om jeres erfaringer :slight_smile:

Du kan anskaffe sådan nogen vandfordampere til at hænge på radiatorerne, altså bare sådan nogen beholdere der fyldes med vand.

man kan også et par gange om dagen bare sprøjte i rummene med en vandforstøver

Jeg kender godt sådan en dims du nævner…de kan slet ikke varme rummet op, det er de altså ikke beregnet til, men kun sikre en vis luftfugtighed i rum af en vis størrelse som afhænger af hvilken maskine det er.
efter min mening er den ikke bedre end en vandforstøver, princippet er omtrent det samme…begge sprøjter forstøvet vand ud i lokalet, den ene bruger så bare en hulens masse strøm på at varme vandet op først ;-))

et par skåle med vand eller en masse potteplanter kan gøre det.
hos de gamle står der altid en kedel med vand oven på brændeovnen s

I må gerne låne…nej vent, I må FÅ noget af fugten fra min lejlighed :slight_smile: :slight_smile:

Jeg vil gå så langt som at tilbyde at bytte bolig i vinterhalvåret … ingen problemer med tør luft her i huset :cool:

Tak for alle jeres svar:venner:

Jeg har glemt at nævne, at vi har meget højt til loftet i vores lejlighed, ca 3,30 m.

Vi har jo flere skåle med vand stående allerede - misserne skal jo have noget at drikke. Vi har også ok med planter.

Jeg tror ikke det går at stille/hænge vandbeholdere på radiatorene, da begge drenge, men især Buddha, er nogle pilfingre, og jeg er sikker på at sådan nogle beholdre skal undersøges og pilles ned.

Vandforstøver kan jeg ikke lige se for mig fungere i praksis, da vi så vil skulle op og pifte vand ud i lokalet flere gange i løbet af natten.

Jeg kunne nok godt tænke mig til, at sådan en luftfugter ikke kan opvarme et værelse helt, men det gør egentlig heller ikke noget - vi kan godt lide at sove køligt. Og måske ville den fugte så meget, at vi kunne have radiatoren på lav varme - hvem ved. Vi vil jo selvfølgelig være nødt til at tænde for varmen i resten af lejligeden, og det kan han jo nok også godt leve med, problemet er størt, når vi skal sove, og han ligger vågen i flere timer af natten.

Vrid nogle tykke håndklæder op i vand og hæng dem over radiatorerne.
De bruger ikke el og kattene kan uden risiko hive dem på gulvet.

Vi havde flere af luftfugtere i vores lejlighed i Moskva hvor indeklimaet var meget tørt. Det gav en del fugtighed i lejligheden, men stadig ikke nok til at statisk elektricitet ikke opstår.

Om det kan hjælpe på din mands hoste ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd.