Lukket tårerkanal

Der kan dannes arvæv efter øjeninfektion der gør at tårekanalen bliver lukket/ forsnævret. Det kan ske for alle katte, men selvfølgeligt, jo kortere og snævrere tårekanalen er, som hos f.eks. BRi, Bur og især
Per/Exo, hvor der tilstræbes kortere næser og store øjne der ikke levner meget plads, jo større risiko for at det lukker til.
Men hvor meget arvelighed der ellers er i forbindelse med forsnævrede tårekanaler kan nok være svært at gennemskue, hvor meget det er ansigtsformen der er den skyldige eller om det er en genetisk defekt.

Marina

Er det så rent faktisk et værdigt liv for den lille mand?

Jeg har selv prøvet en øjenskade på et af mine marsvin, dengang jeg havde dem. Det lægte heldigvis utroligt hurtigt pga. hurtig reaktion (det var selvfølgelig en lillejuleaften om aftenen, så der sad vi pænt på dyreskadestuen) og gav aldrig flere problemer.

Ifølge dr.dyr skulle han fint kunne leve med det, men jeg forstår bare ikke hvorn man kan leve med konstant ondt i sit øje…

Nu lider jeg selv af fibromyalgi som er kroniske smerter i led og muskler, men jeg får os stærke smertestillende mod det, men et dyr kan jo ikk leve på smertestillende resten af sit liv…

Jeg fik bare atvide, at når han trak øjet ind i kraniet er det fordi han har ondt i det, men jeg ved ikke om han gør det fordi han har ondt, eller om det altid har set sårn ud…

Nu har jeg skrevet til avler, så jeg håber på et ærligt svar…

Jeg vil ikke sige Shy Boy som sårn er veltypet, altså med “flad næse”, men han er heller ikke spids, han er nok midt imellem…

I kan lige få lov til og se ham :slight_smile:


Det er hans højre øje den er gal med, og jeg syns godt man kan se han har trukket det lidt ind…

Nu jeg kigger på billederne er han faktisk ret veltypet af en skinny og være… Hmmm
Gad vide om det er fordi han er så veltypet, at den har lukket sig, og så samtidig med infektion i øjet?

Et dyr bør ikke gå med konstante smerter, efter min mening.

Vi er helt enige, men jeg kan ærlig talt ikke helt huske hvad hun sagde mht det der med at han trak øjet ind i kraniet…

Jeg mener bare hun sagde, at når han gør det, så er det fordi han har ondt i øjet…

Jeg må lige prøve og ringe til dyrlægen i morgen og høre dem ad igen, for han skal ikk rende rundt og have ondt…

[quote=Vivi_Fletcher;521725]

Jeg kan ikke mindes “langnæsede” katte, der har fået ødelagt tårekanaler af alm øjenbetændelse.
Til gengæld har jeg set et par stykker, der fik løbeøjne af herpesvirus.[/quote]

min Obelix har det… da han var killing havde han voldsom øjenbetændelse i forbindelse med et calici-udbrud og det blev ikke behandlet korrekt så hans ene tåre-kanal + tåresøen under øjet er lukket helt…

jeg har fået ham undersøgt i forbindelse med en eventuel operation til at åbne det (han er nemlig meget udstillingsegnet) men da dommen lød at der ingen garanti var for at det ville forblive åbent droppede jeg ideen…

det ser forfærdeligt ud for han er hvid - men det forringer på ingen måde hans liv… han er lige så fræk som alle de andre :slight_smile:

Jeg har nu også set ødelagte øjne af øjenbetændelse, der ikke var behandlet korrekt, så det kan ske ved alle katte. Både tårekanalerne og sammenvoksninger.

Jeg talte om de tilfælde, hvor man behandler en betændelse korrekt :slight_smile: