Lungebetændelse

Hej Kattegale:)

Desværre et trist første indlæg,min kat har været ved dyrlæge efter den begyndte at hoste og der blev lyttet på lungerne og dyrlæge mente det var lungebetændelse,der er startet en penicillin kur op
Vi mangler et par dage tilbage på penicillin og dyrlægen vil se katten igen, jeg syntes der i starten var bedring og så er det gået i stå igen og jeg er virkelig nervøs,jeg vil gerne have tjekket katten ordenligt igennem og der håber jeg der er nogen her på Kattegale der kan hjælpe,måske i selv har haft en kat med lungebetændelse og kan beskrive hvordan forløbet var,give gode råd til hvilke undersøgelser der kan være relevante
Jeg har ikke haft en syg kat før så jeg ønsker lidt hjælp
Katten spiser(det er en meget madglad kat),drikker,går på bakke og har ikke tabt vægt,alle vaccinationer er passet,det er en indekat,

Der er andre sygdomme, som kan give de samme symptomer: Allergi, orm …

Det er tænkeligt, at dyrlægen er startet med at behandle det mest sandsynlige problem. Hvis penicillin så ikke virker, må I prøve andre behandlinger.

Men tag en grundig snak med dyrlægen om mulige diagnoser og behandlinger.

vh

Andreas

Tak Andreas
Puha i morgen skal vi til dyrlæge,min store skræk er lungekræft så hvis det skal undersøges skal der vel tages røntgenbilleder, skal katten i narkose for at få det?
Hos dyrlægen siger de at ved blodprøver har de svaret indenfor en time så på en måde kommer der ro på i morgen - håber jeg for det her er ikke til at holde ud og jeg ønsker bare en rask kat hurtigst muligt
Hvad kan man teste for ved blodprøver?

Hvis hosten fortsætter, ville jeg bestemt vælge at få lungerne røntgenfotograferede. Det kan fortælle meget mere end en blodprøve om lungernes tilstand. Jeg ville også få foretaget en blodprøve, da den kan afsløre andre ting.

dkkorat det er det jeg er ked af, at katten stadig hoster og ikke er helt så aktiv,holder hurtig pause under leg og jeg vil gerne have tjekket så der ikke bliver brugt mere spildtid med måske er det det den fejler osv - da det gør ondt at se min kat sådan og den har det jo ikke så godt som den plejer

Dyrlægen nævnte også at det kan være noget med hjertet og hvis det er det kan den få medicin - men vil katten kunne leve et godt liv ?
Jeg er så bange for at jeg skal miste den og selvfølgelig skal katten have et godt liv uden smerter

Min umiddelbare mistanke kunne være astma. Det kan behandles godt. Læs mere om felin astma på www.fritzthebrave.com

dkkorat det tror dyrlægen at det er, altså røntgen sagde ikke lungekræft som min store skræk var og de blodprøver hun kunne se skulle også være fine og nogen af blodprøverne skulle sendes videre til tjek og hvis det er astma kan man ikke tjekke men udelukke andre sygdomme som jeg forstod?
Det var min faste dyrlæge(men er køretur som katten hader) som ikke mente den har haft lungebetændelse
Hun viste også en maske man skal give to gange om dagen som vil hjælpe men venter lige på de sidste resultater fra blodprøver

Astma skulle give nogle meget karakteriske tegn på lungerne på et røntgenbillede. Kortison er eneste behandling - ligesom hos mennesker. Masken (som også vises på det link, jeg gav dig - linket kan både du og din dyrlæge lære af) virker godt.

dkkorat måske jeg roder lidt rundt i det ,da jeg er så bekymret og bare blev lettet over at der ikke var grund til aflivning,men har talt med dyrlæge i dag intet nyt om blodprøven
Den er sendt til Usa da der måske kan være noget med hjertet,men det kan også være irreteret pga astma?
Men den almindelige som de kan se resultatet af skulle nyre og lever være fine

De håber på svar i morgen så vi kan finde ud af hvordan vi kommer videre,men hun regner med at den skal have en sprøjte med binyrebarkhormon da det virker hurtigt og så lære mig at bruge maske og give mere information med resultatet

jeg tæller ned det er så smertefuldt ikke at have min skønne friske kat:ked:

Hjerte og astma har ikke umiddelbart nogen sammenhæng. Godt I kommer hurtigt igang med astmabehandling :slight_smile:

dkkorat ok mange tak for dine svar,har jeg da helt glemt at skrive:)
Gad vide om der så er to ting galt ,krydser fingre for der snart er et blodprøvesvar,er der nogen der ved hvor længe det max tager fra USA ?

Og hvor vil jeg bare gerne i gang med behandling ,jeg føler der er gået rigtig meget spildtid med den anden dyrlæge og pencillin håber ikke katten har taget for meget skade

Dyrlægen i dag nævnte også at de har et ilt bur den kan komme i ,hvor længe skal den det før det hjælper,men siden de ikke foreslog det i går tænker jeg det ikke er nødvendigt endnu

hov og dit link kan jeg ikke få til at virke

Du har fuldstændigt ret. Det ser ud til, at en fantastisk side ikke findes mere :frowning: Det ser ud til, at siden er ændret til en facebookside Redirecting...

ddkorat det vil jeg kigge på :slight_smile:

Hvis der ikke er svar på blodprøve i morgen kan man så betale et eller andet for at de kan lave den hurtigere :?

Altså, problemer med hjertet kan give vand i lungerne. Det giver vist normalt åndenød, men om det udløser hoste, aner jeg ikke.

Men mon ikke man havde kunnet se på røngten, hvis der var vand i lungerne?

Anyway, katte kan godt have hjerteproblemer, og fx kan hjertesygdommen HCM afhjælpes med medicin.

Diana Jo det vil jeg mene og der blev taget flere billeder - men godt at høre at der findes noget medicin mod hjertet
Hold nu op tiden går langsomt når man venter på svar fra dyrlæge:argh:

Altså, om medicin kan hjælpe kommer jo an på hvad der er galt, og hvor slemt det er.

Men jeg havde selv en plejemis boende et års tid. Den blev diagnosticeret med mild hcm mens jeg havde den, og blev sat på en daglig pille. Jeg ved ikke om den lever endnu, men den levede i hvert fald adskillige år efter den fik diagnosen. Så hjerteproblemer BEHØVER ikke være en snarlig dødsdom. :slight_smile:

jeg er helt knust der er grund til at min kat kommer i hjerteskanner efter de sidste svar der nu er kommet
kan man behandle for begge sygdomme samtididg

:kram: