LUX fra Aldi - kvalitet?

Er function diet fra netto? :slight_smile: synes ikke jeg kan finde svaret nogle steder :slight_smile:

Det er det… Jeg spurgte og Felis gav mig ret :wink:

Eftersom jeg har kunnet finde sukker på ingredienslisten for praktisk talt alle supermarkedsprodukter, jeg har set på hylderne - inkl. Pussi, Kitekat og Whiskas (bortset fra Mmmm-varianterne), undrer det mig lidt, at det ikke står på dine dåser.

Mange af produkterne indeholder ikke kulhydrater, men de fleste producenter mener øjensynlig, kattene ikke gider spise det, hvis ikke det smager sødt…

[quote=wernerfire;354253]Hej,

Faktisk har jeg fundet en løsning på min kats problem med tørfoderet.
-kunne ikke forstå, at det tit kom op igen.

Så prøvede jeg at gøre det lidt vådt og vente et par minutter, inden jeg gav hende det - og problemet forsvandt med det samme.

Måske kunne hun bare ikke klare, at det “blev til mere” nede i maven.
Det er helt sikkert værd at prøve.

Jeg er ikke ret vild med dåsefoder - har set, hvad der kan ske på en varm sommerdag, især når man har en kat, der ikke spiser det med det samme (levende - det bliver levende igen - ulækkert siger jeg bare!)

Ninna
[/quote]

Min erfaring er at ikke ret mange katte vil spise opblødt tørfoder.

Hvad angår holdbarhed på vådmad/dåsemad …Så har jeg vænnet mig til at servere det på små tallerkner som jeg stiller på fryseelementer - På den måde holder det sig kold og frisk over nogle timer - Desuden vænner man sig til at øse mindre potioner op, men giver mindre måltider hyppigere.

[quote=JeanetteW;354308]Ja, jeg synes jo at det er noget dyrt vand man betaler for :tihi:
Man kan jo sagtens selv lave vådfoder. Tørfoder tilsættes lidt vand i en plastikbeholder med låg. Efter 20 min. er det opblødt og kan evt. moses ud
med en gaffel. Her kan man så tilsætte lidt kaffefløde (til de tynde) og/eller kogt torsk, kogt sejfillet eller kogt kylling hvis man vil lave en luksusudgave. Det kan holde sig i køleskabet i et par dage.[/quote]

Du har sikkert ret i, at det er noget dyrt vand man betaler for, ved at fodre med vådmad - Men tror mig, det kan blive meget dyrere hvis man skal til at behandle en kat som har fået skader pga. væskemangel.

Ingen af mine katte - hverken nuværende eller tidligere vil spise opblødt tørfoder, hvilke jeg nu ikke er særlig bedrøvet over, da tørfoder efter min mening ligger så langt fra kattens naturlige fødekilde, som man næsten kan komme.

Jeg plejer at give mine lux - tørfodret står også fremme, men de er faktisk næsten stoppet med at spise det… Pelle tror bare han skal DØ af sult hvis man fjerner det :tihi:

Jeg plejer at hælde ekstra vand på vådkosten - så får det smagen af det, og kattene får lidt ekstra vand.

Vådmad herhjemme bliver fjernet så snart de går fra det… Men… Har aldrig oplevet de ikke har spist op!!! :slight_smile:

Mine spiser også gerne opblødt tørkost, så det får de som basis (har jeg travlt får de det selvfølgelig bare uden vand), og så får de vådt og rådt som supplement. Kyller indeholder jo ikke såå meget næring, men de er super “tandbørster” i min mening :wink:

Mht. opblødt tørkost så har jeg ikke set dem kaste tørkost op, som især min ene pige godt kunne gøre nogen gange, efter jeg bløder det lidt op inden. Så jeg tror virkelig at det er fordi det svulmer i maven at de nogen gange kaster op efter at have spist :slight_smile:

[quote=Alice;354340]Du har sikkert ret i, at det er noget dyrt vand man betaler for, ved at fodre med vådmad - Men tror mig, det kan blive meget dyrere hvis man skal til at behandle en kat som har fået skader pga. væskemangel.

Ingen af mine katte - hverken nuværende eller tidligere vil spise opblødt tørfoder, hvilke jeg nu ikke er særlig bedrøvet over, da tørfoder efter min mening ligger så langt fra kattens naturlige fødekilde, som man næsten kan komme.[/quote]

Det har jeg hørt en hel del herinde sige. Men vådfoder er da heller ikke noget som nærmer sig naturen, hvor de spiser mus og fugle og må bruge tænderne. Men måske der er en anden forklaring på hvorfor vådfoder er nærmere deres naturlige føde?

Vådfoder anbefales for væskemængden - ikke for kattenes mulighed for at bruge tænderne :slight_smile: Mange bruger forskellige former for råfoder til at dække det behov.

Jeanette W - det er nærmere deres naturlige føde en tørfoder fordi det er nærmere i delen af vandindhold.

Laaaaaaang tråd… har ikke læst det hele.
men jeg undrer mig over Feline Porta m/ tun ?? i Div. varianter. Når man ellers advarer mod tun og tungmetaller?

[quote=Poly-Cats;354648]Laaaaaaang tråd… har ikke læst det hele.
men jeg undrer mig over Feline Porta m/ tun ?? i Div. varianter. Når man ellers advarer mod tun og tungmetaller?[/quote]

Jeg ville heller aldrig fodre så ensformigt. Og synes det er rigtig trælst, at FP, Almo Nature, Applwas og de her mærker stort set kun er baseret på kylling og tun, for princippet er fint, men variansen for lille.

Her bruger jeg tørfoder ( royal Canin Persian og Sensible ) mixet, der står tørt til dem konstant, to gange dagligt sætter jeg tørfoder i blød, gemmer det ikke i køleskab men bruger det med det samme når det har den bløde konsistens, og har jeg killinger kan jeg finde på at mixe det bløde med noget dåsemad fra suopermarked, vil helst have sheeba, wiskas og har da også prøvet lux…jeg bruger den bløde mad for at de ikke skal få træg mave…ingen af mine har faktisk aldrig tynd mave.

Feline Porta med kylling/ris har jeg også prøvet have en killing der kunne lide det men mine katte var ikke overvilde med det, tror altså at katte er utrolige kræsne…

[quote=Poly-Cats;354648]Laaaaaaang tråd… har ikke læst det hele.
men jeg undrer mig over Feline Porta m/ tun ?? i Div. varianter. Når man ellers advarer mod tun og tungmetaller?[/quote]

Der er stor forskel på diverse vådmad med tun til katte og det vi kender som menneske tun …Dog ville jeg nu aldrig fodre udlukkende med tun varianter.

Dvs at du mener ikke at der er tungmetaller i kattetun?

Jeg kunne stadig godt tænke mig at se noget dokumentation på, at der er kattemads-tun og menneskemads-tun :wink: Jo, FP tilføjer vitaminer og mineraler, men man kan ikke-ikke-ikke fjerne tungmetaller fra fisk! Tun kan ikke opdrættes i fangenskab, og deres tungmetal-indhold kan derfor ikke styres. Så hvor er det lige forskellen er?

der er alt for høje konsentrationer af Magnesium i Tun - gad vide om de reducerer det i foderproduktionen af tunfoder?

Jeg regnede engang ud, at der i ‘tør’ tun ville være noget med 0,1% magnesium, dvs. liiige i overkanten. Til tørfoder blander man jo diverse andre ting i, som vel sænker koncentrationen.
Men nej, jeg anser ikke noget som helst tun for at være kattemad alene. Og ej heller fisk generelt for at være kattefoder alene.

[quote=Mig og Mille T;354281]Jeg købte noget Applaws vådfoder i Prag.
Det var med kylling, forskellig fisk og et eller andet jeg ikke lige kunne identificere.
Kattene elsker det, så nu skal jeg fide ud af hvor jeg kan få det henne.
Alternativt må jeg rejse til Prag ofterer og hamstre :)[/quote]

Jeg så en stand med det på Herlev-udstillingen - måske Darak har noget info om den stand :?

[quote=Felis;354296]“ingen kulhydrater,ingen sukker”…næ, men det er der så sandelig da heller ikke i de fleste øvrige “billige supermarkedsdåsefoder”, så at det skulle gøre LUX hverken værre eller bedre end andet, det har jeg nu svært ved at se.
Tværtom ligner deklarationerne hinanden temmelig meget.
(Desværre har jeg ikke lige whiskas og kitekat-dåser på lager pt).[/quote]

Måske er det rigtigt. Men jeg købte forrige år en kæmpe-dåse kitekat, da min Brugs solgte ud, og gav den med velberåd hu til en opdrætter veninde. Bl. a. fordi det er det, som biolog og opdrætter, Dorthe vildkat, giver sine som slik/guf. Men opdrættervenindens katte havde kastet op på stribe af det! Så der kan være andet end næringsværdien, der spiller ind.

[quote=Musashi;354302]carnibest råt kød

kan købes her:

http://prof-pet.dk/[/quote]

Nu spørger jeg måske dumt: Så vidt jeg kan se, så er det bare forskelligt kød - kan man ikke ligeså godt købe kød, evt som storkøb :?
Jeg skal lige nævne, at jeg som vegetar ikke har den store viden om alm. priser på kød :ups::?

[quote=Alice;354338]Min erfaring er at ikke ret mange katte vil spise opblødt tørfoder.

Hvad angår holdbarhed på vådmad/dåsemad …Så har jeg vænnet mig til at servere det på små tallerkner som jeg stiller på fryseelementer - På den måde holder det sig kold og frisk over nogle timer - Desuden vænner man sig til at øse mindre potioner op, men giver mindre måltider hyppigere.[/quote]
Enig, Alice - vådt tørfoder bliver ignoreret. Jeg skal heller ikke blande mere end en anelse ekstra vand i vådkosten, så rører de den ikke.

[quote=Poly-Cats;354648]Laaaaaaang tråd… har ikke læst det hele.
men jeg undrer mig over Feline Porta m/ tun ?? i Div. varianter. Når man ellers advarer mod tun og tungmetaller?[/quote]

Hi hi hi! Så skulle du se andre foder-tråde, de kan snildt blive lige så lange som “Hvad tænker du lige nu”-tråden…
Mht tun, så undrer jeg mig også. Fik anbefalet bl.a. Irmas dåsemad til misser, engang, hvor jeg spurgte efter alternativer til tun som guf. Da jeg tjekkede deklarationen, var hovedbestanddelen tun i 90% af slagsene…

Overvejer simpelthen at give de tynde misser noget oksehak - foreløbig har Lux givet godt resultat :ok:

Efter sigende skulle det være små tun, og dermed ikke så mange tungmetaller i katte-tun.

Og på min dåse Feline Porta / Tun med Aloe, står der følgende :

Magnesium 0,008%
Kalcium 0,25%
Phosphor 0,2%

Og desuden
Taurin 200 mg
Vitamin A 5000 IE
Vitamin D 700 IE
Vitamin E 80 mg

På menneske tun står der følgende :http://www.rapsol.dk/Da/0318.php