LUX fra Aldi - kvalitet?

Der har efterhånden været mange og lange tråde om optimal fodring.

Jeg tilstår, at jeg ikke har orket at følge med, fordi det ofte har drejet sig om fodertyper, der kun er tilgængelige via nethandel udenlands.

Men jeg synes, at jeg har opsnappet, at flere af dem, som af flere årsager foretrækker at give vådkost (og evt råt foder), har været inde på, at LUX-dåsefoder fra Aldi skulle være ret godt :?

Kan jeg be’ de foderkyndige om meninger om, om LUX-foder er lødig/fuldgyldig kost?
F eks til en kat, der af den ene eller anden grund ikke er meget for tørfoder ?

Mange tak for jeres gode råd :tak:

Lux er udmærket - faktisk vældig godt… men jeg ville nu ikke lade en kat leve på det ene mærke foder…
Der er masser af andre vådfodermærker derude også…

Tak, Ann. Hvad vil du foreslå i tillæg? Til lovlig tynde, lidt ældre katte?
Det må gerne være udstillingskøb eller hos dyrlægen, eller evt bestilt i storkøb :slight_smile:

[quote=MiSi;354245]Tak, Ann. Hvad vil du foreslå i tillæg? Til lovlig tynde, lidt ældre katte?
Det må gerne være udstillingskøb eller hos dyrlægen, eller evt bestilt i storkøb :)[/quote]

Feline Porta er rigtig godt - det kan købes hos Mystery Coon (og dermed også på udstillingerne) og vistnok et par andre steder herhjemme.

Hej,

Faktisk har jeg fundet en løsning på min kats problem med tørfoderet.
-kunne ikke forstå, at det tit kom op igen.

Så prøvede jeg at gøre det lidt vådt og vente et par minutter, inden jeg gav hende det - og problemet forsvandt med det samme.

Måske kunne hun bare ikke klare, at det “blev til mere” nede i maven.
Det er helt sikkert værd at prøve.

Jeg er ikke ret vild med dåsefoder - har set, hvad der kan ske på en varm sommerdag, især når man har en kat, der ikke spiser det med det samme (levende - det bliver levende igen - ulækkert siger jeg bare!)

Ninna

Lux fra Aldi udmærker sig bl.a. ved at være meget billigt - samtidig med, at det er godt (ingen kulhydrater, ingen sukker) og let tilgængeligt, fordi det kan købes i et supermarked.

Man kan også købe Animonda herhjemme http://www.animonda.dk/ og det er et supergodt mærke, men selvfølgelig noget dyrere end Lux.

Jeg købte noget Applaws vådfoder i Prag.
Det var med kylling, forskellig fisk og et eller andet jeg ikke lige kunne identificere.
Kattene elsker det, så nu skal jeg fide ud af hvor jeg kan få det henne.
Alternativt må jeg rejse til Prag ofterer og hamstre :slight_smile:

[quote=Mig og Mille T;354281]Jeg købte noget Applaws vådfoder i Prag.
Det var med kylling, forskellig fisk og et eller andet jeg ikke lige kunne identificere.
Kattene elsker det, så nu skal jeg fide ud af hvor jeg kan få det henne.
Alternativt må jeg rejse til Prag ofterer og hamstre :)[/quote]

Der er en bruger herinde (tror det er Roses Mor), som havde et sted hun købte Applaws… Men det var vist ret dyrt - det billigste sted er vist ind til videre www.zooplus.co.uk :tihi: (eller en af de andre sider…)

Det fås også på udstillinger :slight_smile: Både i Køge og i Herlev var der en stand med Applaws - både tør- og vådfoder :slight_smile: Så han kommer sikkert igen.

Jeg må købe noget luux vådfoder, for det bliver dyrt i længden med Hills kitten når hun får 3 breve om dagen :slight_smile:
Luux reder mit budget :wink:

[quote=NamNamp;354287]Jeg må købe noget luux vådfoder, for det bliver dyrt i længden med Hills kitten når hun får 3 breve om dagen :slight_smile:
Luux reder mit budget ;)[/quote]

Ja, 3 breve om dagen, så er sådan en kasse da hurtigt brugt… -what

[quote=Temple Bar;354255]Lux fra Aldi udmærker sig bl.a. ved at være meget billigt - samtidig med, at det er godt (ingen kulhydrater, ingen sukker) og let tilgængeligt, fordi det kan købes i et supermarked.

.[/quote]

“ingen kulhydrater,ingen sukker”…næ, men det er der så sandelig da heller ikke i de fleste øvrige “billige supermarkedsdåsefoder”, så at det skulle gøre LUX hverken værre eller bedre end andet, det har jeg nu svært ved at se.
Tværtom ligner deklarationerne hinanden temmelig meget.
(Desværre har jeg ikke lige whiskas og kitekat-dåser på lager pt)

Deklaration for Lux (fjerkræ og and bidder i gele):

Kød og animalske biprodukter (mindst 58 %)
råprotein 9,5g
råfedt 5,5g
råaske 2,5 g
træstof 0,1 g
vand 81,5 g
calcium 0,36g
fosfor 0,31 g

tilsat:
Vitamin A 2000 lU/kg
Vitamin D3 200 lU/kg
Vitamin E 20 mg/kg
Taurin 220 mg/kg
Konserveret med EU-tilsætninger

Deklaration for Pussi (And & Kylling, bidder i gele)

Kød og animalske biprodukter
råprotein 8,7g
råfedt 5,5g
råaske 3%
træstof 0,5 %
vand 82,5 %

tilsat:
Vitamin A 1100 lE/kg
Vitamin D3 140 lE/kg
Vitamin E 10 mg/kg
Taurin 445 mg/kg

Konserveret med EU-tilsætninger

Den eneste dåse jeg lige har kunnet finde hvor sukker er på ingredienslisten, men hvor kulhydrat ikke figurerer i deklarationen…det er noget der hedder Function Diet, der kommer fra noget der hedder A/S Arovit Petfood i Køge.

Ja det går stærkt, men hun har killinger og de suger saft og kraft ud af hende…
Så jeg må jo proppe på hende hehe… Hun får også kMR udover vådfoderet så håber på at kunne fede hende meget op… Sphynxen skal jo helstha en lille rund mave:)

Felis: Function Diet er det de sælger i Netto - ikke? :slight_smile:

80 % vand - så man kan altid overveje hvorfor man giver vådt? Jeg giver det for at sikre, at mine katte får deres væskebehov opfyldt. jeg kan se det på hud, pels og generel trivsel. Jeg supplere med råt og Acana/Orijen i tørt.

Der findes også et vådfoder ved navn Ziwipeak - wow det er ren kød - og ret dyrt.

Mine katte bliver for runde og fejlernærede af tørt alene - i hvert tilfælde, da jeg gav RC - det nye tøre kan jeg ikke udtale mig om endnu andet end at jeg kan lide det og de kan lide det så det kan jeg melde ud om om nogle måneder -

men ved at supplere med vådt og råt så har de nu alle deres optimal vægt - og de der sære runde maver er væk. Jeg tror skisme de var oppustede af korn, men jeg har intet belæg for at påstå det.

Jeg kan bare se, at jo mere jeg fodre fra bordet, med råt og med vådt - jo sundere bliver mine katte at se og føle på.

Jeg fodrer faktisk mere og mere som min mor gjorde ved hendes udekatte. De fik aldrig tørt men rester og vådt/råt plus de gik ud og fangede selv.

Især pelsen er der en enorm forskel på ved de to MCOere.

MVH

carnibest råt kød

kan købes her:

http://prof-pet.dk/

Ja mine MCO var jo underernæret indtil de fik råt. Så helt enig

Ja, jeg synes jo at det er noget dyrt vand man betaler for :tihi:
Man kan jo sagtens selv lave vådfoder. Tørfoder tilsættes lidt vand i en plastikbeholder med låg. Efter 20 min. er det opblødt og kan evt. moses ud
med en gaffel. Her kan man så tilsætte lidt kaffefløde (til de tynde) og/eller kogt torsk, kogt sejfillet eller kogt kylling hvis man vil lave en luksusudgave. Det kan holde sig i køleskabet i et par dage.

[quote=JeanetteW;354308]Ja, jeg synes jo at det er noget dyrt vand man betaler for :tihi:
Man kan jo sagtens selv lave vådfoder. Tørfoder tilsættes lidt vand i en plastikbeholder med låg…[/quote]

Hvorfor man giver vådt?

Fordi kattes naturlige fødeemner, nemlig byttedyr har så stort et væskeindhold, og det får kattene ikke opfyldt hvis de får tørfoder med 6-8 % væskeindhold og ikke kompenserer ved at drikke tilstrækkeligt med vand.

Og hvis I køber en kylling eller en steg eller andet kød, så er væskeindholdet næsten lige så stort…men det tænker man jo ikke på fordi der ikke er en deklaration på kød, udover at det er kød…

Jeanette…m.h.t. man selv kan lave vådfoder ud af tørfoder…så indeholder tørfoder for det første ufatteligt meget store mængder sukker/kulhydrat for det andet bør man bestemt kun gøre det med en portion der serveres mde det samme og ikke noget med beholdere med låg, for tørfoder med vand på begynder at gære næsten med det samme det bliver vådt.

Nemlig Felis - og det er lige præcis derfor jeg giver mine det:-)

Og jeg kan se en stor forskel