Må katte få lever?

Kan ikke huske det er skrevet nogen steder.
Og kunn eikke lige finde noget på nettet.
Men må katte få lever? i så fald. Hvor meget, og hvordan tilberedt?

Ja - men begrænset, noget i retning af en gang om ugen, mener jeg. Det er pga det høje indhold af a-vitamin. Det ophober sig i kroppen, hvis man får for meget, og det kan give en forgiftning.
Men med den begrænsning er lever fint :slight_smile:

Jeg har nemlig købt noget til min vovse. som jeg ville give engang om ugen, så kunne jeg nemlig ligeså godt give misserne lidt :slight_smile:

Skal det gives råt eller kogt?. Og hvor meget? (gram mæssigt) Det er griselever, som er skåret ud i skiver i pakken allerede:)

Arh… min viden slipper lidt op her, men jeg tror ikke det gør den store forskel. Dvs, jeg husker svagt et husråd om rå lever og kogt lever og henholdsvis hård og tynd mave, eller omvendt - men det er ikke noget jeg har benyttet mig af, så jeg kan ikke rigtig huske det. :sorry:
Hvor meget? Aner det ikke, mine vil ikke vide af sådan noget :wink: Men jeg ville vel skære en skive ud i hapser på en tallerken og stille til dem? (Kan ikke lige huske hvor mange du har :gruble:)

har 2stk :slight_smile:
Tak fordi du ville svare:)

Det var da så lidt :slight_smile: Jeg er bare ked af jeg ikke ved mere, men som sagt, der er ingen her der vil røre det med en ildtang (hvis de altså havde sådan en g), så jeg har ikke rigtig noget forhold til at fodre med det :øhmm:

Er der ikke også noget med, at lever indeholder mange affaldsstoffer?

Rå lever er mod forstoppelse og kogt lever mod diarré.

Svineleveren er mere sød, så mange katte foretrækker kalveleveren - min kan ikke lidt det, jeg prøvede ellers i dag. Men prøver igen når han bliver lidt ældre.

[quote=Charlotte Oeh.;509405]Er der ikke også noget med, at lever indeholder mange affaldsstoffer?[/quote]Jo men det er ikke noget der gør katten noget. Det ‘farligste’ ved rå lever er, hvis katten får for meget, så kan den få A-vitamin forgiftning. For lidt A-vitamin giver øjen og skelet sygdomme. For meget giver smertefulde skelt forandringer. Så det er om at finde en balancegang. Katte kan ikke selv producere A-vitamin.

Så prøvede jeg det :slight_smile:
Hverken Bamse (Hunden) eller Sparta gad rører det stads. Men Hermie smaskede det i sig som var det slik :slight_smile: hun fik 4-5 stykker. Også tog jeg tallerken igen:) I det mindste var der 1 som kunne lide det :slight_smile:

Jamen så var der en smule succes!:smiley:

Det kan godt være Hermie vil få tilnavnet Hørmie, for de kan godt få luft i maven de første par gange:tihi::tihi:

Haha, det til navn har hun allerede. Eller Hømhøm…
Og, har aldrig oplevet hende prutte en eneste gang :smiley:

Min kat fiser hele tiden, ikke noget man høre, men noget man pludselig lugter.
Det var særlig slemt da jeg fik ham og opdrætteren havde givet ham ormekur (for sikkerhedens skyld), hold da kæft, hvor han stank!!!:tihi:

Hmmm, en veninde af mig mumlede noget om at katte dårligt tåler lever - må lige spørge hende…
Har selv forsøgt at byde Leise kalvelever, for ca 1 år siden (før jeg kendte ovennævnte veninde), men han vil ikke have det :slight_smile: