Må man have nåle med i håndbagagen i fly?

Jeg står og skal til London snart, men jeg har fået udskrevet medicin, som skal tages ved injektion på samme tid hver dag. Ved nogen, om jeg må have mine sprøjter, medicin og nåle med i håndbagagen?

Jeg er lidt nervøs for at pakke det i kufferten, hvis den bliver væk undervejs.

Jeg ville spørge i lufthavnen, for umiddelbart tænker jeg at man ikke må, men at der nok kan gives lov, hvis man kan dokumentere man har brug for medicinen.

Sakset fra diabetes.dk en folder de har om 10 råd til rejsen:

1. Tjek din håndbagage
    Du må gerne tage din flydende medicin med om bord på
    flyet i din håndbagage. Medicin er undtaget reglerne om,
    at man kun må have 100 ml flydende væske med og kun
    i gennemsigtige poser. Du skal dog være forberedt på,
    at personalet kan bede om dokumentation for, at det er
    medicin, du medbringer, og at medicinen er udstedt til dig.
    Her kan du evt. medbringe din recept (også selvom den er
    udløbet) samt originalemballagen fra producenten.
    Din håndbagage bør bl.a. rumme: Insulin, nåle, tabletter,
    testudstyr til blodsukkermåling, testmateriale til måling af
    ketoner, og hvad du ellers behøver til din behandling.

Tror du skal have dokumentation for at det er livsvigtigt.

få et “pillepas” ved lægen

Jeg har spurgt min læge, og hun sagde at medicinpas ikke skulle være nødvendigt, hvis jeg havde emballagen med, men er alligevel lidt nervøs

Kontakt det pågældende flyselskab du skal med, og få snakket med dem om at du har medicin og injektionssprøjter med om hvordan du skal forholde dig og hvad slags dokumentation de kræver at du har med som minimum. Og siger de medicinpas, så er det til lægen og sige at det kræver flyselskabet.

Når jeg er ude og rejse har jeg insulin nåle og kanyler i min håndbagage, og det har aldrig givet problemer.
I “gamle dage” blev jeg ALTID stoppet i tolden og skulle pakke ud og fortælle, men ikke længere. Men nålene blev der aldrig kigget på, det var primært mine køleelementer og inhalations pumpe pga. motoren.
Jeg har dog tolderklæring på min medicin og pumpe.