Mad aktivering og klikkertræning

Jeg blev i dag, af veterinærsygeplejerskens ved dyrlægen, opfordret til at stoppe med at fodre Eleanor i en skål, og i stedet kun fodre i aktivitetsbolden, væltepyramide-dimsen og en æske med en masse huller i, som jeg købte for 15 kr. i Kvickly i Horsens (det er til katte, og der er legetøj med :thumbup:)
Jeg har prøvet at vise Eleanor princippet i både foderbold og pyramide-dimsen op til flere gange, men hun lader til at fatte hat af det… :dokdok: Hun jamre efter mad, og jeg spekulere på, om det nu også er det rigtige at gå lige på og hårdt :?

Jeg vil have købt et af de der smarte foderbrætter (ikke dem til fugle :høhø:), så hun forhåbentlig kan få brugt sig selv lidt mere.
Har bestilt 2 bøger om Klikkertræning, den ene er kommet, og skal bare lige hentes :slight_smile:
Men jeg er lidt bange for at gå i gang med det, for sæt nu jeg forvirre hende?! Jeg har jo aldrig prøvet det før… :ups:

Men håber på, at vi kan få nogle succesoplevelser sammen, for jeg gider ikke skælde ud hele tiden, for jeg bliver i dårligt humør, og Eleanor bliver mere vedholdne i den adfærd, som jeg ikke ønsker… Så hellere belønne god opførsel og ignorere dårlig (selvom det kommer til at kræve liiidt tålmodighed fra min side… Og det ejer jeg ikke rigtig… :ups: Må ud og købe noget :høhø:). Så vinder vi jo begge to :thumbup:

Kan du prøve at beskrive hvad det er for en adfærd du ikke ønsker af hende ?

Sigga eeeelsker sin foderbold - og spiser faktisk tit af den, selv hvis jeg har hældt mad i en skål. Jeg startede op ved at give hende vådfoder i skål morgen og aften og en smule tørfoder i en skål ved frokosttid - men hun havde ikke mad stående fremme hele tiden. Hvis hun ikke spiste op flyttede jeg skålen. Derimellem havde hun kun bolden. Og så rystede jeg bolden, når jeg gav hende den, så der faldt lidt mad ud. Jeg tror, der gik 2-3 dage før hun havde helt styr på foderbolden. Og siden får hun ikke længere tørfoder i skål.

Det er bl.a. at hun bider i mine ting, for opmærksomhed. Nu har jeg prøvet at ignorere det her til aften, og flytte hendes fokus, og det har hjulpet (plus vi legede i en halv time :))
Hun hopper op på mit lille stuebord, det har hun dog forstået efterhånden, at hun ikke må når jeg er hjemme… Hvad hun laver af unoder, når jeg ikke er hjemme, ja det kan jeg jo ikke finde ud af :muhaha:
Men det er også meget fordi jeg gerne vil stimulere hende gennem positiv træning. Og jeg håber da , at det måske kan styrke vores bånd endnu mere :slight_smile:

Der er ingen grund til at være bekymret for at kaste dig ud i at klikkertræne Elanor. Start med helt små simple øvelser og gør det så nemt for både dig og hende som muligt. Når det så kører, så er der ingen grænser for hvad i kan udvide træningen til. Og så har jeg også en ide om at en kat der er vant til at blive udfordret mentalt med klikkertræning også er hurtigere til at lære at bruge foderbold og andre dimser. Klikkertræningen giver jo en ret stærk kobling mellem at arbejde og at få foder/godbidder ud af det.
Klikkertræning er super sjovt og hyggeligt. Skofus synes også det er sjovt. Han begynder i hvert fald at spinde så snart han ser at jeg finder klikkeren frem. :slight_smile:

Vi må i gang, når jeg lige har læst lidt teori imorgen :slight_smile:

Det er en rigtig god ide at læse lidt på det og få styr på teorien bag klikkertræningen. når du først har en forståelse for hvordan det hænger sammen, kommer resten rimeligt let.
Klikkertræning stiller nogle krav til ens timing. Men selv hvis det smutter nogle gange og man får klikket lidt for sent eller tidligt, så sker der jo ikke andet end at katten måske er lidt længere om at lære øvelsen end ellers. Og katten er normalt ret ligeglad så længe den får guf hver gang der klikkes :høhø:
Jeg har arbejdet lidt med klikkertræning af både heste og hunde inden jeg begyndte at klikkertræne Skofus. Og katte er bestemt ikke de dyr der er nemmest at træne. De har jo ret meget deres egen mening om hvad der skal ske :smiley:
Selvom Skofus ELSKER mad og vil gøre meget for godbidder, så skal jeg altså ikke regne med at jeg bare kan gøre øvelserne sværere og sværere. HVis det går for stærkt, så lægger han sig bare på skødet af mig og ignorerer totalt hvad jeg ellers har gang i - eller også så finder han bare på noget andet at lave som er mere spændende et andet sted i lejligheden.
Og det fine ved klikkertræning er at så må man som menneske bare rette sig ind og enten gøre øvelsen nemmere, eller måske bare droppe træningen fro denne gang og så starte et par skridt længere tilbage når man så tager det op igen næste gang.
Katte er så herlige at arbejde med fordi de så tydeligt siger til og fra i forhold til de ting man byder dem :slight_smile:

[QUOTE=PjevseMalene;1184936]Det er bl.a. at hun bider i mine ting, for opmærksomhed. Nu har jeg prøvet at ignorere det her til aften, og flytte hendes fokus, og det har hjulpet (plus vi legede i en halv time :))
Hun hopper op på mit lille stuebord, det har hun dog forstået efterhånden, at hun ikke må når jeg er hjemme… Hvad hun laver af unoder, når jeg ikke er hjemme, ja det kan jeg jo ikke finde ud af :muhaha:
Men det er også meget fordi jeg gerne vil stimulere hende gennem positiv træning. Og jeg håber da , at det måske kan styrke vores bånd endnu mere :)[/QUOTE]

Hun har jo ikke været hos dig så længe, og er stadig usikker på mange ting. Hvis du så også bliver utryg/usikker på hendes reaktioner, så forstærker du hendes adfærd. Birmaer fungerer allerbedst når de ikke opdager de bliver opdraget på, og du har fat i det rigtige når du enten ignorerer eller afleder hendes opmærksomhed.

Herhjemme har vi jo en pæn stak birmaer, og jeg har valgt at jeg ikke gider konflikter med kattene…så der er ikke noget de ikke må, med mindre det er farligt for dem. Af en eller anden grund syntes birmaer ( og sikkert andre katte også ) at det forbudte er allermest spændende…så omvendt psykologi er et godt kneb mod bimser som tror de ejer det hele. Som sagt, så må mine birmaer næsten alt, og derfor er det faktisk ikke ret spændende at udfordre madmor. Tror du skal prøve om du kan slippe noget af fokus på hende…så vil du se hun slapper meget mere af, og ikke vil have samme behov for at få din opmærksomhed via negativ/positiv “krævende” adfærd. Som før nævnt, så er bimser glimrende katalysatorer for hvordan deres mennesker har det.

Har også købt en klikker, så følger lige lidt med her på sidelinien om hvordan det går…

Har prøvet lidt selv og synes det er lidt svært når der er to katte, særligt når der er guf på spil, for så er begge jo temmelig interessede - i hvert fald i gufferne… . :rul:
Kan man gøre det uden at skulle lukke den ene ind i et andet rum mon?
Pøj pøj med Eleanor - sødt navn i øvrigt :inlove:

Jeg har tænkt det samme da jeg jo har tre små terrorister.

Er der nogen grænse for alder når man starter med kliktræning? Man siger jo: You cant teach an old dog new tricks. Men det er jo katte så måske gælder det ikke ? :tihi:

[QUOTE=Feline<3;1188166]Har også købt en klikker, så følger lige lidt med her på sidelinien om hvordan det går…

Har prøvet lidt selv og synes det er lidt svært når der er to katte, særligt når der er guf på spil, for så er begge jo temmelig interessede - i hvert fald i gufferne… . :rul:
Kan man gøre det uden at skulle lukke den ene ind i et andet rum mon?
Pøj pøj med Eleanor - sødt navn i øvrigt :inlove:[/QUOTE]

[QUOTE=Chicabee;1184956]Hun har jo ikke været hos dig så længe, og er stadig usikker på mange ting. Hvis du så også bliver utryg/usikker på hendes reaktioner, så forstærker du hendes adfærd. Birmaer fungerer allerbedst når de ikke opdager de bliver opdraget på, og du har fat i det rigtige når du enten ignorerer eller afleder hendes opmærksomhed.

Herhjemme har vi jo en pæn stak birmaer, og jeg har valgt at jeg ikke gider konflikter med kattene…så der er ikke noget de ikke må, med mindre det er farligt for dem. Af en eller anden grund syntes birmaer ( og sikkert andre katte også ) at det forbudte er allermest spændende…så omvendt psykologi er et godt kneb mod bimser som tror de ejer det hele. Som sagt, så må mine birmaer næsten alt, og derfor er det faktisk ikke ret spændende at udfordre madmor. Tror du skal prøve om du kan slippe noget af fokus på hende…så vil du se hun slapper meget mere af, og ikke vil have samme behov for at få din opmærksomhed via negativ/positiv “krævende” adfærd. Som før nævnt, så er bimser glimrende katalysatorer for hvordan deres mennesker har det.[/QUOTE]

Det er også det vi har valgt herhjemme. Det giver et roligt hjem og man behøver ikke skælde ud - dog har vi stadig ting de ikke må, men vi har så “kattesikret” hjemmet.
[ul]
[li]vi har f.eks. ikke pynt, der kan gå i stykker, stående fremme[/li]li papirer bliver lagt i en skuffe, så de ikke kan blive til konfetti (indtil de bliver sorteret i mapper)[/li][li]Kattene bliver stille og roligt løftet ned fra bordet når vi ser dem der - men vi ved de går der og har accepteret det. Vi vil dog ikke have dem der når vi spiser, men det synes de så heller ikke er spændende heldigvis.[/li][li]Døren til køkkenet er altid lukket, så der kommer de slet ikke.[/li][li]Mad står ikke fremme på bordene uden der er en i rummet[/li][li]Vores datters legetøj lægges væk når vi ikke er hjemme, så kattene ikke kan lege med det[/li][/ul]

Det er meget bedre at have fjernet de ting, der kan gå i stykker i stedet for at skælde ud eller ærgre sig, og når vi nu ikke vil have dem på køkkenbordet, så er det nemmere at holde døren lukket end at skælde ud.
En gang imellem glipper det og vi glemmer f.eks. et eller andet på stuebordet, som kattene så er gået i, men så skælder vi mere ud på os selv end kattene - de forstår alligevel ikke hvorfor det var forkert.

Så overordnet prøver vi at være et skridt foran kattene, så vi slipper for at der er noget de “ikke må” for det bliver man bare i dårligt humør af. Dog har vi også anvendt en sprayflaske med vand (som nævnt i en anden tråd) til de få ting de absolut ikke må - og det virker her. Dog skal man efter min mening vælge de ting med omhu for det er synd for katten hvis man sprøjter for alt og så tror jeg også bare den bliver forvirret. Jeg synes dog at når man har tiden og lysten til det, så er det en rigtig god ide at du klikkertræner hende - men se på om du kan gøre jeres dagligdag lidt nemmere ved f.eks. at pakke nogle ting væk :slight_smile:

Bider hun fx mobilladere, så kan du sikre denne med de der små plastperler, som man bruger til perleplader - det giver oven i købet en smart, anderledes og unik mobillader, fremfor dne der kedelige som alle andre også har :slight_smile:
Klip plastperlen op og sæt den over ledningen…
Du kan også vælge at hækle over ledningen - det giver et helt andet udtryk og statement :slight_smile:

Ellers… du får et rigtig godt råd af Camilla (Chicabee)… Beslut dig for at du ikke gider konflikter, og gør så som Hanne, nemlig ryd af vejen og kattesikre.
Jeg vil fx ikke have katte på mine borde, men jeg VED at de er der og jeg har bestemt at jeg bare ikke gider at skælde ud for det - derfor ligger der en karklud i køkkenet, som kun bruges til at tørre bordflader af, når jeg vel at bemærke skal bruge bordet…
Som sagt forsøg at undgå konflikten ved at beslutte at der ikke er en konflikt. :slight_smile:

[QUOTE=LadyS;1188167]Jeg har tænkt det samme da jeg jo har tre små terrorister.

Er der nogen grænse for alder når man starter med kliktræning? Man siger jo: You cant teach an old dog new tricks. Men det er jo katte så måske gælder det ikke ? :tihi:[/QUOTE]

Man kan sagtens lære en gammel hund nye tricks :slight_smile:

Og der er heller ikke nogen mindstealder for at begynde med klikkertræning - den yngste jag har forsøgt mig med var på det tidspunkt ca 13 uger, og han synes stadig det er sjovt.
Hvis du har to katte, så kan det i begyndelsen være en fordel at lukke den ene af vejen for at undgå at forstyrre…

Super det er godt at vide :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1188216]Man kan sagtens lære en gammel hund nye tricks :slight_smile:

Og der er heller ikke nogen mindstealder for at begynde med klikkertræning - den yngste jag har forsøgt mig med var på det tidspunkt ca 13 uger, og han synes stadig det er sjovt.
Hvis du har to katte, så kan det i begyndelsen være en fordel at lukke den ene af vejen for at undgå at forstyrre…[/QUOTE]

Det er også mig selv jeg er mest sur på, men egentlig bliver jeg nok mere bange! Bange for om hun nu tygger i mine ledninger, når jeg ikke er hjemme, får fat i noget, som er farligt for hende at sluge etc.

Jeg prøver virkelig at tage ALT farligt, og potentielt farligt væk, men mine tv ledninger, kabler osv. kan jeg bare ikke fjerne hver gang… Ved godt at der findes kabelskinner, men jeg prøver at stole på det hun har vist indtil nu, nemlig at hun ikke tygger i ting, som jeg enten ikke har i hænderne eller har haft på.
Jeg kan blive helt stresset over, hvis jeg skulle sikre hele min lejlighed totalt :surrender1: Jeg bruger min fornuft og ting jeg VED er farlige eller som jeg ville blive knust over at miste, det er i sikkerhed!
Men generelt er det for at få opmærksomhed, det kan jeg se mere og mere!

Mht. klikkertræningen så fattede hun ret hurtigt fidusen :thumbup: Hun kan sitte, og det tog ingen arbejde fra mig, andet end at jeg klikkede hver gang hun satte sig ned efter at være kommet hen til mig… Så sagde jeg efter at jeg blev klar over, at det ikke var en engang’s ting at hun satte sig, sit samtidig med, at jeg løfter min højre pegefinger, mens de andre fingre holder om klikkeren. Hun kigger op på min finger, og koblede det sammen nærmest i første forsøg :wehu:
Ved ikke om det er blevet “rutine” for hende, at når hun er kommet hen til mig, fået godbid (belønning for klikket), så skal hun sætte sig, men det virker ikke sådan!

Så jeg synes det er rigtig sjovt! Vi har dog ikke kunne øve i 2 dage, da jeg har været på tur begge dage… Men tomorrow :muhaha:

Kan du ikke bruge nogle af disse forslag til at gemme dine ledninger lidt af vejen? :slight_smile:

http://primabolig.dk/indendors/kontor/kabelskjuler/

[QUOTE=Feline<3;1188166]Har også købt en klikker, så følger lige lidt med her på sidelinien om hvordan det går…

Har prøvet lidt selv og synes det er lidt svært når der er to katte, særligt når der er guf på spil, for så er begge jo temmelig interessede - i hvert fald i gufferne… . :rul:
Kan man gøre det uden at skulle lukke den ene ind i et andet rum mon?
Pøj pøj med Eleanor - sødt navn i øvrigt :inlove:[/QUOTE]

Ja, det kan man godt. Jeg har trænet 3 samtidig, så sidder de på hver sin stol. Men de har også lært at nogen gange blev man trænet alene også ventede de 2 andre ude i gangen til det blev deres tur.

Men jeg tror også det handler meget om kattene.

[QUOTE=PjevseMalene;1188276]r også mig selv jeg er mest sur på, men egentlig bliver jeg nok mere bange! Bange for om hun nu tygger i mine ledninger, når jeg ikke er hjemme, får fat i noget, som er farligt for hende at sluge etc.
[/QUOTE]

Den “frygt” kan vi alle have… og vi er alle nødt til at skyde den helt ned meget hurtigt - for ellers kunne vi ikke have dyr :slight_smile:
Jeg kan da godt nogle gange komme i tanke om om jeg nu huskede dit eller dat… men jeg dropper tanken hurtigt, for jeg sidder jo langt væk (evt på job) og kan ikke gøre en hujende fis ved at kæmpekatten Thane igen igen har fået smidt sig på køkkenbordet, hvor der står en tom vinflaske, som jo burde have været smidt ud… Sjovt nok… vinflasken, glassene, tallerkenen eller hvad det nu kan være er altid blevet stående - karkklude, opvaskebørster, opvaskemiddel og den slags derimod, det findes ofte på højst uregelmenterede steder (sidst var det opvaskebørsten, der var blevet gravet ned bag sofapuderne :smiley: )

Jeg prøver virkelig at tage ALT farligt, og potentielt farligt væk, men mine tv ledninger, kabler osv. kan jeg bare ikke fjerne hver gang… Ved godt at der findes kabelskinner, men jeg prøver at stole på det hun har vist indtil nu, nemlig at hun ikke tygger i ting, som jeg enten ikke har i hænderne eller har haft på.

Hvis hun ikke har for vane at gnave i ledninger, så ville jeg heller ikke gøre en hel masse ud af det… Jeg ville ligesom dig blive meget stresset, hvis jeg skule gennemsikre mit hjem, så at katten aldrig nogensinde kunne komme til skade på nogen måde. Og dybest set tror jeg faktisk heller ikke på at det vil kunne lade sig gøre :slight_smile:
Sørge for at de åbenlyse risici er fjernet - så kan man ikke gøre meget mere…

Det der med at tygge i ting, som du har i hænderne - ødelægger hun dem? eller gnasker hun bare?
Min aby har en ide med at skulle gniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiide sig op af alt, tygge løs på vores ene vandhane (nej jeg ved heller ikke hvorfra hun har fået den skøre ide), slikke på mine hænder og nogle gange også ting, møbler osv… Så længe hun ikke skader sig selv, så får hun lov - og når jeg synes hun bliver en anelse for belastende (læs; dødirriterende :wink: ) med sit slikken på min hud, så bliver hun blidt, venligt og bestemt sat væk :slight_smile:

Men generelt er det for at få opmærksomhed, det kan jeg se mere og mere!

Det samme gør min aby…
Og nogle gange har jeg så bare ikke tiden til hende… Jeg kan så vælge enten at få sort samvittighed over det, eller (som jeg gør) blive enig med mig selv om at katten formentlig ikke dør af at blive overladt til sig selv i noget tid :slight_smile: Min aby har også fået lært, at når jeg sætter hende ned, så er det meningen at hun skal beskæftige sig selv med et eller andet der ikke involverer mig - fx gå hen og sove eller lege…

Hun tygger tror ikke hun vil ødelægge, men hun gør det…

Jeg prøver at flytte de ting, som jeg ved er farlige for hende, men jeg er jo kun menneske, så jeg laver fejl…

Men hun bider ikke i mine ledninger, for så havde hun gjort det, for mulighederne er tilstede hele tiden! Jeg stoler på hende, for hun har ikke vist mig andet, som har indikeret andet!

o
a
y

  • så er det nu jeg burde skrige af frygt for hele ugen har der stået en vinflaske på køkkenbordet… var den røget ned, hundene kommet til skade…

Men den står d nok også næste uge…ryger den ned går hundene nok den anden vej

Nogen gange tager man en chance

s
å

c
a