Mad I Maj

Ja, well, ved faktisk ikke helt, men har en del tomater, så jeg tror jeg brygger en bradepandepizza med hjemmelavet tomatsovs…må lige se efter lidt urter når jeg skal på apoteket…

I går aftes var det fiskefrikadeller. Eller - det skulle det have været, og der var da også fiskefars i, men i sidste ende blev det mere en slags små gummiklatkager. Jeg har endnu ikke mestret at lave noget, der for alvor kan spises, de gange, hvor der har været fiskefars i Skagen-pakken. Der følger endda en opskrift med, men den er til 4 personer, og det virker simpelthen ikke bare at dividere med 4.

Der skulle vel ikke være nogen, der har en god opskrift - eller bare en god vejledning - de vil dele. For det sker jævnligt, at der er fiskefars med, og jeg er normalt rigtig glad for fiskefrikadeller.

Jeg plejer at blande citron og dild i. Men jeg køber KUN Pernilles fiskefars, alt andet er noget juks :wink::wink:

Jeg tror altså ikke, der er noget i vejen med farsen. Det er bare frisk, hakket fisk, som der ikke er tilsat noget. Det er, når jeg begynder at blande mig i det, at det går galt :slight_smile: Og jeg er så glad for fiskefrikadeller, så det er vældig frustrerende, at jeg slet ikke kan få dem til at lykkes.

Med Pernilles lykkes det altid for mig.
Jeg har prøvet at købe frisk fars ved en fiskemand og det var bare ikke et hit :face_vomiting:

1 Synes om

Kunne du ikke lave hele portionen og så fryse det overskydende? Så kan du da teste, om opskriften ville virke for dig i ‘normaludgaven’ :slight_smile:

Problemet er, at jeg kun får 1/4 af opskriften :slight_smile: Jeg er på singlepakken - og det er jo så glimrende, at det er muligt. Men lige i forhold til opskrifterne holder det som sagt ikke altid bare at dividere med 4.

De fleste fisk laver jeg bare, som jeg nu har lyst til at lave dem. Fiskefrikadeller ved jeg bare ikke, hvordan man laver, så der har jeg brug for en opskrift. Men det behøver jo ikke nødvendigvis være den, som de medsender.

Ah, troede det var en pakke til fire og du så bare kun ville lave en kvart portion ad gangen :slight_smile:

1 Synes om

Jeg plejer ikke at blande noget i farsen - steger den som den er. :grin:

1 Synes om

flæskesteg med det hele…hjemmelavet jordbæris hvis der er plads

Okay? Jamen, det lyder jo en del nemmere end at blande alt muligt i, så det bliver tyndt og smattet.

1 Synes om

Nu får jeg så kun fiskefrikadeller af fars fra min onkels fiskehus i Thisted, så om farsen er meget anderledes ved jeg ikke.
Men der tager jeg nu også bare en spiseske med lidt varm pandesmør på, tager lidt fars op fra bøtten, former frikadellen i hånden med skeen og så ned på en varm pande med smør.
bum - lækre fiskefrikadeller :slight_smile:
Hvis farsen er i orden, så burde det i mine øjne være unødvendigt at tilsætte alverdens. :slight_smile:

1 Synes om

Men er der så ikke også tale om færdig fiskefars - og ikke som i Ingrids tilfælde “bare” hakket fisk?
Det sidstnævnte tvivler jeg på, man kan få til at hænge sammen ved stegningen, og smagen bliver nok også lidt tam, uden krydderier… :wink:

1 Synes om

Det skal jeg ikke afvise :slight_smile:
Det kan meget vel være “klargjort” - det smager i hvert fald ganske fantastisk og er SÅ nemt at arbejde med :slight_smile:

1 Synes om

Det er jo nemlig det. Og det er kun hakket fisk und nichts weiter. Salt og peber og andre krydderier kan man selvfølgelig altid tilsætte. Det kan være, jeg prøver det næste gang - bare for at se, hvad der sker. Det kan helt sikkert ikke gå værre end de andre gange :slight_smile:

rester fra i går + jordbær med fløde

Undskyld Ingrid - jeg havde overset at det bare var hakket fisk - så skal der jo noget væde og krydderier ved.
Men hvor meget og hvad, det aner jeg ikke, det kulinariske er jeg ikke just nogen mester i. :confounded:

1 Synes om

Slutter dagen af med æbleskive i haven

i går endte varmen med at tage min appetit, så jeg nøjes med to toasts og et enkelt stykke kage, da varmen endelig tog lidt af.

Kan du bruge denne opskrift?
4 Pers. / 1 Pers.

700 g hakket fisk/ 175g
2 tsk salt/ 1/2 tsk
1/2 tsk hvid peber/ 1/8 tsk
2 æg / 1/2 æg
2 spsk hvedemel/ 1/2 spsk
1 dl/ mælk/ 1/4 dl

Rør det hakkede fiskekød godt sammen med salt.
Rør derefter æg og hvid peber i farsen.
Tilsæt hvedemel og rør til sidst mælken i.

Er farsen for tynd, tilsæt en smule mere Mel.
Sættes på køl i mindst 30 minutter.

Varm panden op med smør og olie og form dellerne med en spiseske i hånden.

1 Synes om