Så fik jeg endelig lavet hummus, som jeg længe har haft planer om. Det tog jo ingen tid.

En portion til nu, og tre til fryseren. Mmm!

Hvordan bliver det efter at ha’ været frosset - for kan klart se potentialet, det ta’r jo samme tid at lave en stor og en lille portion…?
Det er et godt spørgsmål! Det er første gang jeg prøver at fryse det, efter jeg har læst mig til at det kan man sagtens.
Jeg er generelt fan af at lave store portioner, og fryse ned til senere.
Væsken fra kikærterne (aquafaba) røg i øvrigt også i fryseren, til jeg en dag gider eksperimentere med det.
Kender jeg mig selv ret, går der nok ikke frygtelig længe, inden jeg må have første portion tøet op.
Så skal jeg prøve at huske at melde tilbage.
Wok med spidskål, rød peber, løg, nudler, champignon og cashewnødder.
Ryd op gryde.
Jeg havde købt frossen kebab for at prøve det, men havde egentlig ikke nogen større plan for det. Jeg havde så lyst til pizza her til aften - men havde hverken færdigdej (den sædvanlige løsning) eller gær hjemme. Googlede en opskrift på pizzadej uden gær, og voila!
Chilisaucen er hjemmerørt af et par forskellige færdigkøbte chilisaucer (sriracha + mango/chili), lidt ketchup, en anelse chipotle-mayo, og så en god portion chiliflager i.
Nøøøj, det var imponerende godt - og ikke fjernt fra pizzamandens version.
Hvidløgsmarineret lammeculotte, bagte rodfrugter og hjemmelavet rødvinssauce.
Jeg ville gerne have haft lammet lidt mindre tilberedt, og lidt stegte champignoner til (dem kan jeg jo spise til ca alt ) - desværre var dem jeg have hjemme blevet dårlige, og magtede ikke lige bruge en time på at gå i 365 .
Men ganske lækkert, trods “manglerne”.
Jeg kan nu melde at hummus fint klarer en tur i fryseren og en optøning.
Ups har pludselig inviterer gæster til spisning det bliver bare karbonader og koteletter med kartofler og 5 slags grøntsager
Men komfur er jo blevet for lille
Kan jeg ikke begynde tidligt og stege og holde dem varme lidt tid i ovn ?
Og snart begynde og paner dem?
Eller holde dem varme i en høkasse, eller pakket ind i en dyne. Det tænker jeg gør dem mindre tørre end hvis i ovnen, men madlavning er ikke min stærke side, så måske de ikke bliver tørre i ovnen. Og godt gemt væk fra en vis kat, for en sikkerheds skyld.
Hvad snakker du om
Vi glemer lige og sige hun smagt på den rå fromage da jeg hælder den i skålene
Tak jeg overvejer det lige
Det lykkedes
Jeg begyndte og panner dem, satte dem på køl, og begyndte og stege dem "sprøde " uden på
En lille dut fedt stof på hvert, og i ovnen,
og lod dem varme,
der de sidste 10 -15 min temperatur op
De kunne serveres med meget god samvittighed
Det blev ikke spist, men ædt, det var gammeldags mad, flere viste ikke hvornår de sidst havde fået det og med grønsager til og sovs som i barndommen
Og mis fromage blev ros
Vi spiser UFOer i øjeblikket.
Uidentificeret Frosent Objekt
Vi har mange sjove poser og bøtter i fryseren så vi nu er i gang med at udrydde.
Så det er altid lidt spændende hvad det nu engang er vi har fået taget op, og hvad der skal serveres til. Godt jeg altid har ris, pasta og kartoffelmos på lager.
Fredag stod den på tapas (pølse/salami, skinke, mortadella, brie, skimmelost, gedeost, fyldte champignoner, hvidløgsmarinerede kæmperejer, halloumifritter, hummus, pesto, syltede rødløg, artiskok og oliven … + sikkert mere jeg har glemt) og vinsmagning.
Det var jo Valentines! OG årsdagen for da min kæreste og jeg støvede hinanden op online. Men vigtigst af alt; så var det jo Einsteins fødselsdag!
Hele 7 år, blev han.
Lørdag fik vi rester af tapas, og søndag lakselasagne med masser af spinat.
I dag har jeg så endegyldigt taget livet af de sidste tapasrester, og i morgen står den på rester af lakselasagne.